رامین پرتو

مناظره نامزدهای معاونت ریاست‌جمهوری آمریکا در حالی برگزار شد که تنها چند ساعت از حمله موشکی ایران به اسرائیل می‌گذشت و همین موضوع باعث شد تا خاورمیانه به محور اصلی این مناظره تبدیل شود. نامزدهای مورد نظر دونالد ترامپ و کامالا هریس برای معاونت ریاست‌جمهوری در همین راستا در بخشی از مناظره خود به بحث در مورد رویدادهای خاورمیانه و اختلاف نظرهایشان در این مورد پرداختند. 

ترامپ، هریس را که به عنوان اولین زن سیاه پوست در انتخابات نوامبر (آبان) با وی رقابت می‌کند، تاکنون «ضعیف»، «احمق» و «تنبل» توصیف کرده و بر همین اساس جمهوریخواهان متحد او علنا و مخفیانه به او گوشزد می‌کنند که باید دست از توهین‌های شخصی بردارد و مسائلی مانند اقتصاد، مهاجرت و سایر مسائل را موردنقد قرار دهد

جی دی ونس، شریک انتخاباتی دونالد ترامپ در جریان این مناظره گفت که تصمیم‌گیری در مورد حمله پیشگیرانه به ایران با اسرائیل است. او گفت: «آنها باید فکر کنند که چه کار کنند تا وضعیتشان ایمن شود». در مقابل تیم والز، نامزد دموکرات‌ها برای معاونت ریاست‌جمهوری ایالات متحده از پاسخ به سوال مجری در مورد حمله پیشگیرانه به ایران خودداری کرد. او تنها تاکید کرد که در مقابل ایران و بازوهای منطقه‌ای‌اش در منطقه در کنار اسرائیل خواهد بود. 

یکی دیگر از موضوعات مورد بحث در این مناظره تصمیم سال ۲۰۱۸ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا برای خروج کشورش از توافق برجام بود که هنوز از سوی دموکرات‌ها مورد نقد قرار گرفته است. تیم والز که شریک انتخاباتی کامالا هریس به حساب می‌آید در اینباره اظهار داشت: «ما ائتلافی از کشورها را داشتیم که برنامه هسته‌ای ایران را محدود می‌کرد و امکان پیشرفت آن برنامه هسته‌ای وجود نداشت. دونالد ترامپ آن وضعیت را رها کرد و هیچ چیز هم جایگزین نکرد. در نتیجه ایران بیشتر از قبل به سلاح هسته‌ای نزدیک شده است. دلیل آن هم این است که ترامپ رهبری دمدمی مزاج است». در مقابل جی دی ونس مدعی شد که دونالد ترامپ جهان را «امن‌تر» کرده بود و از راه «قوی بودن» صلح به ارمغان می‌آورد. جی دی ونس به سوال مجری در مورد این که آیا خروج از برجام تصمیمی اشتباه بود، پاسخ نداد. تیم والز هم اکنون فرماندار ایالت مینه‌سوتا است. جی دی ونس نیز به عنوان یکی از دو سناتور ایالت اوهایو در مجلس سنای آمریکا حضور دارد. مهاجرت غیرقانونی به آمریکا، سقط جنین و حمله سه سال پیش هواداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا از دیگر موضوعاتی بود که در جریان مناظره سه‌شنبه شب مطرح شد. 

آنچه در این میان باید موردنظر قرار بگیرد این است که نظرسنجی‌هایی که بلافاصله پس از مناظره «جی دی ونس» و «تیم والز» نامزدهای احزاب جمهوری‌خواه و دموکرات برای معاونت ریاست‌جمهوری آمریکا برگزار شد، نشان داد سیاستمدار جمهوری‌خواه با اعتماد به ‌نفس بیشتر و آماده‌تر از رقیب دموکرات خود ظاهر شد. با این‌حال، نظرسنجی مشترک «سی‌بی‌اس» و «یوگاو» نشان داد که از نظر ۱۶۳۰ شرکت‌کننده در این نظرسنجی، ونس و والز در این مناظره انتخاباتی عملکرد یکسانی داشتند. بر اساس این نظرسنجی، ۴۲ درصد از آمریکایی‌ها باور دارند ونس که به‌عنوان معاون «دونالد ترامپ» در انتخابات شرکت کرده، در مناظره پیروز شده است. رقیب دموکرات وی، یعنی والز هم از نظر ۴۱ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، عملکرد بهتری داشت و پیروز مناظره بود. همچنین ۱۷ درصد از شرکت‌کنندگان گفتند هر ۲ سیاستمدار عملکرد یکسانی داشتند و هیچ‌یک نتوانست دیگری را شکست دهد. بر خلاف مناظره مستقیم ترامپ و «کامالا هریس» در ۱۰ سپتامبر که سرشار از اظهارات جنجالی و غیرواقعی ترامپ بود، ۸۸ درصد از بینندگان نظرسنجی معاونان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفتند لحن مناظره‌کنندگان «عموماً مثبت» بوده است.

نتایج نظرسنجی‌هایی که بعد از مناظره معاونین ریاست جمهوری انجام شد نشان می‌دهد که ۵۱ درصد از بینندگان مناظره می‌گویند ونس به عنوان نامزد جمهوریخواهان عملکرد بهتری داشته و ۴۹ درصد از آنان چنین نظری را درباره والز مطرح می‌کنند؛ به معنای آنکه گزینه ترامپ در افکار عمومی بهتر ظاهر شده است

۷۴ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی باور دارند اظهارات والز منطقی بوده، نه افراطی. در مقابل، ۶۵ درصد از شرکت‌کنندگان چنین نظری را درباره رقیب جمهوری‌خواه وی مطرح می‌کنند. آن‌طور که از نظرسنجی مشترک سی‌بی‌اس و یوگاو پیدا است، محبوبیت والز و ونس پس از مناظره به ترتیب ۷ درصد و ۹ درصد افزایش یافت. 

همچنین بر اساس نظرسنجی سی.‌ان.‌ان که با حضور ۵۷۴ رأی‌دهنده ثبت ‌شده در آمریکا برگزار شد، شرکت‌کنندگان ارزیابی مشابهی از عملکرد این ۲ رقیب معاونت ریاست‌جمهوری آمریکا داشتند. نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۵۱ درصد از بینندگان مناظره می‌گویند ونس عملکرد بهتری داشته و ۴۹ درصد از آنان چنین نظری را درباره والز مطرح می‌کنند. این در حالی است که پیش از برگزاری مناظره، نظرسنجی‌ها نشان می‌داد ۵۴ درصد از آمریکایی‌ها انتظار دارند والز عملکرد بهتری داشته باشد. همچنین بر اساس نظرسنجی سی‌ان‌ان، ۳۷ درصد از شرکت‌کنندگان گفتند توانست به‌خوبی از سیاست‌های ترامپ دفاع کند، در حالی که تنها ۳۳ درصد از شرکت‌کنندگان دفاع والتز از هریس را مطلوب ارزیابی کردند. علاوه بر این، ۴۸ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی سی‌ان‌ان گفتند چشم‌انداز والز برای آینده آمریکا را مشابه چشم‌انداز خود می‌دانند. در مقابل، تنها ۳۹ درصد از شرکت‌کنندگان ازن نظر را درباره ونس داشتند. از نظر میزان تاثیرگذاری این مناظره، می‌توان گفت که بر اساس نظرسنجی سی‌ان‌ان، تنها یک درصد از آمریکایی‌ها پس از مشاهده مناظره تصمیم گرفتند که نامزد مورد حمایت خود در انتخابات نوامبر (۱۵ آبان) را تغییر دهند. نظرسنجی‌های ملی نشان می‌دهد که در مجموع کامالا هریس ۲.۶ درصد محبوبیت بیشتری نسبت به دونالد ترامپ دارد. 

باز هم ترامپ!

آنچه در خصوص مناظره دو نامزد معاونت رایت جمهوری ایالات متحده باید مورد نظر قرار بگیرد این است که اساساً هر دو نفر به دنبال آن هستند تا بتوانند نامزد حزب خود یعنی هریس و ترامپ را در افکار عمومی بالا بکشند و در حاشیه آن تلاش می‌کنند هر طور که شده اوضاع و احوال را به نفع خود پیشببرند اما مساله اینجاست که ترامپ باز هم در این میان به عنوان سوژه اصلی جدل مطرح می‌شود که نشان می‌دهد بازخوردهای سخنان و رفتار او در ایالات متحده همانند گذشته نیست و خروجی منفی به جای گذاشته است. در همین راستا خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: «ترامپ روز یکشنبه در گردهمایی شهر ایری در پنسیلوانیا از همان اصطلاحاتی استفاده کرد که روز قبل از آن بکار برده بود و خطاب به جمعیت حاضر گفته است که هریس مسئول «تهاجم» مهاجران به مرز آمریکا و مکزیک است و باید به دلیل اقداماتش استیضاح شود و تحت پیگرد قانونی قرار گیرد. وی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا را نیز از لحاظ روانی معیوب توصیف کرد و گفت بر این باور است که هریس نیز با مشکلات روانی به دنیا آمده است. نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ۲۰2۴ همچنین گفت که هریس مشکلی دارد، من نمی دانم این مشکل چیست، اما قطعا عیبی وجود دارد و شما آن را می دانید، همه می‌دانند. 

در حالی که زمان چندانی تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی نمانده است، ترامپ استفاده از حملات لفظی علیه رقیب خود را تشدید کرده است. ادعاهای ترامپ درباره پیگیرد قانونی دشمنان سیاسی‌اش، فاصله گرفتن از هنجارهای آمریکا را نشان می‌دهد که در آن دستگاه قضایی باید از نفوذ سیاسی مصون باشد. ترامپ در واکنش به پرونده های حقوقی خود مدعیست که دادستان های ایالتی و فدرال او را به دلایل سیاسی هدف قرار داده اند و شاهدی برای تایید ادعاهای آنها وجود ندارد. اگر او در انتخابات پیروز شود می تواند خود را در پرونده های فدرال عفو کند یا به وزارت دادگستری دستور دهد تحقیقات درباره او را متوقف کند. ترامپ، هریس را که به عنوان اولین زن سیاه پوست در انتخابات نوامبر (آبان) با وی رقابت می‌کند، تاکنون «ضعیف»، «احمق» و «تنبل» توصیف کرده است. اما جمهوریخواهان متحد او علنا و مخفیانه به او گوشزد می‌کنند که باید دست از توهین‌های شخصی بردارد و مسائلی مانند اقتصاد، مهاجرت و سایر مسائل را مورد نقد قرار دهد. حال باید دید که آیا محافظه‌کاران بیش از گذشته از او فاصله خواهند گرفت یا خیر؟