رامین پرتو

از چند روز پیش شاهد آن بودیم که منابع خبری اسرائیل، آمریکا، اروپا و چندین رسانه‌ عربی مانند العربیه بر این موضوع تاکید داشتند که ارتش اسرائیل دیر یا زود عملیات زمینی خود علیه جنوب لبنان را کلید می‌زند این روند بر اساس موج‌سازی رسانه‌ای ادامه داشت تا اینکه دوشنبه شب برخی رسانه‌های مطرح ایالات متحده خبر شروع حمله زمینی اسرائیل به لبنان را منتشر کردند. 

به عنوان مثال آسوشیتدپرس و سی.ان.ان با انتشار خبر فوری به این موضوع اشاره کردند که کماندوهای اسرائیلی تا ساعاتی دیگر وارد خاک لبنان می‌شوند. روزنامه وال استریت ژورنال هم در گزارشی نوشت که بر اساس تصمیماتی که در تل‌آویو و کابینه تحت فرمان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گرفته شده، ارتش اسرائیل با ارسال واحدهای ویژه به مرز با لبنان، در حال بررسی توانایی‌های دفاعی و نظامی حزب‌الله و جمع‌آوری اطلاعات است تا زمینه را برای حمله گسترده‌تر به خاک این کشور فراهم کند. 

نکته بسیار مهم این است که در تمام گزارش‌های منتشر شده از سوی منابع اسرائیلی و آمریکایی به این موضوع اشاره شده که قصد ارتش اسرائیل برای حمله به جنوب لبنان، بررسی و تحلیل وضعیت میدانی و ارزیابی اطلاعاتی از استحکامات و زاغه‌های مهماتی است که در اختیار حزب‌الله قرار دارد و طی سال‌های گذشته ساخته شده است. این موضوع در بطن خود دو مولفه و تحلیل مهم دارد. نخست اینکه اسرائیل از ماه‌ها و سال‌ها پیش در حملات خود به جنوب لبنان به این موضوع اشاره می‌کرد که مواضع استراتژیک حزب‌الله را مورد هدف قرار داده و طی یکسال گذشته پس از هفتم اکتبر هم این موضوع را بارها تکرار کرده است و حالا با انتشار این خبر که ارتش اسرائیل در مرز با لبنان به دنبال ارزیابی استحکامات و تسلیحات حزب‌الله است، صحت اقدامات قدیم اسرائیل در جنوب لبنان عملاً زیر سوال می‌رود. 

دومین مساله این است که اسرائیل از دو هفته گذشته تا عصر دیروز (سه‌شنبه) به صورت ممتد در حال هدف قرار دادن مناطق مختلف جنوب لبنان، ضاحیه و حتی اقصی نقاط بیروت بوده است و هدف از این اقدام را هم ضربه به پیکره حزب‌الله اعلام کرد. این در حالیست که بسیای از رسانه‌های لبنان و منطقه اعلام کرده‌اند که به عنوان مثال حملات اسرائیل به شهر صور، نه‌تنها حزب‌الله را هدف قرار نداده بلکه اساساً این شهر سنی‌نشین است و تلفات آن هم صرفاً از غیرنظامیان بوده است. این دو مولفه به خوبی نشان می‌دهد که حالا ارتش اسرائیل در مرز با لبنان به دنبال تست زدن وضعیت و شرایط فعلی 

حزب‌الله است. 

واکنش به نتانیاهو 

برخی تحلیلگران حتی در داخل اسرائیل بر این عقیده‌اند که هرگونه اقدام اسرائیل علیه لبنان صرفاً وقت تلف کردن و هزینه گزاف دادن توسط ارتش در جنوب لبنان و در مواجهه با حزب‌الله است. به عنوان مثال عاموس هارئیل، تحلیلگر رسانه اسرائیلی هاآرتص به نقل از منابع عالی‌رتبه در تل‌آویو می‌گوید رویکرد نتانیاهو، رویارویی نظامی در همه جبهه‌هاست و این سیاست بهای سنگینی برای اسرائیل به همراه خواهد داشت. یوسی فرتیر، دیگر تحلیلگر اسرائیلی نیز اعلام کرد که انجام ترورهای موفقیت‌آمیز هم نمی‌تواند نتانیاهو را از سرنوشت تلخ سیاسی خود که به سرعت در حال حرکت به سمت آن است برهاند و صرفاً سربازان زیادی از ارتش اسرائیل در این رویارویی زمینی کشته خواهند شد. 

از سوی دیگر مقامات کشورهای منطقه و فرامنطقه هم نگران این وضعیت هستند. به عنوان مثال سین فلمینگ، وزیر امور خارجه ایرلند در سخنرانی خود در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرده که هرگونه حمله زمینی از سوی اسرائیل به جنوب لبنان می‌تواند یک بحران و فاجعه جدی به پا کند. وزارت امور خارجه روسیه هم روز گذشته (سه‌شنبه) با محکومیت هرگونه تعدی به خاک لبنان هشدار داد حمله زمینی اسرائیل به لبنان به تشدید هر چه بیشتر خشونت‌ها در منطقه منجر خواهد شد. 

لولوة الخاطر، معاون وزارت خارجه قطر در امور همکاری بین‌المللی هم هشدار داد اگر همین حالا کشورهای عربی برای توقف حملات اسرائیل که مانند یک «وحشی» در منطقه عمل می‌کند، متحد نشوند، فردا جنگ تمامی شهرهای عربی را تحت تاثیر قرار خواهد داد نه تنها بیروت و غزه را! رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه هم در مورد حملات زمینی اسرائیل که فعلاً جنبه گسترده به خود نگرفته اعلام کرد که نتانیاهو به مانند هیتلر عمل می‌کند و همانند او سقوط خواهد کرد. این در حالیست که بسیاری از نخبگان امنیتی و نظامی در کشورهای غربی بر این عقیده‌اند که اگرچه اسرائیل حمایت آمریکا را برای حمله به جنوب لبنان با خود دارد، اما بدون شک اگر این حملات به صورت گسترده انجام شود، می‌تواند یک بار دیگر شکست 2006 را با محوریت حزب‌الله لبنان برای اسرائیل رقم بزند و آنجاست که معادلات تغییر خواهد کرد.