سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به کشورهای غربی هشدار داد که «سعی نکنید با یک قدرت هسته‌ای که روسیه است، برای پیروزی بجنگید».  

او در سخنرانی خود غرب را متهم به «دسیسه‌بازی» علیه روسیه، هم در داخل سازمان ملل، و هم خارج از آن کرد. سه روز پس از آنکه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، از تغییر در دکترین هسته‌ای کشورش خبر داد، وزیر امور خارجه او در سخنرانی روز شنبه آمریکا را متهم کرد که از اوکراین، که روسیه در فوریه ۲۰۲۲ به آن حمله کرد، به عنوان ابزاری برای «شکست» راهبردی مسکو استفاده می‌کند. 

او در ادامه نیز آمریکا را متهم کرد که «اروپا را هم برای این کار آماده می‌کند» و مدعی شد که اروپا با این کار، خود را در مسیر «ماجراجویی انتحاری» قرار می‌دهد. از آغاز جنگ در اوکراین، شبح تهدیدات و رویارویی هسته‌ای بر فراز این جنگ سایه افکنده است. ولادیمیر پوتین اندکی قبل از حمله به اوکراین به جهان یادآوری کرد که کشورش «یکی از قدرتمندترین کشورهای هسته‌ای» است و اندکی پس از آن نیروهای هسته‌ای خود را در حالت آماده‌باش  قرار داد.

رمانور او بر توانایی هسته‌ای روسیه از آن زمان در مقاطع مختلف افزایش و کاهش یافته است. پوتین روز چهارشنبه هفته گذشته نیز گفت که اگر روسیه مورد حمله هر کشوری که توسط یک کشور مجهز به سلاح هسته‌ای حمایت می‌شود قرار گیرد، روسیه آن را یک حمله مشترک تلقی خواهد کرد. او مشخص نکرد که آیا این امر منجر به پاسخ هسته‌ای از سوی مسکو خواهد شد یا نه، اما تأکید کرد که روسیه می‌تواند در پاسخ به یک حمله متعارف که «تهدیدی حیاتی برای حاکمیت روسیه» ایجاد کند، از جنگ‌افزار هسته‌ای استفاده کند.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا اظهارات او را «غیرمسئولانه» خواندند. این وضعیت جدید به عنوان پیامی به ایالات متحده و سایر کشورهای غربی تلقی شد، زیرا اوکراین به دنبال چراغ سبز آنها برای حمله به روسیه با سلاح‌های دوربردتر است. 

دولت بایدن این هفته کمک نظامی ۲.۷ میلیارد دلاری دیگری برای اوکراین اعلام کرد، اما این کمک شامل نوع تسلیحات دوربردی که زلنسکی به دنبال آن است، و همچنین چراغ سبز برای استفاده از چنین سلاح‌هایی برای حمله به عمق روسیه نمی‌شود. هنگام سخنرانی روز شنبه لاوروف در سازمان ملل، یک دیپلمات جوان آمریکایی از آن یادداشت‌برداری می‌کرد اما هنوز واکنشی رسمی از سوی ایالات متحده به این هشدارهای سرگئی لاوروف منتشر نشده است.

جنگ اوکراین بیش از دو سال و نیم است که ادامه دارد و روسیه در شرق اوکراین به پیشروی‌های آهسته اما پیوسته دست یافته است. اوکراین نیز با حملات موشکی و پهپادی به خاک روسیه و یک حمله جسورانه در منطقه مرزی، به روسیه پاسخ داده است. رئیس‌جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، فرمول صلح خود را برای پایان دادن به جنگ ارائه کرده است که شامل خروج کامل نیروهای روسی از اوکراین و تضمین پاسخگویی برای جنایات جنگی است. 

روسیه این فرمول را رد کرده و آن را یک «اولتیماتوم محکوم به شکست» می‌داند. در این میان، برزیل و چین طرح صلحی را پیشنهاد داده‌اند که شامل برگزاری یک کنفرانس صلح با حضور اوکراین و روسیه است. روسیه اعلام کرده است که آماده ارائه کمک و مشاوره به این گروه است، اما معتقد است که «هرگونه پیشنهادی باید مبتنی بر واقعیت‌ها باشد و علل ریشه‌ای درگیری را در نظر بگیرد». 

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که جنگ اوکراین در زمستان وارد سومین سال خود خواهد شد و هنوز هیچ چشم‌اندازی برای صلح در این کشور جنگ‌زده اروپایی وجود ندارد. این درحالیست که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین بر دریافت بیشتر تسلیحات و کمک‌های مالی از غرب متمرکز شده و در حالی که با کمبود مهمات و نیرو در میدان نبرد دست‌وپنجه نرم می‌کند، حاضر به گفت‌وگو با روسیه نیست. 

روزنامه «ال پائیس» اسپانیا در گزارشی با اشاره به وضعیت وخیم اوکراین در بحبوحه جنگ با روسیه می‌نویسد: «پس از ۲ و نیم سال از جنگ اوکراین، این کشور با مشکلاتی مواجه می‌شود و محدودیت‌های شدید برق را در فصل زمستان تجربه خواهد کرد. هم‌چنین روحیه شهروندان اوکراینی تضعیف و این کشور به پایان ظرفیت‌های خود نزدیک می‌شود». 

این رسانه اسپانیایی گزارش داد: «فشار خارجی علیه رئیس‌جمهور اوکراین برای مذاکره با روسیه اوج می‌گیرد؛ مذاکره‌ای که شاید کی‌یف مجبور شود امتیازات دردناکی را به طرف مقابل بدهد». ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین اخیرا گفت: «اوکراین برای آنکه پای میز مذاکره بنشیند، باید قوانین بازی را تغییر دهد تا طرف روسی صلح کند». 

ال پائیس با توجه به اظهارات زلنسکی درباره تحولات جنگ اوکراین می‌نویسد: «ظاهرا هدف حمله ارتش اوکراین به کورسک روسیه نیز همین بوده است و می‌خواسته ولادیمیر پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) را مجبور کند تا به پای میز مذاکره بیاید. اوکراین هم‌چنین برای تغییر قوانین بازی، نشان قدرتی را ارائه داده است و از متحدان خود می‌خواهد تا مجوز استفاده از موشک‌های دوربرد در حمله به خاک روسیه را صادر کند.