آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت که گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که حزب راست افراطی و ضدمهاجر «آزادی» اتریش بتواند در انتخابات سراسری روز یکشنبه 29 سپتامبر بیشترین میزان آرا را کسب کند. به نوشته این خبرگزاری، یکی از موضوعات مرکزی در مبارزات انتخاباتی در اتریش، «مهاجرت» است. هربرت کیکل، وزیر سابق اتریش و از رهبران حزب «آزادی»، با صراحت گفته است: «ما درخواست‌های پناهندگی را در اتریش نمی‌خواهیم. کسی که روند مهاجرت ملت‌ها را متوقف کند، از ورود اسلام گرایی جلوگیری کرده است». او با این شعار در انتخابات نامزد شد که «صدراعظم خلق» شود. عنوانی که ادولف هیتلر به خود داده بود. هر چند که هربرت کیکل این مقایسه را رد کرده است. 

حزب «آزادی»، مجارستان و سیاست های ویکتور اوربان نخست وزیر این کشور برای جلوگیری از ورود مهاجران را الگوی خود قرار داده‌ است. بر اساس نظرسنجی‌ها، این حزب پوپولیستی راست گرا ماه هاست که جایگاه نخست را دارد و پیروزی اش در انتخابات سراسری اتریش امری بی‌سابقه خواهد بود. آسوشیتدپرس افزود: خزب «آزادی» به یک شریک ائتلافی نیاز دارد که اکثریت مجلس سفلی را در اختیار بگیرد. کارل نهامر، صدراعظم فعلی اتریش، بارها همکاری با هربرت کیکل را رد کرده است. همچنین الکساندر فان دیر بلن، رئیس جمهوری اتریش، نیز با کیکل به عنوان صدراعظم مخالفت کرده است. 

نظرسنجی‌های اخیر حاکی از رقابت نزدیک احزاب اتریشی است. بر این اساس، حمایت از حزب آزادی ۲۷ درصد است، حزب محافظه کار خلق اتریش با صدراعظمی کارل نهامر، ۲۵ درصد و سوسیال دموکرات‌های چپ میانه ۲۱ درصد آرا را به خود اختصاص داده‌اند. این در حالیست که در آلمان و سوئد هم احزاب راست افراطی طی یک سال گذشته و در انتخابات پارلمان اروپا و همچنین در انتخابات محلی در کشورهای مذکورو سایر کشورها قدرت زیادی کسب کرده‌اند.