رامین پرتو

رهبران جهان برای نخستین‌بار از زمان آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه و شروع حملات هوایی علیه لبنان، در نیویورک دور هم جمع شدند تا در هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد که با عنوان صلح، توسعه پایدار و کرامت انسانی از 24 سپتامبر برگزار شده و تا 30 سپتامبر ادامه دارد، بزرگترین چالش‌ها و تحولات جامعه ملل را بررسی و نقطه نظرات خود را در مورد آن بیان کنند. در این راستا استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد، اعلام کرد که از ۱۹۴ سخنران، فقط ۱۹ نفر زن هستند و در کل ۷۶ نفر از سران حکومتی، ۴۲ رئیس دولت، ۴ معاون رئیس جمهور، ۲ ولیعهد، ۹ معاون نخست‌وزیر، ۵۴ وزیر، ۱ معاون وزیر و ۶ نفر از روسای هیئت‌های دیگر در مجمع عمومی امسال سخنرانی خواهند کرد. آنچه در این میان باید مرد نظر قرار بگیرد این است که اجلاس امسال محوریت خود را بر موضوعات مختلف قرار داده اما مساله‌ای که در این خصوص بیش از هر چیز دیگر برای جامعه ملل مهم است موضوع جنگ غزه است که چند روز دیگر یکساله می‌شود و به موازات آن، حملات اسرائیل به جای جای لبنان است که حالا شیب صعودی به خود گرفته است. 

طی هفته‌ گذشته تاکنون صدها حمله از سوی جنگنده‌های اسرائیل به مواضع حزب‌الله و حتی مناطق غیرنظامی‌نشین لبنان انجام شده که بیش از 500 کشته بر جای گذاشته است، ولی باز هم ماشین جنگ اسرائیل از کار نیفتاده و به کار خود ادامه می‌دهد

طی هفته‌ گذشته تاکنون صدها حمله از سوی جنگنده‌های اسرائیل به مواضع حزب‌الله و حتی مناطق غیرنظامی‌نشین لبنان انجام شده که بیش از 500 کشته بر جای گذاشته است ولی باز هم ماشین جنگ اسرائیل از کار نیفتاده و به کار خود ادامه می‌دهد. در این راستا خبرگزاری لبنان روز گذشته (چهارشنبه) گزارش داد که ارتش اسرائیل برای نخستین بار یک حمله به شهرک‌های الشوف و «المعیصره» در شهرستان «کسروان» واقع در استان جبل لبنان واقع در شمال بیروت در حدود ۱۲۰ کیلومتری مرز انجام داده و وزارت بهداشت لبنان در برآورد آمار روز چهارشنبه اعلام کرد درپی حملات رژیم اسرائیل۲۳ تن کشته و حدود ۱۰۰ تن زخمی شدند. 

وزارت بهداشت لبنان در این باره اعلام کرد که این حمله سه کشته و ۹ زخمی برجای گذاشت. از سوی دیگر، منابع لبنانی اعلام کردند که ۱۵ شهروند که درمیان آنها زن و کودک نیز وجود دارد درنتیجه بمباران جنگنده‌های اسرائیل به المعیصره در کسروان در جنوب لبنان زیر آوارهای منازلشان هستند. در حالی که اسرائیل مدعی هدف قرار دادن یک عضو حزب‌الله در المعصیره شدند یک منبع در حزب‌الله لبنان ترور یکی از فرماندهانش در حمله اسرائیل به منطقه «المعیصره» را تکذیب کرد. وزارت بهداشت لبنان همچنین تاکید کرد که طبق آمار اولیه حمله اسرائیل که یک منزل مسکونی در منطقه ضهرالمطل در «جون» را هدف قرار داد، چهار کشته (۲ زن و ۲ مرد جوان) از زیر آوار بیرون آورده شدند. همچنین این حمله منجر به تعداد زیادی زخمی در بین صفوف مردم این شهرک شد. 

در همین حال مرکز عملیات فوریت‌های بهداشت سراسری وزارت بهداشت با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: حمله اسرائیل به شهرک عین قانا در جنوب لبنان منجر به کشته شدن سه نفر و زخمی شدن ۱۳ نفر شد. از سوی دیگر، خبرنگار شبکه خبری المیادین نیز گزارش داد جنگنده‌های اسرائیل شهرک‌های «کفررمان» و «عدشیت» را هدف قرار دادند. خبرنگار المیادین اعلام کرد اسرائیل اطراف شهرک «السلطانیه» را نیز هدف قرار داد. وزارت بهداشت لبنان نیز اعلام کرد که درحملات پیاپی اسرائیل به «بعلبک الهرمل» در البقاع چهار تن شهید و ۳۸ تن زخمی شدند. منابع خبری همچنین از حملات اسرائیل به شهرک‌های «میفدون»، «قبریخا» و «فرون» در جنوب لبنان خبر دادند. وزارت بهداشت لبنان نیز از کشته سه تن در پی حمله اسرائیل به «بنت جبیل» واقع در جنوب این کشور خبر داد. 

تحولات میدانی دو روز گذشته نشان می‌دهد اسرائیل دقیقاً در زمانی که مجمع عمومی سازمان ملل در حال برگزاری است و قرار است تا از آنجا بر صلح و امنیت بین‌الملل تاکید شود، در حال هدف قرار دادن نقاط مختلف لبنان است

در مقابل مقاومت اسلامی در لبنان دیروز (چهارشنبه) اعلام کرد که در حمایت از غزه و دفاع از کشور و مردم لبنان، کارخانه مواد منفجره اسرائیل در منطقه «زخرون» در فاصله ۶۰ کیلومتری مرز را با موشک‌های «فادی۳» هدف قرار داد. حزب‌الله همچنین سه‌شنبه در عملیات خود علیه پایگاه شمشون اسرائیل برای اولین بار از این موشک‌ها رونمایی کرد. همچنین حزب‌الله اعلام کرد که شهرک «کریات موتسکین» را برای دومین بار با موشک‌های «فادی۱» مورد هدف قرار داد. 

موضع ملل علیه اسرائیل 

این تحولات به خوبی نشان می‌دهد که اسرائیل دقیقاً در زمانی که مجمع عمومی سازمان ملل در حال برگزاری است و قرار است تا از آنجا بر صلح و امنیت بین‌الملل تاکید شود، در حال هدف قرار دادن نقاط مختلف لبنان است. بر همین اساس اغلب مقامات جهان که پشت تریبون قرار گرفتند این اقدامات تل‌آویو را محکوم کردند و با زبان خود بر توقف این روند تاکید کردند. به عنوان مثال آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در نطق خود اعلام کرد «جنگ غزه به کابوسی بی‌انتها و تهدیدی علیه سراسر منطقه تبدیل شده است. برای دیدن خطرات جنگ غزه، لازم نیست به جایی فراتر از لبنان نگاه کنید، ما همگی باید بابت شدت گرفتن تنش‌ها نگران باشیم. لبنان در مرز وقوع جنگی تمام عیار قرار دارد، مردم لبنان، مردم دنیا و مردم اسرائیل (فلسطین اشغالی) نباید اجازه دهند لبنان به غزه‌ای دیگر تبدیل شود». او با اشاره به عملیات طوفان الاقصی مدعی شد: «بگذارید شفاف بگویم، حماس در ۷ اکتبر مرتکب جنایات متعددی شد و همواره برخی از اقدامات حماس را محکوم کرده‌ام، اما این اقدام، نمی‌تواند تنبیه گروهی فلسطینیان را توجیه کند. شدت ویرانی و کشتار در غزه، در دوران خدمت من به‌عنوان دبیرکل سازمان ملل بی‌سابقه است. بیش از ۲۰۰ خدمت‌رسان سازمان ملل در کنار خانواده‌های خود قتل‌عام شده‌اند». 

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در مصاحبه خود در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل بر اهمیت این نشست شورای امنیت تاکید و تصریح کرد که وضعیت در لبنان همچنان یک نگرانی مهم برای فرانسه است. همچنین محمد مویزو، رئیس‌جمهور مالدیو در هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک بیان کرد که «کشتار مداوم و نسل‌کشی اسرائیل در غزه بیانگر تحریف آشکار عدالت و نظام بین‌الملل است». 

جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا هم در سخنرانی خود اعلام کرد «اگر این چشم‌اندازی است که همه ما باید روی آن کار کنیم پس امروز ضروری است که بدون فوت وقت بیشتر به آتش‌بس در غزه و آزادی فوری اسرای اسرائیلی دست یابیم؛ دیگر نمی‌توانیم شاهد تراژدی‌هایی مانند این روزها باشیم. در جنوب و شرق لبنان، غیرنظامیان بی دفاع، از جمله بسیاری از کودکان، درگیر هستند». رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه هم با اشاره به پرونده غزه گفت که «غزه به بزرگترین قبرستان در جهان تبدیل شده است. تمام بشریت با وجود توسعه، فناوری و بودجه‌های هنگفت موجود، نتوانست «هند رجب» دختربچه را در غزه نجات دهد. ارزش‌هایی که غرب مدعی دفاع از آن‌هاست، با توجه به آنچه در غزه اتفاق می‌افتد، نفس‌های آخر خود را می‌کشد».

عبدالله دوم، پادشاه اردن هم خواهان ایجاد یک درگاه بین‌المللی برای ارسال کمک های بشردوستانه به غزه شد و گفت که «این کمک‌ها نباید ابزار جنگ باشند. جنگ غزه باید پایان یابد و قربانیان آن نمی‌توانند صبر کنند». تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر هم در این خصوص اذعان کرد: «صحبت از امنیت، صلح و ثبات در جهان هیچ فایده‌ای ندارد مگر اینکه با اقدامات عملی که منجر به توقف جنگ می‌شود، همراه باشد. جامعه بین‌الملل مسئول عواقب کشتار جمعی مردم فلسطین است». 

از سوی دیگر جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا ضمن آنکه خواستار تنش‌زدایی میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان شد، گفت کشتار زنان و کودکان در لبنان «بسیار نگران‌کننده» است. پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان هم حملات مرگبار اسرائیل در لبنان را غیر قابل قبول دانست و به جامعه بین‌الملل تاکید کرد تا هر چه را که لازم است برای توقف این درگیری‌ها انجام دهد. تمامی این اظهارات و سایر مقامات کشورهای دیگر در حالی مطرح شده که نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان روز گذشته (چهارشنبه) اعلام کرده که ۲۴ ساعت آتی را در زمینه مشخص شدن نتیجه رایزنی‌ها برای توقف تنش میان حزب‌الله و اسرائیل تعیین‌کننده است.