رامین پرتو

اوضاع و احوال در جنوب لبنان به مانند یک آخرالزمان تصویر شده؛ چراکه از هفته گذشته تاکنون ارتش اسرائیل در حال هدف قرار دادن مناطق جنوبی این کشور و همچنین جنوب بیروت است و هر روز صدها نفر غیرنظامی قربانی این حملات می‌شوند. 

بر اساس اعلام المیادین، ارتش اسرائیل دوشنبه شب و بامداد روز گذشته (سه‌شنبه) یک سری حملات را انجام داد و روستاها و شهرک‌های جنوبی و البقاع را هدف قرار داد. در جنوب، حملات اسرائیل شهرک‌های «معروب، کفردونین، السلطانیه، العاقبیه، ارتفاعات الریحان، مجاورت الدویر، کفرصیر، زوطر، یحمر، عیتیت، مجدل زون و القلیله»، را هدف قرار داد.

در البقاع نیز، جنگنده‌های اسرائیل ارتفاعات اطراف قصرنبه و شهرک‌های العین، نبی شیت، بودای، تقاطع شعت و الهرمل را هدف قرار دادند. خبرنگار المیادین اعلام کرد پس از پایان امدادرسانی در کشتاری در نتیجه بمباران ارتش اسرائیل علیه خانه‌ای در منطقه شعت ۱۰ عضو یک خانواده کشته شدند. 

خبرنگار المیادین در البقاع افزود که کار آواربرداری از خانه‌های هدف حملات اسرائیل در منطقه العین در بعلبک ادامه دارد. ۱۱۳ تن در شمال البقاع بر اثر حملات اسرائیل طی ۲۴ ساعت گذشته کشته شدند. او افزود: در نتیجه حملات به شمال البقاع بیش از ۵۰۰ تن زخمی شدند و تخت‌های بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها پر شده است.

صبح روز گذشته (سه‌شنبه) هم هواپیماهای اسرائیل حملاتی را به چندین منطقه در البقاع و جنوب لبنان انجام دادند. رسانه‌های لبنانی نوشتند که این حملات چندین شهر در منطقه صور و صیدا در جنوب لبنان را هدف قرار دادند. خبرنگار المیادین در جنوب همچنین ضمن اعلام حمله به شهرک مرکبا افزود: صدیقین، کوه‌های بطم و دبعال از دیگر نقاط مورد هدف اسرائیل در جنوب بود. 

خبرنگار الجزیره نیز گزارش داد که حملات شامگاهی شهرک‌های «میس الجبل، عیترون، حولا، الطیبه، مرکبا، بنی حیان، جبل الریحان، ارتفاعات اقلیم التفاح، بنت جبیل، حانین، زوطر و منطقه النبطیه در جنوب لبنان» را هدف قرار دادند. 

خبرنگار الجزیره در ادامه گزارش داد که حملات اسرائیل شهرک‌های «حراه الفاکهانی» و «مقنه» در دره البقاع در شرق لبنان را هدف قرار دادند. منابع لبنانی نیز گزارش دادند در حمله اسرائیل به منطقه العاقبیه در جنوب لبنان ۶ تن کشته و ۲۵ تن دیگر زخمی شدند. 

رویترز هم به نقل از منابعی در وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد که در نتیجه حملات اسرائیل به جنوب و شرق لبنان در روز دوشنبه ۵۰۰ نفر کشته و ۱۶۵۰ نفر زخمی شدند و موج عظیمی از آوارگی در شهرها و روستاهای جنوب به دلیل بمباران بی‌سابقه از هشتم اکتبر گذشته به ثبت رسید؛ این در حالیست که حزب‌الله با موشک سنگین به سمت چندین هدف و مقر نظامی اسرائیل حمله کرد. 

تبادل آتش برای ایجاد موازنه در جبهه شمال 

نکته قابل توجه این است که تبادل آتش میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان به هیچ وجه طی دهه‌های گذشته به شدت این ایام نبوده است. در این خصوص هر روزه اسرائیل مناطقی از جنوب لبنان را مورد هدف قرار می‌دهد و در مقابل حزب‌الله هم پاسخ آنها را به گونه‌ای دیگر علیه شهرک‌های شمالی می‌دهد. 

در این خصوص جبهه داخلی اسرائیل وابسته به ارتش اسرائیل روز گذشته (سه‌شنبه) با اشاره به حملات حزب‌الله از به صدا درآمدن آژیر خطر در چندین منطقه شمال اسرائیل و همچنین جنوب و شرق حیفا خبر داد و نسبت به حملات موشکی مجدد به آنجا هشدار داد. 

همچنین حزب‌الله لبنان در بیانیه‌هایی بامداد روز گذشته (سه‌شنبه) اعلام کرد که فرودگاه نظامی مگیدو در غرب شهر العفوله در شمال اسرائیل را سه بار متوالی با موشک‌های «فادی ۱» و «فادی ۲» در حمایت از غزه و در دفاع از لبنان و مردم آن هدف قرار داد. 

این جریان همچنین اعلام کرد که پایگاه و فرودگاه رامات دیوید در جنوب شرقی حیفا را با «فادی ۲» بمباران کرده است که بزرگترین پایگاه در منطقه شمالی و یکی از سه پایگاه اصلی هوایی اسرائیل است و این پایگاه یک مکان استراتژیک در نزدیکی خطوط رویارویی اسرائیل با لبنان، سوریه و کرانه باختری اشغال کرده است. 

رسانه‌های عبری نیز از به صدا درآمدن آژیر خطر در جولان شمالی از جمله العفوله، جنجار، یافه ناصره، میگدال حعیگ، مزراع و مناطق وسیعی از الجلیل و حیفا خبر دادند. ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که پرتاب حدود ۲۰ موشک به سمت مرج بن عامر در شلیک‌های موشکی اخیر حزب‌الله را رصد کرد. 

این تبادل آتش در حالی انجام می‌شود که آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد روز گذشته (سه‌شنبه) طی سخنانی در افتتاحیه اجلاس رهبران کشورهای عضو مجمع عمومی سازمان ملل گفت که لبنان در «آستانه» تبدیل شدن به غزه‌ای دیگر قرار دارد. حال باید دید که این زد و خورد برای ایجاد توازن در محور نظامی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.