وزارت بهداشت لبنان عصر روز گذشته (دوشنبه) اعلام کرد که در پی حملات هواییِ امروز اسرائیل به جنوب لبنان دست‌کم ۱۸۲ نفر کشته شدند. شمار رو به افزایش کشته‌ها، روز دوشنبه را به مرگبارترین روز لبنان طی یک سال گذشته بدل کرد. 

وزارت بهداشت لبنان همچنین گزارش داد که ۷۲۷ نفر از جمله زنان، کودکان و کادر درمانی طی حملات روز دوشنبه جنگنده‌های اسرائیل زخمی شده‌اند. 

به گزارش الجزیره، پس از تقریبا یک‌ سالی که از جنگ علیه حماس در غزه و مرز جنوبی اسرائیل می‌گذرد، ارتش اسرائیل تمرکز خود را به مرز شمالی با لبنان معطوف کرده است. چنان که بنا بر اعلام ارتش این رژیم، تاکنون بیش از ۳۰۰ مقر و پایگاه حزب‌الله توسط نیروی هوایی اسرائیل مورد هدف قرار گرفته است. 

سخنگوی ارتش اسرائیل بعدازظهر روز گذشته (دوشنبه) اعلام کرد که جنگنده‌های اسرائیل در حال آماده شدن برای حمله به سلاح‌های راهبردی حزب‌الله هستند که به گفته او در منازل غیرنظامیان در دره بقاع لبنان مخفی شده‌اند. 

دانیال هاگاری که بیانیه ارتش اسرائیل را در تلویزیون قرائت می‌کرد، گفت: «تصاویر منتشر شده از جنوب لبنان گویای رخداد انفجارهای ثانویه سلاح‌های حزب‌الله است که در داخل خانه‌های مسکونی مخفی شده بودند». او از غیرنظامیان خواست تا منازل خود را در دره بقاع هر چه زودتر ترک کنند.

هاگاری در پاسخ به این سوال خبرنگار اسرائیلی که آیا عملیات زمینی اسرائیل در خاک لبنان ضروری است، گفت: «ما یک طرح کامل داریم که پیش‌تر ارائه شده است. امروز در حال انجام یک عملیات هوایی گسترده هستیم. ما طبق برنامه عمل خواهیم کرد و ما یک ماموریت داریم و آن هم بازگرداندن ساکنان شمال در کمال آرامش و امنیت است». 

همزمان با تشدید حملات هوایی اسرائیل، وزارت کشور لبنان تعدادی از مدارس در بیروت، طرابلس و شرق و جنوب لبنان را به عنوان پناهگاهی برای غیرنظامیانی که در پی صدور هشدار حملات اسرائیل منازل خود را ترک می‌کنند، اختصاص داد. حزب‌الله لبنان نیز اعلام کرده‌ که با شلیک انواع موشک اسرائیل را زیر بار آتش خود گرفته‌اند، حملاتی که طی نزدیک به یکسال گذشته و پس از عملیات طوفان الاقصی به طور متناوب ادامه داشته است. 

در مقابل، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل هم روز گذشته (دوشنبه) با دعوت از مردم اسرائیل به اتحاد بیشتر برای عبور از روزهایی که او پیچیده توصیف کرد، به آنها قول داد که توازن امنیتی و توازن قدرت را در مرزهای شمالی به نفع مردم اسرائیل تغییر دهد. 

او گفت: «هیچ کشوری نمی‌تواند موشک باران بی‌رویه شهرهای خود را بپذیرد و ما هر اقدامی را برای بازگرداندن ۶۰ هزار نفری که در پی حملات حزب‌الله ناچار به ترک خانه‌های خود در امتداد مرز لبنان شده‌اند، انجام خواهیم داد». 

از سوی دیگر در پی تشدید بی‌سابقه تنش در جبهه جنوب لبنان همزمان با آغاز حملات هوایی میان حزب‌الله و اسرائیل، خبرگزاری رویترز عربی روز گذشته (دوشنبه) اعلام کرد که لبنانی‌ها بیش از ۸۰ هزار تماس تلفنی مشکوک از اراضی اشغالی دریافت کردند و از آنها خواسته شده خانه‌هایشان را تخلیه کنند. 

این خبرگزاری به نقل از شرکت مخابرات «اوگرو» لبنان اعلام کرد: لبنان بیش از ۸۰ هزار تماس مشکوک دریافت کرد که از سوی رژیم صهیونیستی بود و طی آن از مردم لبنان خواسته شده خانه‌هایشان را تخلیه کنند. شرکت مخابرات لبنان نیز بیانیه جدیدی درخصوص مکالمه‌های مشکوک اسرائیلی درباره تشدید مستمر تنش در جنوب لبنان را منتشر کرد.

عماد کریدیه، رئیس شرکت مخابرات لبنان (اوگرو) اظهار کرد: لبنان دیروز (دوشنبه) بیش از ۸۰ هزار تلاش مشکوک از سوی اسرائیل برای تماس با مردم لبنان و درخواست برای تخلیه خانه‌هایشان دریافت کرد. 

به گزارش خبرگزاری رویترز عربی، کریدیه در ادامه نیز آنچه رخ داده را جنگی روانی برای ایجاد وحشت و هرج و مرج توصیف کرد. پیش از این «اوگرو» هک شبکه زمینی منطقه صور توسط اسرائیل را تکذیب کرد. صبح دیروز برخی رسانه‌ها به نقل از ساکنان بیروت و برخی مناطق اعلام کرده بودند که پیامک‌های هشدارآمیزی را از منبع اراضی اشغالی از طریق شبکه تلفن ثابت دریافت کردند که در آنها خواسته شد به سرعت محل زندگی خود را ترک کرده و از مناطقی که نیروهای حزب‌الله حضور دارند، 

دور شوند. 

دفاتر وزرای اطلاع‌رسانی و فرهنگ لبنان نیز تایید کردند که تماس تلفنی دریافت کردند که طی آن در پیامی ضبط شده از آنها خواسته شد ساختمان را ترک کنند تا در معرض حمله قرار نگیرند. زیاد المکاری، وزیر اطلاع رسانی لبنان در بیانیه‌ای اظهار کرد: این روش در مورد اسرائیل که در جنگ روانی خود به هر راهی متوسل می‌شود، عجیب نیست.