بیش از دو هزار عضو حزب‌الله دیروز در پی انفجار دستگاه‌های ارتباط رادیویی در بیروت و جنوب لبنان به‌شدت مجروح شدند. 

خبرگزاری ملی لبنان  گزارش کرد که اسرائیل به دستگاه‌های ارتباطی بی‌سیم در تعدادی از مناطق این کشور نفوذ و در حمله سایبری آنها را منفجر کرده است.

گاردین در گزارش خبری کوتاه از تحولات جاری در لبنان نوشت:  گزارش‌های رسیده نشان می‌دهد صدها تن از اعضای حزب‌الله در لبنان پس از انفجار دستگاه‌هایی که برای ارتباطات استفاده می‌کنند زخمی شده‌اند.

یک مقام حزب‌الله نیز به رویترز گفته است که انفجار پیجرها «بزرگترین نقص امنیتی» بود که این گروه در نزدیک به یک سال جنگ با اسرائیل در معرض آن قرار گرفته بود.

به گفته برخی منابع، انفجار پیجرها همزمان نبوده و برخی از انفجارها 30 دقیقه پس از انفجارهای اولیه رخ داده است. برخی منابع به گاردین گفته‌اند که این انفجارها به طور همزمان در بیروت، جبل لبنان و ضاحیه رخ داده است.

کانال ۱۴ اسرائیل نیز دراین زمینه اعلام کرد: دستگاه‌های پیجر عمدتاً بین افسران حزب‌الله توزیع می‌شود، بنابراین حزب‌الله در حال حاضر ده‌ها تا صدها افسر مجروح دارد.

تا شامگاه سه‌شنبه به گفته وزیر بهداشت لبنان، دست‌کم هشت نفر کشته و حدود ۲۷۵۰ نفر زخمی شده‌اند که حال برخی وخیم است. حزب‌الله تایید کرده است که دست‌کم دو نفر از اعضایش و یک دختربچه کشته شده‌اند. دیدبان حقوق بشر سوریه، نهادی که مقرش در بریتانیاست، می‌گوید پیجر نیروهای حزب‌الله در سوریه هم منفجر شده است.

تصاویری از ازدحام جمعیت در برخی بیمارستان‌‌های بیروت منتشر شده است. نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان، خواستار رسیدگی فوری به مجروحان شده است.

در همین راستا، شبکه عبری کان مدعی شد: بعد از زخمی شدن ده‌ها تن از اعضای حزب‌الله درنتیجه انفجار تجهیزات ارتباطی، وضعیت آماده‌باش در اسرائیل اعلام شد.

یادآور می‌شود پیجر یک وسیله الکترونیکی کوچک است که حمل آن آسان است و برای دریافت پیام‌های کوتاه یا شماره فردی که می‌خواهد با دستگاه تماس بگیرد استفاده می‌شود.

انفجارها می‌تواند آغاز یک جنگ بزرگ‌تر باشد

تحلیلگر ارشد مسائل لبنان در این باره گفت: انفجار همزمان وسایل ارتباطی حزب الله لبنان پیام بسیار بدی برای محور مقاومت است و این انفجارها می‌تواند آغاز یک جنگ بزرگ‌تر باشد. 

رامی خوری، انفجارهای پیجر را خطرناک ترین رویداد سال های گذشته پیرامون حزب الله لبنان خواند. وی به الجزیره گفت: این برای حزب‌الله و همه متحدانش در محور مقاومت بسیار غیرعادی و واقعاً نگران‌کننده است، زیرا به این معناست که اسرائیلی‌ها توانایی‌ها و اطلاعات و حملاتی از این دست دارند که بسیار فراتر از آن چیزی است که مردم تصور می‌کردند.

رامی خوری در ادامه این گفت و گوی کوتاه تصریح کرد: این حادثه می‌تواند نشانه آغاز یک کارزار بزرگتر باشد. فراموش نکنید که اسرائیل ماه‌هاست در مورد رفع تهدید حزب‌الله صحبت کرده است.این یک مسئله بزرگ برای آنها است، حتی بسیار جدی‌تر از حماس. اسرائیلی‌ها امروز اعتماد بیشتر و پررنگ‌تری به آمریکایی‌ها و حمایت انگلیس و غرب از خود دارند. آنها احساس می کنند هر کاری که بخواهند انجام می‌دهند و غرب در هر حالتی از آنها حمایت خواهدکرد.