کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، در اولین گفت‌و‌گوی تلویزیونی خود از زمان پذیرش نامزدی دموکرات‌ها برای ریاست‌جمهوری گفت که کمک به رسیدگی به مشکلات اقتصادی و تقویت طبقه متوسط اولویت نخست او خواهد بود. 

وی که در مصاحبه‌ای مفصل با شبکه سی‌ان‌ا‌ن شرکت کرده بود، گفت: «من فکر می‌کنم مردم آمریکا همچون نسل‌های گذشته با امید و خوش‌بینی آماده گام گذاشتن در راه جدیدی رو به جلو هستند». 

هریس با انتقاد از دونالد ترامپ، رقیبش از حزب جمهوری‌خواه، گفت که آمریکا آماده است تا دوران او را «ورق بزند» و عصر جدیدی را آغاز کند. هریس از کارنامه اقتصادی دولت جو بایدن دفاع کرد و «افزایش آمار ایجاد شغل» و همینطور «سریع‌ترین مورد بهبود وضعیت اقتصادی پس از همه‌گیری کووید-۱۹ در میان کشورهای ثروتمند» را از موارد موفقیت در ۴ سال گذشته دانست. 

معاون رئیس‌جمهور آمریکا با اصرار اینکه ارزش‌هایش تغییر نکرده است، گفت: «من فکر می‌کنم مهم‌ترین و مهم‌ترین جنبه سیاست و تصمیمات من این است که ارزش‌های من تغییر نکرده است». 

با این حال او اذعان کرد که با دریافت بازخوردها در جریان «سفرهای گسترده به مناطق مختلف کشور» در مقام معاون رئیس‌جمهور، تغییرات ویژه‌ای را در سیاست‌های کارزار انتخاباتی خود اتخاذ کرده است. او در این باره گفت: «من معتقدم که ایجاد اجماع مهم است. همینطور مهم است که یک زمینه مشترک برای درک این که چطور واقعاً می‌توان مشکلات را حل کرد، پیدا کنیم». 

وی که به همراه تیم والز، فرماندار مینه‌سوتا و یار انتخاباتی خود، در مصاحبه حاضر شده بود اطمینان داد که مستقل از برنامه‌های او رای‌دهندگان به مراتب بیشتر نگران برنامه‌های دونالد ترامپ هستند. هریس درباره موضوع مهاجرت نیز گفت که پیش از این از یک طرح دوحزبی شامل بودجه چند صد میلیون دلاری برای احداث یک دیوار مرزی حمایت کرده و در مقام رئیس‌جمهور همه‌ کار خواهد کرد تا این طرح امضا و اجرایی شود. 

وی که پیش‌تر از بستن مراکز بازداشت مهاجران و جرم‌زدایی از عبورهای غیرقانونی از گذرگاه‌های مرزی حمایت کرده بود، در این باره گفت ورود غیرقانونی به خاک این کشور باید «پیامدهایی» برای آن افراد داشته باشد و او قانون را در این زمینه اجرا خواهد کرد. با این حال هریس از تأیید صریح مجازات‌های کیفری برای مهاجران غیرقانونی خودداری کرد. 

معاون رئیس‌جمهور آمریکا همچنین در مورد جنگ در خاورمیانه حمایت «صریح و تزلزل‌ناپذیر» خود از امنیت اسرائیل را اعلام کرد، با این وجود او اضافه کرد که نحوه دفاع این کشور از خود مهم است. 

وی با اشاره به اینکه «بسیاری از فلسطینیان بی‌گناه در جریان پاسخ اسرائیل به حمله ۷ اکتبر کشته شده‌اند»، خواستار به سرانجام رسیدن توافق آتش‌بس و آزادی گروگان‌های در دست حماس شد. دونالد ترامپ روز پنجشنبه در مراسمی در ایالت ویسکانسین از اظهارات هریس در این مصاحبه انتقاد کرد و گفت او را در «قد و قواره رهبری آمریکا» نمی‌بیند. 

او گفت: «او پشت آن میز بزرگ نشسته بود و برای من یک رهبر به نظر نمی‌رسید، صادقانه بگویم. من او را در حد و اندازه‌ای نمی‌بینم که با رئیس جمهور شی چین یا کیم جونگ اون مذاکره کند». 

کامالا هریس همچنین در این مصاحبه عنوان کرد که امیدوار است رئیس‌جمهور «همه آمریکایی‌ها» باشد و به دنبال انتصاب یک جمهوری‌خواه در کابینه‌اش به عنوان نشانه‌ای از دنبال کردن اجماع دو حزبی است. وی بدون اینکه از شخص خاصی نام ببرد گفت: «من فکر می‌کنم جمهوری‌خواه بودن عضوی از کابینه من، به نفع عموم مردم آمریکا خواهد بود». 

هریس تا کنون در نظرسنجی‌های انتخاباتی در سطح ملی پیشتاز بوده است. با این حال رقابت او با دونالد ترامپ در چند ایالت چرخشی شامل نوادا، آریزونا، ویسکانسین، میشیگان، پنسیلوانیا و جورجیا شانه‌به‌شانه پیش می‌رود.

همچنین نظرسنجی پایگاه خبری بلومبرگ/مورنینگ کانسالت که در سراسر ایالت‌های کلیدی پس از برگزاری اخیر نشست کنوانسیون ملی دموکرات‌ها انجام شد، نشان داد که هریس از ترامپ در مسائل کلیدی اقتصادی جلوتر است و توانسته خود را به عنوان قابل اعتمادتر از رقیب جمهوری خواهش در محافظت از آزادی‌های شخصی نشان دهد. بر اساس این نظرسنجی مشخص شد که کامالا هریس کاندیدای دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ۵ نوامبر ۲۰۲۴، موفق شده تا ۲ درصد در میان رای دهندگان در ۷ ایالت کلیدی از دونالد ترامپ، کاندیدای جمهوری خواهان جلوتر باشد. 

برخلاف جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، هریس فرصت‌های جدیدی را برای پیروزی در کالج انتخاباتی ایالت‌های جنوبی و کلیدی این کشور مانند جورجیا و نوادا دارد. این نظرسنجی نشان می‌دهد، از زمانی که هریس در صدر جدول قرار گرفته، برداشت رای‌دهندگان ایالت های کلیدی از اقتصاد به‌ طور چشمگیری بهبود نیافته است. 

اکثر رای دهندگان همچنان می‌گویند که در دوران ترامپ وضعیت بهتری داشتند. همچنین مشخص شد که میزان اعتماد به هریس در میان رای دهندگان در ایالت‌های کلیدی درباره حفاظت از آزادی شخصی پنج درصد بیش از ترامپ است.