همزمان با افزایش اقبال به راست‌گرایان افراطی در شرق آلمان، نگرانی شرکت‌ها برای امکان جذب نیروی کار خارجی و پر کردن نیازشان به کارگران ماهر رو به افزایش است. به علاوه، مهاجران نیز دیگر رغبتی به ماندن در مناطقی که نژادپرستی رو به افزایش است، ندارند و این امر بحران کمبود کارگر ماهر را مضاعف 

می‌سازد. 

به گزارش یورونیوز، ایالت تورینگن در شرق آلمان یکی از ضعیف‌ترین اقتصاد‌ها را در این کشور دارد. حقوق‌ها در این ایالت پایین‌تر از میانگین کشوری هستند و تعداد کمی کارفرمای غیر دولتی در آن فعالیت می‌کنند. بیشتر جوانان، به ویژه زنان برای فرصت‌های شغلی به نقاط دیگر می‌روند. 

انتخابات ایالتی تورینگن قرار است اول سپتامبر برگزار شود و حزب آلترناتیو برای آلمان (AFD) اکنون در نظرسنجی‌ها با کسب ۳۰ درصد آرا پیشتاز است. پس از آن نیز حزب راست میانه دموکرات مسیحی با ۲۱ درصد قرار دارد و حزب چپ میانه سوسیال دموکرات اولاف شولتس، نخست‌وزیر آلمان هم تنها با ۷ درصد در رده سوم است. 

سیاست‌های ضد مهاجرتی حزب آلترناتیو برای آلمان موجب نگرانی کسب و کارها در این ایالت شده است. شرکت ژنوپتیک، ارائه دهنده لنز‌‌های مریخ‌نورد «پشتکار» ناسا یکی از شرکت‌های مستقر در «ینا»، دومین شهر بزرگ تورینگن است. این شرکت که از معدود کسب و کار‌های بین‌المللی موفق این ایالت محسوب می‌شود، محل اشتغال هزار و ۶۸۰ نفر در ینا و بیش از چهار هزار و ۶۰۰ در جهان است. در نتیجه این شرکت برای تامین نیروی کار خود کاملا به توانایی جذب و حفظ نیروی کار ماهر اکثرا از خارج از آلمان است.

به گفته استفان تراگر، مدیر عامل ژنوپتیک، افزایش اقبال به حزب آلترناتیو برای آلمان، تامین نیروی انسانی را برای این شرکت دشوارتر از پیش کرده است. بسیاری از افراد متخصص به رغم علاقه به کار در ژنوپتیک می‌گویند که چون نمی‌خواهند در ایالتی تحت سلطه یک حزب راستگرای ضد مهاجرت زندگی کنند، راغب به کار کردن در این شرکت نیستند. این اوضاع همچنین برای اقلیت‌هایی نظیر اعضای جامعه همجنس‌گرایان نیز صادق است.

آلمان در حال حاضر با کمبود شدید نیروی کار ماهر مواجه است و بنابر تخمین کارشناسان به دلیل افزایش سن نیروی کار پیشین سالانه به بیش از ۴۰۰ هزار نیروی کار خارجی نیاز دارد. صندوق بین‌المللی پول اخیرا عملکرد این کشور را که مدت‌ها قدرت اقتصادی اروپا شناخته می‌شد، به عنوان بدترین در میان اقتصاد‌های بزرگ توسعه یافته عنوان کرده است. 

نرخ بالای تورم و مهاجرت موجب تسریع روند اوج‌گیری حزب آلترناتیو برای آلمان شده است. آلمان در سال ۲۰۲۳ پذیرای ۱.۹ میلیون نفر ساکن جدید بود و ۱.۲ میلیون نفر نیز کشور را برای همیشه ترک کردند. در نتیجه به طور خالص ۶۶۳ هزار نفر به مهاجران این کشور افزوده شده است. این در حالی است که به دو دلیل اقتصاد ضعیف‌تر و بالا بودن احساسات نژادپرستانه، تعداد بسیار کمی از این افراد در شرق آلمان ساکن شده‌اند.

شاخه تورینگن حزب آلترناتیو برای آلمان یکی از افراطی‌ترین شعب این حزب است. بیورن هوکه، رهبر منطقه‌ای این حزب بنای یادبود هولوکاست در برلین را «بنای یادبود شرم‌آور» خوانده و خواستار چرخش ۱۸۰ درجه‌ای سیاست آلمان به شیوه گذشته، از جمله دوران نازی‌ها شده است. 

فعالیت‌های این گروه در سال ۲۰۲۰ از سوی سرویس امنیت داخلی آلمان به عنوان «گروه راست‌گرای افراطی اثبات شده» تحت نظر قرار گرفت. پوسترهای حزب آلترناتیو برای آلمان با شعار «تابستان، آفتاب، مهاجرت دوباره» و با تصویر هواپیمایی با عنوان «خطوط هوایی اخراج» دیوار‌های تورینگن را پوشانده‌اند. 

این نماد‌ها به معنای تمایل این حزب به اخراج همه مهاجرانی است که رای دهندگانش نمی‌خواهند در کشور حضور داشته باشند. با این حال سخنگویان آلترناتیو برای آلمان سعی دارند «مهاجرت دوباره» را کم‌اهمیت جلوه دهند. 

توربن براگا، معاون سخنگوی حزب آلترناتیو برای آلمان در تورینگن و از اعضای پارلمان این ایالت گفت: «مهاجرت دوباره مربوط به کسانی است که به علت عدم وجود دلیلی برای فرار یا مهاجرت آن‌ها از کشور مبدا به لحاظ قوانین اجرایی ما، دلیلی برای وضعیت حفاظتی و پناهجویی آن‌ها وجود ندارد و درنتیجه حقی هم برای زندگی و اقامت در این کشور ندارند». 

او افزود: «البته که مهاجران دارای مجوز کار تحت تاثیر این اقدامات قرار نخواهند گرفت». بنابر نظرسنجی که اخیرا از توسط موسسه اقتصاد آلمان از بیش از ۹۰۰ شرکت آلمانی انجام شد، بیشتر آن‌ها به قدرت رسیدن حزب آلترناتیو برای آلمان را خطری هم برای تامین نیروی کار و هم برای سرمایه‌گذاری در منطقه می‌دانند.  اما بحث فقط به قدرت رسیدن این حزب نیست. تجربه برخی از مهاجرانی که ساکن شرق آلمان شده‌اند نشان‌دهنده رفتار نژاد‌پرستانه در سطح 

جامعه است. 

اکسل سالهایزر، مدیر تحقیقات موسسه دموکراسی و جامعه مدنی در ینا می‌گوید: «حزب آلترناتیو در آلمان به ویژه در مناطق روستایی بسیار پرطرفدار است و این یعنی ۷۰ درصد از جمعیت تورینگن».