همزمان با شعله‌ورتر شدن آتش جنگ روسیه و اوکراین، نارندرا مودی نخست‌وزیر هند در سفری بی‌سابقه، وارد کی‌یف، پایتخت اوکراین شد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین از او استقبال کرد و رهبران دو کشور یکدیگر را در آغوش گرفتند. این اولین سفر یک رهبر هند به کشور مستقل اوکراین بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی است. مودی صبح روز گذشته (جمعه) در شبکه ایکس، توییتر سابق نوشت: «بامداد امروز به کی‌یف رسیدم. با استقبال بسیار گرم جامعه هندی‌ها روبرو شدم». مودی با قطار به اوکراین سفر کرد و شرکت راه‌آهن اوکراین، تصاویر او را در حال پیاده شدن از قطار و استقبال مقام‌های اوکراینی منتشر کرده است.

برخی تحلیلگران انتظار دارند که سفر حدود چهل روز پیش نارندا مودی به مسکو و دیدارش با ولادیمیر پوتین بر این دیدار و مذاکرات این دو تاثیر بگذارد. ولودیمیر زلنسکی دیدار و استقبال گرم ولادیمیر پوتین از مودی را «یک ضربه ویرانگر» توصیف کرده بود. اما مودی گفت که قصد دارد درباره راه‌حل مسالمت‌آمیز جنگ روسیه و اوکراین صحبت کند. مسکو و کی‌یف، هر نوع مذاکره در آینده نزدیک را به شدت رد کرده‌اند. هند که متحد دیرینه مسکو است واردات نفت از روسیه را افزایش داده است اما اوکراین می‌گوید که در جریان سفر کنونی آقای مودی قراردادهایی را با هند امضا خواهد کرد. مودی در حالی وارد کی‌یف شد که طی روزهای اخیر نیروهای اوکراینی پس از یک تهاجم گسترده همچنان در منطقه کورسک در غرب روسیه و نیروهای روسی در حال پیشروی پیوسته اما کند در شرق اوکراین هستند.

نهم ژوئیه امسال نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در یک سفر دو روزه به روسیه رفت. وزارت خارجه آمریکا از دیدارهای متوالی مودی و همچنین ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان با ولادیمیر پوتین ابراز نگرانی کرده بود. سفر مودی به مسکو همزمان با نشست رهبران ناتو در آمریکا بود و وزارت امور خارجه هند اعلام کرد که جنگ اوکراین از موضوعات گفتگوهای آقای مودی با ولادیمیر پوتین است. آمریکا از سفر مودی به مسکو ابراز نگرانی کرده بود و متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با اشاره به دیدار اخیر نارندرا مودی و ویکتور اوربان با رئیس‌جمهور روسیه، از هر دو رهبر خواست برای مسکو روشن کنند که هرگونه راه‌حلی برای جنگ در اوکراین باید با احترام به تمامیت ارضی اوکراین باشد. ناظران بین‌المللی بر این عقیده هستند که این سفر شاید بتواند اوضاع و احوال سیاسی جنگ اوکراین را به سمت میز مذاکرات سوق دهد.