هند اعلام کرد که یک انتخابات مجمع محلی سه روزه در منطقه مورد مناقشه کشمیر پس از ۱۰ سال برگزار می‌کند؛ اقدامی که می‌تواند به تشدید تنش‌ها میان هند و پاکستان منجر شود. به گزارش ای.بی.سی، این رای‌گیری در کشمیر هند برای نخستین بار در ۱۰ سال گذشته و با رویکرد سیاسی جدید پس از آن اتفاق می‌افتد که نارندرا مودی، نخست وزیر هند در سال ۲۰۱۹ وضعیت شبه‌خودمختاری این منطقه عمدتا مسلمان‌نشین را لغو و وضعیت آن را به یک قلمروی کنترل‌شده فدرالی تبدیل کرد.

 از آغاز این تغییرات، این منطقه همچنان در تنش بوده و توسط مقام‌هایی اداره شده که توسط دهلی‌نو انتخاب می‌شوند. کمیسیون انتخابات هند در نشست خبری در دهلی‌نو اعلام کرد، این انتخابات جدید ۱۸ سپتامبر تا اول اکتبر برگزار می‌شود. این رای‌گیری در یک روند مبهم انجام می‌شود که به دولت اجازه می‌دهد تا ده‌ها هزار سرباز را برای جلوگیری از بروز هرگونه خشونت مستقر کند. آرا در ۴ اکتبر شمارش می‌شود.

این رای‌گیری سه روزه برای انتخاب دولت محلی جدید شامل سر وزیر است که به عنوان مقام ارشد منطقه‌ای به همراه شورای وزرا از احزاب حامی هند شرکت‌کننده در این انتخابات فعالیت می‌کنند. البته برخلاف انتخابات گذشته، مجمع محلی بعید است که اختیارات قانونی برای کنترل بر رویه‌های فرهنگی و آموزشی را در کشمیر داشته باشد. قوانین قانون اساسی برای منطقه کشمیر بر اساس پارلمان هند است و تصمیمات و سیاستگذاری‌ها نیز در دهلی‌نو گرفته خواهند شد. سیاستمداران محلی نیز خواستار احیای زودهنگام دولت شده‌اند تا قدرت کامل قانونگذاری به مجلس محلی بازگردانده شود. همچنین واکنش مردم به این انتخابات متفاوت است. یکی از ساکنان سرینگر در کشمیر گفت: «ما بابت اینکه بالاخره انتخابات در کشمیر برگزار می‌شود، 

خوشحالیم». 

سخنگوی حزب دموکراتیک مردم کشمیر نیز در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) اعلام کرد: «این اعلامیه از سوی دهلی‌نو، نه کافی است و نه تفاوتی ایجاد می‌کند. منطقه کشمیر به یک ناحیه شهرداری تنزل رتبه یافته است، در حالیکه در گذشته یک ایالت قدرتمند با وضعیت ویژه بود». وی افزود: «این دموکراسی نیست، این تمسخر است. احیای وضعیت ویژه برای کشمیر باید گام نخست باشد». انتخابات ۲۰۲۴ هند در ۹۰ حوزه رای‌گیری بجز لداخ برگزار می‌شود. در سال ۲۰۲۲، هند حوزه‌های انتخاباتی را مجددا تغییر داد و چهار کرسی به جامو تحت تسلط هندوها و سه کرسی به دره کشمیر با اکثریت اکثریت مسلمان اضافه کرد.