میری رگو، وزیر حمل‌ونقل اسرائیل مدعی شد، اگر هدف حمله‌ای قرار بگیریم، از نیروی هوایی اسرائیل و شناورهایی از آتن در یونان و لارناکا در قبرس کمک می‌گیریم این اظهارنظر در پی ترور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران و «فؤاد شکر» فرمانده نظامی حزب‌الله لبنان در حمله اسرائیل به ضاحیه جنوبی بیروت توسط اسرائیل و پیش‌بینی‌ها در خصوص حمله گسترده محور مقاومت به سرزمین‌های اشغالی گفته شده است. پیشتر «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان به قبرس درباره ایفای هرگونه نقش حمایتی از اسرائیل در هرگونه حمله علیه لبنان هشدار داد. حزب‌الله لبنان همچنین اطلاعاتی از رزمایش‌های سالانه اسرائیل در قبرس، جزیره کوچک واقع در دریای مدیترانه و عضو اتحادیه اروپا که از نظر جغرافیایی فاصله اندکی با لبنان و اراضی اشغالی دارد، به دست آورد. همچنین انگلیس از ۲ پایگاه نظامی تحت حاکمیت خود در خاک قبرس در عملیات‌ها در سوریه و اخیرا در یمن استفاده کرده است. سال گذشته نیز ارتش اسرائیل رزمایش‌هایی را در خاک قبرس برای شبیه سازی جنگ علیه لبنان آغاز کرد. وزارت دفاع قبرس مارس ۲۰۱۶ آغاز رزمایش‌های نظامی مشترک خود با ارتش اسرائیل را در چارچوب توافقنامه همکاری نظامی امضا شده میان دو طرف اعلام کرد. حریم هوایی یونان نیز فرصتی را برای تمرینات نیروی هوایی اسرائیل در محیطی ناآشنا و انجام پروازهای طولانی فراهم کرد و علاوه بر این یونان سامانه‌های پدافند هوایی اس۳۰۰ روسیه را در اختیار دارد که برای نیروی هوایی اسرائیل فرصت تمرین مقابله با این سامانه‌ها را فراهم می‌کند. 

در این راستا سازمان پخش اسارئیل تاکید کرد که یک سرباز اسرائیل بر اثر اصابت ترکش موشکی که از غزه به شهرک اشکول در نوار غزه واقع در شرق خان یونس در جنوب نوار غزه شلیک شده بود، زخمی شد. در همین حال گردان‌های مجاهدین اعلام کرد: مجاهدین ما به همراه گردان‌های شهدای الاقصی سحرگاه روز گذشته (دوشنبه) شهرک «ریعیم» را با شلیک موشک هدف قرار دادند و دشمن اعتراف کرد که در بین شهرک نشینان تلفاتی وارد شده است. منابع خبری همچنین اعلام کردند پس از شلیک راکت ازسوی نوار غزه، شهرک «بئیری» در غلاف غزه هدف حمله موشکی قرار گرفت. کانال ۱۲ عبری نیز گزارش داد: ۱۵ موشک از نوار غزه به سمت شهرک‌های شرق خان یوس شلیک شد و تنها ۲ راکت شلیک شده از غزه رهگیری شد، در حالی که ۱۳ راکت بدون صدمه در مناطق باز فرود آمد. 

همچنین خبرنگار شبکه خبری المنار گزارش داد که سامانه‌های رهگیری و آژیرهای هشدار در شهرک‌های «مرگلیوت» و «کریات شمونه» در الجلیل علیا فعال شدند و چندین صدای انفجار در داخل اراضی اشغالی پس از شلیک یک موشک به سمت «اصبع الجلیل» شنیده شده است. خبرنگار شبکه خبری المیادین در جنوب نیز اعلام کرد که یک حمله موشکی در «اصبع الجلیل» صورت گرفته است.