آندری نستاسین، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز گذشته (چهارشنبه) در واکنش به تحرکات نظامی فلاند به خبرنگاران گفت: ما مانورهای نظامی فنلاند را که از ۲۱ تا ۲۶ جولای در نزدیکی مرز روسیه با مشارکت حدود ۱۷۰۰ پرسنل و ۳۰۰ خودرو برگزار شد، بخشی از اقدامات تحریک آمیز ناتو برای مهار روسیه می‌دانیم. 

پیش از این، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه طی سخنانی گفته بود که روسیه و فنلاند قبلاً هیچ مناقشه‌ای نداشتند اما پیوستن این کشور به ناتو، بازی را تغییر داده است. پوتین افزود که روسیه شروع به ایجاد منطقه نظامی لنینگراد و متمرکز کردن واحدهای نظامی خاصی در آنجا کرده است.

نستاسین پیشتر در نشستی خبری در مورد توافقنامه‌ای دفاعی هلسینکی-واشنگتن که به تازگی توسط پارلمان فنلاند تصویب شد و به ایالات متحده اجازه دسترسی به ۱۵ پایگاه نظامی در فنلاند را می‌دهد، گفت: ما بارها در مورد این موضوع بحث کرده‌ایم. روسیه افزایش نیروهای نظامی ناتو در امتداد مرزهایش که امنیت فدراسیون روسیه را تهدید می‌کند، بی پاسخ نخواهد گذاشت. این دیپلمات روس افزود که مسکو تمام اقدامات لازم از جمله اقدامات نظامی-فنی را برای مقابله با «تصمیمات متجاوزانه فنلاند و متحدانش در ناتو» انجام می‌دهد.

پیش از این، پارلمان فنلاند به اتفاق آرا، توافقنامه همکاری دفاعی با آمریکا را تصویب کرده بود. هلسینکی و واشنگتن این توافق را در دسامبر ۲۰۲۳  امضا کردند. وزارت امور خارجه فنلاند پیشتر اعلام کرده بود که این توافق باید با اکثریت دو سوم پارلمان تصویب شود. توافقنامه مذکور به ایالات متحده اجازه دسترسی به ۱۵ پایگاه نظامی در فنلاند را می‌دهد و امکان حضور و آموزش نیروهای آمریکایی و استقرار تجهیزات دفاعی در خاک فنلاند را فراهم می‌کند. 

از سوی دیگر سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه هم اعلام کرد که آندری بلوسوف، وزیر دفاع روسیه در مکالمه تلفنی روز ۱۲ ژوئیه با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا هشداری بسیار جدی درباره خطر وخامت اوضاع غیرقابل کنترل به دلیل اقدامات کی یف و واشنگتن به وی داد. ریابکوف درباره این مکالمه تلفنی گفت: همه تماس ها با نمایندگان آمریکایی در سطوح متوسط به بالا، از نظر دولتی و سیاسی، صرفا فایده گرایانه (به منظور تامین منفعت برای همگان) بوده است. تماس اخیر وزیر دفاع نیز از این قاعده مستثنی نبود. معاون وزیر خارجه روسیه گفت: هشداری بسیار جدی از طرف روسیه درباره اقدامات تحریک آمیز اخیر کی‌یف (که قابل تصور نیست بدون کمک مستقیم واشنگتن انجام شده باشد)، ارسال شد. این هشدار به منظور جلوگیری از وخامت بیشتر اوضاع خطرناک کنونی صادر شد که ممکن است تبعاتی به دنبال داشته باشد که می تواند اوضاع را به طور کامل از کنترل خارج کند.