رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که می‌تواند مانند قره‌باغ کوهستانی و لیبی در درگیری‌های غزه نیز مداخله کند؛ سخنانی که از سوی رسانه‌های اسرائیل، تهدیدی آشکار برای حمله به اسرائیل در حمایت از فلسطینی‌ها و پایان دادن به جنگ حدودا ۱۰ ماهه اسرائیل علیه حماس تفسیر شده است. اردوغان گفت: «ترکیه باید بسیار قوی عمل کند تا اسرائیل نتواند چنین رفتاری با فلسطینی ها داشته باشد... همانطور که ما وارد ماجرای قره باغ شدیم، همانطور که وارد درگیری های لیبی شدیم، ممکن است با آنها نیز همین کار را انجام دهیم. کاری نیست که ما نتوانیم انجام دهیم. ما فقط باید قوی باشیم». اردوغان این سخنان را در جریان یک نشست حزبی در شهر «ریزه» بیان کرده است. او پیش از این نیز طی ۱۰ ماه اخیر (یعنی از زمان حمله تروریستی حماس در ۷ اکتبر و جنگ متعاقب آن در غزه) بارها سخنان تحریک آمیزی را علیه اسرائیل و نخست وزیر آن بنیامین نتانیاهو ادا کرده بود. ترکیه در سال ۲۰۲۰ میلادی، حامی اصلی جمهوری آذربایجان در جریان درگیری ۴۴ روزه این کشور با ارمنستان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی بود. اگرچه ارتش ترکیه مستقیماً در این جنگ مداخله نکرد اما کمک‌های نظامی گسترده‌ای را به باکو ارسال کرد؛ از جمله فرستادن جنگجویان مزدور سوری و پهپادهایی که از آنها علیه مواضع ارمنی‌ها استفاده می‌شد.

ترکیه در سال ۲۰۲۰ میلادی نیز اقدام به استقرار نیرو در لیبی کرد؛ این کار برای حمایت از «دولت وفاق لیبی» در جنگ داخلی این کشور علیه نیروهای ژنرال خلیفه حفتر انجام شد. دولت وفاق لیبی از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است. ترکیه عضو ناتو است که کشورهای متحد اسرائیل از جمله ایالات متحده، کانادا، بریتانیا و آلمان نیز عضو آن هستند و در صورت تلاش اردوغان برای مداخله نظامی در جنگ غزه احتمالا با مخالفت های شدید هم پیمانانش روبرو خواهد شد. در این راستا یسرائیل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل، در پاسخ به آخرین تهدید اردوغان او را با صدام حسین دیکتاتور پیشین عراق مقایسه کرد که حکومتش در سال ۲۰۰۳ میلادی با تهاجم ائتلاف بین الملل به رهبری ایالات متحده سرنگون شد. صدام پس از دستگیری سرانجام توسط دادگاه عراق به اعدام محکوم شد. یسرائیل کاتس در شبکه ایکس نوشت: «اردوغان راه صدام حسین را در پیش گرفته و تهدید به حمله به اسرائیل می کند. باید به یاد آورد که چه اتفاقی در عراق افتاد و چگونه به پایان رسید». 

اردوغان در ماه‌های اخیر تا آنجا پیش رفت که ادعا کرد اسرائیل پس از رسیدن به هدفش در نابودی توانایی نظامی و حکومتی حماس و آزادی گروگان ها، «آنکارا» را هدف قرار خواهد داد. او در ماه مه در جریان سخنرانی‌اش در پارلمان ترکیه گفت که فکر نکنید «اسرائیل در غزه متوقف خواهد شد، مگر آنکه آن را متوقف کنیم. این دولت یاغی و تروریست دیر یا زود هدف خود را به منطقه آناتولی گسترش خواهد داد». او متعهد شد که ترکیه به حمایتش از حماس که برای استقلال سرزمین خود می‌جنگد، ادامه دهد. پس از حمله شبه نظامیان حماس به جنوب اسرائیل در ۷ اکتبر که منجر به کشته شدن حدود ۱۲۰۰ نفر و به گروگان گرفته شدن ۲۵۰ نفر شد، اردوغان با اسماعیل هنیه رهبر حماس نیز در استانبول دیدار کرد. او در این دیدار، فلسطینی‌ها را تشویق کرد تا علیه اسرائیل متحد شوند و اسرائیل را با آلمان نازی و نتانیاهو را با رهبر نازی‌ها یعنی آدولف هیتلر مقایسه کرد. اردوغان همچنین در ماه مه اعلام کرد که ترکیه همه فعالیت‌های تجاری خود را با اسرائیل متوقف می‌کند.