رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه پس از آنکه هر ۲ طرف به‌طور تلویحی نشان داده‌اند خواهان عادی‌سازی روابط هستند، قرار است ماه آینده (میلادی) با یکدیگر دیدار کنند اما بحث‌ها درباره محل برگزاری این نشست حساس کماکان ادامه دارد. 

روزنامه دیلی صباح ترکیه، این خبر را روز گذشته (دوشنبه) به نقل از یک منبع آگاه گزارش کرده است. این منبع آگاه گفت: اولین دیدار اردوغان و اسد قرار است در مسکو، پایتخت روسیه برگزار شود. این دیدار ممکن است در ماه آگوست (اوایل مرداد تا اوایل شهریور) برگزار شود. 

اردوغان به تازگی گفته قصد دارد این مذاکرات را در ترکیه با دعوت از اسد یا یک کشور ثالث برگزار کند. از سوی دیگر، عراق هم تمایل خود را برای میزبانی مذاکرات در بغداد، پایتخت این کشور اعلام کرده است. 

اردوغان روابط دیپلماتیک خود را با دمشق قطع کرده و رئیس‌جمهور سوریه مدت‌هاست که بهبود روابط با آنکارا را در حالی که نیروهای ترکیه در خاک سوریه باقی مانده‌اند، رد کرده است. تلاش‌ قبلی برای عادی‌سازی روابط میان ۲ کشور در سال گذشته به دلیل پیش شرط سوریه مبنی بر خروج همه عناصر ترکیه از این کشور شکست خورد، زیرا آنکارا اصرار داشت که ابتدا باید حضور پ.ک.ک از بین برود. 

طبق این گزارش، مجموعه‌ای از رویدادها، از جمله بازگشت اسد به صحنه بین‌المللی، پذیرش مجدد دمشق در اتحادیه عرب، انتخابات پیش‌روی ایالات متحده و همچنین افزایش ناآرامی‌های داخلی در ترکیه علیه پناهندگان سوری، دیدگاه رهبران را تغییر داده و راه را برای گفت‌وگو میان آنها باز کرده است. این منبع مدعی است: موضوع خروج نیروهای ترکیه دیگر پیش‌شرط نیست اما توافق شده است که بعداً مورد بحث قرار گیرد تا در نهایت محقق شود.در اولین جلسه، تجارت در دستور کار قرار خواهد گرفت. 

دیلی صباح با اشاره به نقش بغداد که تلاش می‌کند برای بهبود رابط میان ترکیه و سوریه میانجی‌گری کند، نوشت: در این میان، عراق بازیگر و همسایه‌ای برای سوریه است که از سال ۲۰۱۱ ارتباط نزدیکی با بشار اسد برقرار کرده است. «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق نزدیک شدن اردوغان و اسد را فرصت دیگری برای ایفای نقش، به‌عنوان میانجی منطقه‌ای می‌داند که در گذشته مذاکرات مشابهی را بین ایران و عربستان سعودی تسهیل کرده است. علاوه بر این، تقویت رهبری او قبل از انتخابات در عراق برای سیاست داخلی نیز دارای ارزش خواهد بود. 

در همین راستا پایگاه خبری انگلیسی «میدل ایست آی» در تحلیلی با اشاره به اینکه «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه از حمایت از عناصر معارض با حکومت «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه دست برداشته و رو به ترمیم روابط با دمشق آورده، نوشته است: «طبق یک اصطلاح عصر نوین، جنگ چیزی به‌جز ادامه سیاست‌ها با ابزارهای دیگر نیست. با در نظر گرفتن این مثال جنگ ترکیه در سوریه چیزی بجز یک شکست چشمگیر را در پی نداشته است». 

به باور میدل ایست آی، این صحبت اردوغان حکایت از یک تغییر موضع عظیم حتی در مقایسه با چرخش‌های سابق او در قبال روابطش با مصر، عربستان و امارات متحده عربی دارد. کمال علام، تحلیلگر میدل ایست آی و نگارنده این مطلب تصریح داشته اردوغان در حالی اکنون به شکلی مستاصل به دنبال شروع مجدد در روابطش با دمشق است که زمانی در سال ۲۰۱۲ در جریان حمایت از تروریست‌های سوری ادعا کرده بود که به زودی در مسجد جامع اموی دمشق نماز خواهد خواند و بارها قول داده بود که بشار اسد را سرنگون کند.

وی معتقد است اگر اپوزیسیون ترکیه گوی سبقت را در زمینه ترمیم روابط با دمشق برباید، این عامل تحقیر شدیدی برای رئیس جمهور ترکیه خواهد بود.