یک مقام بلندپایه حماس روز گذشته (شنبه) به خبرگزاری رویترز گفت که این جریان فلسطینی، پیشنهاد آمریکا برای آغاز مذاکرات بر سر آزادی گروگان‌های اسرائیلی از جمله سربازان و مردان، آنهم «۱۶ روز پس از اجرای مرحله اول توافق» را پذیرفته است. 

به گفتۀ این منبع که به شرط ناشناس ماندن صحبت کرده، به این ترتیب حماس درخواستش را که اسرائیل قبل از امضای هر توافقی در این باره باید متعهد به آتش‌بس دائمی شود، کنار گذاشته است و اجازه داده که مذاکرات در این باره، در همان ۶ هفته‌ای که مرحله اول توافق اجرا خواهد شد، آغاز شود. یک مقام فلسطینی نزدیک به تلاش‌های بین‌المللی برای صلح در این منطقه نیز ابراز امیدواری کرد که بتوان از مسیر این پیشنهاد، به توافقی دست یافت که به جنگ ۹ ماهه اسرائیل و حماس پایان دهد. یک منبع ناشناس در تیم مذاکره کننده اسرائیل نیز گفت که اکنون شانس واقعی برای دستیابی به توافق وجود دارد. 

با این وجود سخنگوی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل حاضر به اظهارنظر در این باره در روز شنبه نشد. دفتر نخست‌وزیری نیز صرفا در روز جمعه اعلام کرد که مذاکرات هفته آینده ادامه خواهد یافت و تاکید کرد که اختلافات میان طرفین همچنان باقی است. تلاش‌های بین‌المللی برای حصول توافق در حالی ادامه دارد که بنا بر اعلام مقامات بهداشت غزه، جنگ ۹ ماه اخیر جان بیش ۳۸ هزار فلسطینی را گرفته است. 

مقامات بهداشت غزه که تحت کنترل حماس فعالیت می‌کنند، هنگام اعلام آمار کشته شدگان این جنگ، تفکیکی میان غیرنظامیان فلسطینی و شبه‌نظامیان اسلامگرا قائل نمی‌شوند. این جنگ ویران کننده پس از آن آغاز شد که شبه‌نظامیان فلسطینی در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ میلادی به جنوب اسرائیل حمله کردند و ۱۲۰۰ نفر عمدتا غیرنظامی را کشتند و حدود ۲۵۰ نفر را 

گروگان گرفتند. 

به گفته این منبع ناشناس، میانجی‌ها در چهارچوب پیشنهاد جدید، موضوعاتی همچون برقراری آتش‌بس موقت، ارسال کمک‌ها و تخلیه نیروهای اسرائیلی از منطقه را تا زمانی که گفتگوهای غیرمستقیم برای اجرای مرحله دوم توافق ادامه دارد، تضمین می‌کنند. 

یک منبع منطقه‌ای نیز گفت که دولت ایالات متحده به سختی در تلاش است تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر در این کشور، به توافق برسد. پیش از این در روز جمعه بنیامین نتانیاهو اعلام کرده بود که رئیس سازمان اطلاعاتی اسرائیل (موساد) از نشست‌های مقدماتی با میانجیگران در قطر بازگشته و مذاکرات هفته آینده ادامه خواهد یافت. 

در همین راستا محمد الهندی، معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در گفت‌وگو با شبکه القدس اظهار کرد که اجماع سیاسی میان گروه‌های مقاومت وجود دارد و پاسخی که میانجی‌ها دریافت کردند نشان‌دهنده موضع گروه‌های مقاومت پس از توافق میان آنها است. 

وی گفت: ارزیابی ما در گروه‌های مقاومت این است که فضای مساعدی برای پیشبرد پرونده مذاکرات وجود دارد، به ویژه اینکه ارتش اسرائیل فرسوده شده و امکان دستیابی به دستاوردهای میدانی را ندارد و آماده پذیرش معامله به هر قیمتی است. الهندی تاکید کرد: مقاومت درباره مسائل باقیمانده به گونه‌ای ایده ارائه کرد که با اهداف اساسی توقف تجاوزات اسرائیل و خروج کامل از نوار غزه در تضاد نباشد. 

از سوی دیگر روزنامه «نیویورک تایمز» آمریکا بامداد پنجشنبه به نقل از یک مقام آگاه گزارش داد که بنیامین نتانیاهو به نمایندگان کنست (پارلمان) اسرائیل اطلاع داده که از توقف جنگ در غزه استقبال می‌کند. نیویورک تایمز به نقل از این مقام آگاه که به نامش اشاره نکرده، همچنین اعلام کرد که قطر پاسخ اولیه مثبتی را از حماس درخصوص پیشنهاد آتش بس بایدن درخصوص غزه دریافت کرده است. 

این در حالیست که وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرده که آمار تلفات انسانی جنگ غزه از هفت اکتبر به ۳۸ هزار و ۹۸ کشته و آمار مجروحان به ۸۷ هزار و ۷۰۵ نفر رسیده است.