ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را در دست گرفته صبح روز گذشته (جمعه) اعلام کرده بود که برای ماموریتی در راستای تحقیق و «حقیقت‌یابی» عازم روسیه خواهد شد. به گزارش یورونیوز، اوربان با اعلام این مطلب تاکید کرده بود که به هیچ وجه قرار نیست در این سفر از طرف اتحادیه اروپا با مقامات کرملیت در خصوص جنگ اوکراین مذاکره کند. اما برتالان هاواسی، مسئول امور رسانه‌ای اوربان ظهر روز گذشته (جمعه) اعلام که سفر رهبر مجارستان به مسکو «به عنوان بخشی از ماموریت صلح او» انجام می‌شود و وزیر خارجه این کشور نیز نخست وزیر مجارستان را در این سفر همراهی می‌کند. 

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین هم روز جمعه به خبرنگار تلویزیون دولتی روسیه گفت که اوکراین یکی از موضوعات مورد بحث در دیدار اوربان و پوتین خواهد بود. این در حالی‌است که اتحادیه اروپا پیش‌تر به نخست وزیر مجارستان هشدار داده بود که از تصمیم خود برای سفر به مسکو صرف‌نظر کند.  شارل میشل، رئیس شورای اروپا، شامگاه پنجشنبه به ویکتور اوربان هشدار داد که نمی‌تواند به عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا با روسیه مذاکره کند. این هشدار پس از داده شد که گزارش‌هایی دال بر تصمیم نخست وزیر مجارستان برای توقف در روسیه در مسیر سفر به آذربایجان برای شرکت در نشست کشورهای ترک‌ منتشر شده بود. 

رئیس شورای اروپا با انتشار پیامی در شبکه اجماعی ایکس تصریح کرد: «هیچ مأموریتی از سوی اتحادیه اروپا برای ریاست دوره‌ای آن به منظور تعامل با روسیه تعیین و محول نشده است». 

به گفته یک منبع آگاه، شارل میشل این پیام عمومی را در پی عدم دسترسی به مقامات مجارستانی و یا دریافت نکردن تأیید سفر ویکتور اوربان منتشر کرد. یک منبع دیگر نزدیک به این موضوع نیز گفته است شارل میشل به اوربان توصیه کرده که حتی در صورت دعوت از سوی روسیه، از سفر به مسکو خودداری کند. اوربان روز گذشته (جمعه) طی یک نطق رادیویی گفت که در مذاکرات بین‌المللی خود بر سر اوکراین، اتحادیه اروپا را نمایندگی نمی‌کند و چنین گفتگوهایی نمی‌تواند به عنوان مذاکرات رسمی تلقی شود. نخست وزیر مجارستان در عین حال یادآورشد که قصد دارد «خطوط قرمز» دو طرف درگیری را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد. 

دیپلمات‌های اروپایی نگران آن هستند که اوربان از ریاست کشورش در اتحادیه اروپا برای تضعیف تلاش‌های اتحادیه در جهت مجازات و منزوی کردن مسکو استفاده کند. نخست وزیر مجارستان که روابط نزدیکی با مسکو دارد پس از حمله روسیه به اوکراین نیز با ولادیمیر پوتین ملاقات کرده است. هم‌راستا با رئیس شورای اروپا، نخست وزیر فنلاند نیز با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، سفر اوربان به مسکو را «بی‌اعتنایی به مسئولیت‌های ریاست اتحادیه اروپا» و «تضعیف منافع اتحادیه» توصیف کرده است. رهبر مجارستان روز سه‌شنبه در نخستین سفر خود به کی‌یف پس از تهاجم نظامی گسترده روسیه در سال ۲۰۲۲، به ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین پیشنهاد پذیرش آتش‌بس ارائه کرد. 

 ولودیمیرزلنسکی روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای با بلومبرگ این پیشنهاد را به دلیل فقدان تضمین امنیت برای کشورش و اینکه از نگاه او در راستای منافع روسیه است، رد کرد. مجارستان روز دوشنبه ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را به مدت شش ماه بر عهده گرفت، فرصتی که به ویکتور اوربان امکان می‌دهد تا جایگاه دیپلماتیک خود را ارتقا دهد. در این راستا بسیاری از مفسران و ناظران بین‌المللی معتقد هستند که اوربان احتمال دارد به دلیل نزدیک بودن به پوتین از این شرایط و جایگاه کشورش سوءاستفاده کند و این موضوع را به اهرمی برای امتیازگیری از مسکو و حتی بروکسل به نفع خود و کشورش تبدیل کند؛ چراکه در شرایط کنونی جنگ اوکراین و روسیه در شرایط تهاجمی از سوی دو طرف قرار دارد.