در حالی که کمتر از ۵ ماه به انتخابات آمریکا باقی مانده است، میانگین نظرسنجی‌های جدید «نیویورک‌تایمز» نشان می‌دهد که رقابتی بسیار نزدیک در سطح ملی و در ایالت‌های حساسی که عرصه منازعه هستند، وجود دارد. به‌طور میانگین، نظرسنجی‌های ملی جدید نشان می‌دهد که بایدن و دونالد ترامپ هر کدام حدود ۴۶ درصد آرا را در رقابت رودررو به دست آورده‌اند. 

با نزدیک شدن به اولین مناظره انتخاباتی که شامگاه پنج‌شنبه به وقت آمریکا برگزار می‌شود، آمار این ۲ رقیب شدیدا نزدیک شده است. روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز با طرح این پرسش که «نظرسنجی‌ها در مورد رقابت برای کاخ سفید چه می‌گویند؟» به بررسی تازه‌ترین نظرسنجی‌ها راجع به دونالد ترامپ جمهوری‌خواه و جو بایدن دموکرات پرداخت که قرار است اولین مناظره انتخاباتی خود را با شبکه سی‌ان‌ان پنج‌شنبه به وقت آمریکا و صبح جمعه به وقت ایران برگزار کنند. 

این رقابت نزدیک، پیشرفت جزئی برای بایدن را نشان می‌دهد. او تقریبا در هر روز از ۹ ماه گذشته- حتی به طور محدود-  در سایر میانگین‌های نظرسنجی عقب افتاده است. اما او کسری‌های خود را در پی سخنرانی سالانه «وضعیت اتحادیه» و با قطعی شدن نامزدها در ماه مارس، کاهش داد. او از زمان محکوم شدن ترامپ در دادگاه نیویورک، به طور کامل این شکاف را پر کرده است. 

رقابت در ایالت‌های کلیدی میدان نبرد هم نزدیک است، اما در اینجا ترامپ در نظرسنجی‌های اخیر کمی جلوتر است. در حالی که ترامپ اغلب تنها با یک یا ۲ امتیاز پیشتاز است، با این وجود در پنسیلوانیا، ویسکانسین، میشیگان، نوادا، آریزونا و جورجیا پیشتازی می‌کند؛ ایالت‌هایی که برای پیروزی ترامپ در کسب الکترال کالج و در نتیجه ریاست جمهوری آمریکا کافی است. 

البته انتخابات امروز برگزار نمی‌شود و نظرسنجی‌ها هم دقیقا درست نخواهد بود. نظرسنجی‌ها اندازه‌گیری‌های غیر دقیق و مبهم هستند که در معرض بسیاری از منابع خطا قرار دارند. پیشتازی ترامپ در ایالت‌های مهم و حساس، ضعیف‌تر از امتیازات نظرسنجی اکثر نامزدها در انتخابات گذشته است. 

در واقع، میانگین نظرسنجی امروز، رقابت نزدیک‌تری را نسبت به نظرسنجی‌های نهایی نوامبر در هر انتخاباتی در ۲۰ سال گذشته نشان می‌دهد. دونالد ترامپ با اختلاف بیش از ۲ امتیاز در پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین پیشتاز نیست؛ سه ایالتی که برای بایدن برای پیروزی در ریاست جمهوری کافی است، مشروط بر اینکه ایالت‌ها و مناطقی را که در حال حاضر رهبری می‌کند، داشته باشد. 

در یک انتخابات معمولی، نظرسنجی‌ها معمولا ۲ درصد خطا نشان می‌دهند. و در این چرخه، منابع دیگری هم از عدم قطعیت وجود دارد: کاندیدای مستقل رابرت اف کندی جونیور، تعداد زیادی از رای‌دهندگانی که هیچکدام از ۲ نامزد اصلی را دوست ندارند و به اصطلاح از آنها متنفر هستند و وابستگی ترامپ به حمایت رای‌دهندگان سنتی دموکرات که معمولا مشارکت کمی دارند. اگر انتخابات امروز برگزار می‌شد، جای تعجبی نداشت که جو بایدن پیروز شود. 

تاکید بر این نکته مهم است که میانگین نظرسنجی، یک پیش‌بینی نیست. این صرفا، بهترین معیار ما برای وضعیت رقابت امروز است. مثلا حزب‌گرایی یا جمعیت‌شناسی یک ایالت را در نظر نمی‌گیرد، رای‌دهندگان بلاتکلیف را وارد نمی‌کند و نمی‌تواند آنچه را که در مناظره‌ها و کنوانسیون‌ها اتفاق می‌افتد، شبیه‌سازی کند. 

طبیعی است که نظرسنجی‌ها با نتایج نهایی، گاهی اوقات با مقادیر قابل توجهی مطابقت نداشته باشند. محدوده‌های این نمودار نشان‌دهنده بزرگ‌ترین نتایج نظرسنجی هر ایالت در انتخابات اخیر است که در رابطه با میانگین‌های نظرسنجی فعلی نشان داده شده است. شایان ذکر است که وضعیت میانگین‌های نظرسنجی در سال‌های اخیر بدتر شده است. نظرسنجی‌های با کیفیت بالا کمتر از گذشته وجود دارد، زیرا تحقیقات دقیق نظرسنجی به طور قابل توجهی گران‌تر شده است.