رامین پرتو

ارتش اسرائیل روز شنبه اعلام کرد چهار اسیر اسرائیلی را از منطقه النصیرات واقع در مرکز نوار غزه آزاد کرده است. این چهار اسیر با اسامی نوعا ارگمانی، الموع مئیر، آندری کوزلوف و شلومی زیو معرفی شده‌اند و گفته شد حال این چهار اسیر خوب است و برای معاینه پزشکی به بیمارستان تل هاشومیر منتقل شدند. خبرنگار اسکای نیوز نیز گفت نیروهای کماندوی اسرائیل عملیات ویژه‌ای در عمق اردوگاه النصیرات انجام دادند تا در نهایت بتوانند عملیات رهایی گروگان مذکور را اجرایی کنند. در این راستا روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت که بنی گانتس، عضو کابینه جنگ اسرائیل  که قرار بود روز شنبه کنفرانس مطبوعاتی برگزار کرده و استعفای خود را از کابینه اعلام کند بعد از خبر آزادی این چهار اسیر کنفرانس خود را به تأخیر انداخت. یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل نیز گفت که نیروهای ما توانستند چهار اسیر را از دست حماس آزاد کنند و به وطن بازگردانند و من از اتاق فرماندهی عملیات آزادی این چهار اسیر را پیگیری کردم.یسرائیل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل هم در اینباره مدعی شد که با هم برای آزادی همه اسیران تلاش می‌کنند. 

در این راستا باید متوجه بود که ساعاتی قبل از اجرای عملیات رهایی گروگان ارتش اسرائیل، در حملات شدید و بی‌سابقه آنها که اردوگاه النصیرات و مناطق شرق دیرالبلح و اردوگاه‌های البریج و المغازی را در مرکز نوار غزه هدف قرار داد، ۱۵۰ تن کشته و ده‌ها تن دیگر نیز زخمی شدند. در پی این حملات صدها فلسطینی از مناطق مختلف اردوگاه النصیرات به سمت شهر دیرالبلح حرکت کردند. خبرنگار آناتولی نیز همانموقع گزارش داد که توپخانه و هواپیماهای جنگی اسرائیل حملات خشونت‌آمیز و شدیدی را به مناطقی در شرق دیرالبلح و اردوگاه‌های البریج و المغازی و همچنین مناطق جداگانه در مرکز، غرب و شرق اردوگاه النصیرات انجام دادند. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی الجزیره، بر اثر بمباران بی‌سابقه هوایی و توپخانه‌ای این مناطق، ستون‌های دود سیاه از تمام نقاط مرکزی نوار غزه برخاسته بوده که نشان از حجم گسترده عملیات هوایی قبل از یورش کماندوها برای آزادی اسرای اسرائیل داشته است. به گفته شاهدان عینی، خودروهای نظامی اسرائیل به طور ناگهانی به مناطق شرقی و شمال غربی اردوگاه النصیرات نفوذ کردند که همزمان با حملات توپخانه‌ای شدید به مناطق وسیعی از اردوگاه بود تا بتوانند یک پوشش گسترده برای ورود تیم رهایی گروگان به این منطقه ایجاد کنند. در این راستا تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد که کشتارهای روزانه خونین به ویژه کشتار در اردوگاه النصیرات ادامه جنگ نسل‌کشی است و ما دولت آمریکا را مسئول این جنایت‌ها می‌دانیم و از این کشور می‌خواهیم این جنگ را که همه چیز را نابود خواهد کرد، متوقف کند. همچنین از شورای امنیت و جامعه بین‌المللی می‌خواهم فوراً برای توقف این کشتارها مداخله کنند. در این راستا رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند که یکی از فرماندهان یگان «یمام» (یگان ویژه مرزبانی) در جریان عملیات آزادی اسرای اسرائیل در اردوگاه النصیرات واقع در نوار غزه کشته شده است اما بسیاری ار منابع میدانی و خبری اعلام کرده‌اند که تعداد بیشتری از فرماندهان نظامی اسرائیل در این عملیات کشته شده‌اند. 

ارتش اسرائیل با گذشت 8 ماه از جنگ در غزه هنوز هم نمی‌تواند این باریکه را به خوبی از حیث عملیاتی تحت سیطره خود داشته باشد چنانچه می‌بینیم برای اجرای یک عملیات نجات، 200 غیرنظامی را به خاک و خون می‌کشد!

خونریزی برای 4 نفر؟

با وجود آزادی چهار اسیر اسرائیلی توسط ارتش، مخالفان بنیامین نتانیاهو و خانواده‌های اسرای اسرائیلی شنبه شب بار دیگر در خیابان‌های تل‌آویو گرد هم آمده و علیه کابینه او دست به تظاهرات زدند

آنچه در این میان باید مورتوجه قرار بگیرد این است که عملیات آزادی اسرای اسرائیلی در حالی انجام شده که یک مسئول آمریکایی به پایگاه خبری اکسیوس گفت که یگان آمریکایی مسئول امور اسرای اسرائیلی در عملیات بازگرداندن چهار اسیر اسرائیلی از اردوگاه النصیرات به تل‌آویو کمک کرده است. همچنین تلویزیون اسرائیل گزارش داد که «افراد مسلح، خودرویی که حامل چهار اسیر بوده را تعقیب کرده و به سمت آن تیراندازی کرده‌اند و این خودرو مورد اصابت قرار گرفته اما ارتش اسرائیل موفق نشد که در محل اسارت این چهار فرد بالگرد اعزام کند و مجبور به استفاده از تجهیزات دیگر شد». این اظهارات و اخبار نشان از آن دارد که ارتش اسرائیل با گذشت 8 ماه از جنگ در غزه هنوز هم نمی‌تواند غزه را به خوبی از حیث عملیاتی تحت سیطره خود داشته باشد و بر همین اساس که می‌بینیم برای اجرای یک عملیات نجاتِ کوچک، چیزی در حدود 200 غیرنظامی را به خاک و خون می‌کشد! در این راستا یک نکته بسیار مهم وجود دارد و آنهم این است که واکنش های جهانی به اقدامات اسرائیل طی این عملیات بسیار گسترده بوده است. به عنوان مثال الازهر مصر با الفاظ شدیداللحنی جنایت اسرائیل در اردوگاه النصیرات واقع در مرکز غزه را محکوم و اعلام کرد که این کشتار جنایتی وحشیانه و ننگ بشریت است. از سوی دیگر، وزارت خارجه اردن با صدور بیانیه‌ای حمله وحشیانه اسرائیل به اردوگاه النصیرات واقع در مرکز غزه را محکوم و اعلام کرد که این حمله بیانگر هدف قرار دادن سیستماتیک غیرنظامیان فلسطینی و پافشاری اسرائیل به نقض قوانین بین‌المللی و قوانین بشردوستانه و نیز ادامه ارتکاب جنایات جنگی است. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در صفحه کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس کشتار ارتش اسرائیل در حق غیرنظامیان در النصیرات واقع در مرکز نوار غزه را محکوم و اعلام کرد که گزارش‌های به‌دست آمده در خصوص این کشتار علیه غیرنظامیان رعب‌آور و شنیع است. فرانچسکا آلبانیز، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور فلسطین هم در شبکه ایکس نوشت که از بازگرداندن چهار اسیر اسرائیل آزاد شده ابراز رضایت دارد اما آزادی این چهار اسیر نباید به قیمت کشته شدن دست‌کم ۲۰۰ فلسطینی از جمله کودکان و زخمی شدن بیش از ۴۰۰ نفر از آنها توسط اسرائیل تمام میشد. نکته نهایی و قابل ملاحظه این است که با وجود این اقدام تیم نتانیاهو و آزادی این چهار اسیر، مخالفان نخست‌وزیر اسرائیل و خانواده‌های اسرای اسرائیلی شنبه شب بار دیگر در خیابان‌های تل‌آویو گرد هم آمده و علیه کابینه او دست به تظاهرات زدند. این جماعت با برگزاری تظاهرات گسترده در تل آویو، خواستار توافق هر چه سریعتر تبادل اسرا در غزه شدند. روزنامه معاریو گزارش داد هزاران اسرائیلی در تل آویو دست به تظاهرات زده و خواستار مبادله فوری اسرا با مقاومت در غزه شدند و برخی منابع خبری هم گزارش دادند در برخی شهرهای دیگر نیز تظاهرات‌های مشابهی در جریان است. حال باید دید که نتانیاهو چگونه می‌خواهد این روند را ادامه دهد و با وجود خونریزی بیش از حد، یک دستاورد برای خود به وجود بیاورد؟!