رامین پرتو

این روزها قاره سبز بیش از هر زمان دیگر درگیر یک انتخاب سرنوشت‌ساز اما چندوجهی است و افکار عمومی به این فکر می‌کنند که چگونه می‌توانند در این فرآیند سرنوشت خود را رقم بزنند. بر اساس اعلام قبلی، انتخابات پارلمان اتحادیه اروپا که به «انتخابات اروپا» هم معروف است، از ششم تا نهم ژوئن در سراسر قاره اروپا برگزار خواهد شد که حالا فقط یک روز از آن باقی مانده است. در این راستا مسائل بسیار مهمی به عنوان محورهای مدنظر رأی‌دهندگان اروپایی مطرح شده که گوناگونی آنها باعث می‌شود تا جناح‌های مختلف سیاسی- اجتماعی به میدان بیایند. 

در این راستا باید توجه شود که افزایش هزینه‌های زندگی یکی از مسائل مهمی است که اروپایی‌ها هنگام رأی‌دادن در این انتخابات به آن توجه خواهند کرد و جالب آنجاست که دوسوم شرکت‌کنندگان در نظرسنجی‌ها اعلام کردند که مقابله با افزایش قیمت‌ها باید اولویت این اتحادیه باشد. این در حالیست که با توجه به افزایش ۴۰ درصدی قیمت انرژی در اروپا، یک‌سوم اروپایی‌ها اعلام کرده‌اند که قادر به پرداخت هزینه‌های اضافی نیستند و وقتی اتحادیه اروپا به انرژی و تغییرات آب و هوا فکر می‌کند، باید درباره اینکه چگونه این سیاستگذاری‌ها بر جیب مردم نیز تأثیر خواهد گذاشت، فکر کند.

حضور راستگرایان در رقابت‌های انتخاباتی و تلاششان برای جذب آرای کشاورزان تهدید طرفداران محیط‌زیست و احزاب سبز است که آینده «پیمان سبز اتحادیه اروپا برای مقابله با تغییرات اقلیمی» در صورت پیروزی آنها را نامعلوم جلوه خواهد داد

در همین راستا تحلیلگران اروپایی اعلام کرده‌اند که مهاجرت یک موضوع مهم در دهه گذشته اروپا بوده و این بلوک سیاسی- اقتصادی در حال حاضر یک پیمان جدید درباره موضوع مهاجرت و پناهندگی دارد و این پیمانی بوده که «ناقص» است و «دوست‌داشتنی» نیست. به زعم نخبگان سیاسی قاره سبز، این پیمان برای چپ‌ها خیلی راست است و برای راست‌ها نیز خیلی چپ است اما با این حال، پیمان مهاجرتی اتحادیه اروپا یک نقطه شروع است. بر همین اساس پیگیری چگونگی تبدیل پیمان مهاجرتی اتحادیه اروپا به قوانین داخلی کشورهای عضو این اتحادیه پس از انتخابات انجام خواهد شد اما در حین انتخابات این یک موضوع مهم در نظر رأی‌دهندگان است. 

موضوع دیگر که در افکار عمومی اروپا و برای رأی دادن به احزاب مهم به نظر می‌رسد، مساله اوکراین و تبعات اقتصادی و امنیتی آن است؛ چراکه از نظر آنها حمله نظامی روسیه به اوکراین، مساله دفاع و امنیت را به محور مذاکرات آینده کمیسیون و پارلمان اروپا تبدیل خواهد کرد. نکته مهم این است که اتحادیه اروپا احساس کرده که برای دفاع از قاره سبز باید روی پای خودش بایستد و برای همیشه به آمریکا وابسته نباشد و به همین دلیل است که هزینه‌های نظامی- دفاعی در این راستا افزایش پیدا می‌کند که این مساله موجب نگرانی اقتصادی ساکنان اروپا شده است. 

محور دیگر مسائل زیست محیطی است که «احزاب سبز» آنرا مدنظر خواهند داشت. واقعیت این است که قصد اتحادیه اروپا برای کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای تا ۵۵ درصد تا پایان دهه جاری به یک برنامه مدون تبدیل شده اما این تصمیم باید توسط کمیسیون و پارلمان بعدی اروپا پیگیری شود و به همین جهت طرفداران احزاب سبز در سراسر ارئپا یکی از محورهای مدنظرشان، همین موضوع خواهد بود که مسیر آراء را به نوعی تغییر خواهد داد. تهدیدی که در این راستا متوجه طرفداران محیط‌زیست و احزاب سبز خواهد بود، حضور راستگرایان در رقابت‌های انتخاباتی و تلاششان برای جذب آرای کشاورزان است که آینده «پیمان سبز اتحادیه اروپا برای مقابله با تغییرات اقلیمی» در صورت پیروزی راست‌گرایان را نامعلوم جلوه خواهد داد. 

پیروزی راست‌‌افراطی:رویا  یا   واقعیت؟

آنچه در این میان باید موردنظر قرار بگیرد این است که تهدید جدی برای اروپایی‌ها و به خصوص دولت‌های مستقر در پایتخت‌های قاره‌سبز، چیزی نیست جز راست‌گراهای افراطی که حالا به نظر می‌آید عزم خود را برای کسب کرسی‌های بیشتر در انتخابات پارلمان اروپا جزم کرده‌اند. در این راستا امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه یکی از کسانی است که حدود 3 ماه پیش تاکنون در مورد خیزش راست افراطی در این انتخابات هشدارهای گوناگون داده است و حالا هم بر این هشدارها پافشاری می‌کند. 

رئیس جمهوری فرانسه یکی از کسانی است که حدود 3 ماه پیش تاکنون در مورد خیزش راست افراطی در این انتخابات هشدارهای گوناگون داده اما همین حالا حزب رنسانس مکرون، در نظرسنجی‌ها با اختلاف بیش از ۱۵ درصد از  حزب راست‌افراطی مجمع ملی (RN) عقب است

او پس از برگزاری مراسم بزرگداشت عملیات نرماندی گفت که نسبت به پدیده راست افراطی مجدداً هشدار می‌دهم، چراکه اروپا هرگز تا این اندازه تهدید نشده است. مکرون همچنین اعلام کرد که اگر چند روز دیگر فرانسه یک هیات بزرگ راست افراطی را به پارلمان اروپا بفرستد و اگر کشورهای بزرگ دیگر نیز همین کار را انجام دهند، اتحادیه اروپا ممکن است در بن‌بست قرار گیرد. این در حالیست که بر اساس آخرین نظرسنجی یورونیوز، حزب رنسانس مکرون، به ریاست والری هایر در نظرسنجی‌ها با اختلاف بیش از ۱۵ درصد از جوردن باردلا، رئیس حزب راست افراطی مجمع ملی (RN) عقب است و این می‌تواند به معنای یک شکست علنی و عمیق برای مکرون و تیمش به حساب بیاید که عواقب سیاسی جبران‌ناپذیری برای وی خواهد داشت. اما در هلند اوضاع بر خلاف میل مکرون و حتی سایر مقامات ضد راست‌گراها مانند اولاف شولتس، صدراعظم آلمان پیش رفته است. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی رسانه‌های هلند، راست‌گرایان افراطی «حزب برای آزادی» هلند با جهشی بزرگ اما پیش‌بینی شده در روز پنجشنبه در انتخابات اتحادیه اروپا با کسب هفت کرسی محبوبیت نوپایشان را به رخ کشیدند. 

اگرچه نتایج نهایی فردا (یکشنبه) اعلام می‌شود، اما به نظر می‌رسد که آن‌ها در مقابل ائتلاف احزاب سبز چپ‌گرا و کارگر با یک کرسی کمتر شکست خوردند که این مجدداً یک پیروزی نسبی برای آنها به حساب می‌آید. یورونیوز در این خصوص نوشته است که «حزب برای آزادی هلند» در انتخابات پنج سال پیش پارلمان اروپا هیچ کرسی را به دست نیاورده بود و موفقیت اخیر گامی بلند در افزایش محبوبیت این حزب طرفدار جدایی هلند از اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. همچنین با توجه به پیروزی این حزب در انتخابات سراسری هلند در سال گذشته، روشن است که سیاست‌های ضد مهاجرتی و اسلام ستیز خرت ویلدرس، رهبر حزب برای آزادی که به ترامپ هلند مشهور است، این روزها، همزمان با افزایش اقبال به راست‌گرایان در قاره سبز، در بین هلندی‌ها بسیار محبوب شده است. با این حال فرانس تیمرمانس، رهبر ائتلاف فاتح احزاب سبز چپ‌گرا و کارگر اعلام کرده که «احزاب حامی اتحادیه اروپا در هلند در این انتخابات بسیار خوب عمل کردند و این پیام روشنی را به سراسر اروپا می‌فرستد مبنی بر این که نیازی به همکاری با راستگرایان افراطی نیست». حال باید منتظر بود و دید که راستگرایان افراطی در نتایج نهایی چه جایگاهی را کسب خواهند کرد.