هیأت منصفه دادگاهی در نیویورک، دونالد ترامپ را در پرونده پرداخت «حق‌السکوت» به یک بازیگر پورن در تمامی ۳۴ مورد اتهامی او مجرم شناخت. ۱۲ عضو هیأت منصفه دادگاه منهتن در نیویورک پس از دو روز مشورت و بررسی مستندات این پرونده، رئیس جمهور سابق ایالات متحده را در تمامی ۳۴ مورد اتهامی گناهکار شاختند. دونالد ترامپ به هنگام قرائت نظر هیأت منصفه در دادگاه حضور داشت. ترامپ پس از اعلام نظر هیأت منصفه به خبرنگاران گفت: این رای هیأت منصفه مایه ننگ بود. این محاکمه‌ای تقلبی توسط یک قاضی متخاصم و فاسد بود. 

رئیس جمهور سابق آمریکا تصریح کرد: حکم واقعی روز ۵ نوامبر از سوی مردم صادر خواهد شد. اشاره ترامپ به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پنجم نوامبر ۲۰۲۴ است. قاضی خوان مرچان تاریخ جلسه صدور حکم مجازات را ۱۱ ژوئیه تعیین کرده است. این تاریخ سه روز پیش از نشست نهایی حزب جمهوری‌خواه برای اعلام رسمی نامزدی دونالد ترامپ به عنوان کاندیدای این حزب در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است. موضوع اصلی در این محاکمه اعلام جرم دادستانی نیویورک است که در آن ترامپ به پرداخت مبلغ ۱۳۰ هزار دلار به استورمی دنیلز، ستاره پورن، مدتی قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ با هدف عدم افشای رابطه جنسی خود با او متهم شده است.

ترامپ در این پرونده به ارتکاب ۳۴ مورد بزهکاری در دستکاری و جعل اسناد تجاری متهم شده است که به گفته دادستانی، هدف آن پنهان کردن پرداخت حق‌السکوت بوده است. کارشناسان قانون اساسی آمریکا معتقدند که محکومیت آقای ترامپ در این پرونده باعث رد صلاحیت او برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری و عهده‌داری این مقام در صورت پیروزی در انتخاب نمی‌شود. با رای هیأت منصفه دادگاه منهتن در روز پنجشنبه، نام دونالد ترامپ به عنوان «نخستین رئیس‌جمهور گناهکار» در یک دادگاه کیفری در تاریخ این کشور ثبت شد. 

در همین حال، تاد بلانش، وکیل دونالد ترامپ در پرونده «حق سکوت» تاکید کرد که موکلش به این رای اعتراض خواهد کرد. بلانش در مصاحبه با سی‌ان‌ان تاکید کرد که تیم دفاعی آقای ترامپ اقدامات لازم پس از رای هیأت منصفه را انجام دادند و اگر این اقدامات موفقیت‌آمیز نباشند، به محض اینکه بتوانیم درخواست تجدیدنظر می‌کنیم. این وکیل دادگستری توضیح داد، فرایند قضایی در نیویورک این است که باید حکم صادر بشود و سپس بعد از آن درخواست تجدید نظر می‌شود. 

از سوی دیگر، الوین بِراگ، دادستان ناحیه منهتن نیویورک، ساعتی پس از اعلام رای هیأت منصفه درباره گناهکار شناختن دونالد ترامپ در ۳۴ مورد اتهامی گفت، اعلام نظر هیأت منصفه «سنگ بنا در سیستم قضایی ماست. الوین بِراگ تصریح کرد: به رغم این که متهم این پرونده شبیه هیچ متهم دیگری در تاریخ آمریکا نبود، ما این پرونده را مانند هر پرونده دیگری که در دادگاه مطرح می‌شود، پیگیری کردیم. دادستان ناحیه منهتن نیویورک اضافه کرد: «با دنبال کردن حقایق و قانون، این کار بدون ترس یا جانبداری» انجام شد.

ستاد انتخاباتی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، تنها چند دقیقه پس از رای هیأت منصفه دادگاه دونالد ترامپ، در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیچ کس بالاتر از قانون نیست. در بیانیه ستاد انتخاباتی بایدن تصریح شده است: «دونالد ترامپ همیشه به اشتباه فکر می‌کرده است که هرگز با عواقب نقض قانون برای منافع شخصی خود مواجه نخواهد شد. این در حالی است که مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از حزب جمهوری‌خواه، در بیانیه‌ای در واکنش به رای هیأت منصفه دادگاه دونالد ترامپ گفت: امروز یک روز شرم‌آور در تاریخ آمریکاست. آقای جانسون اضافه کرد: دموکرات‌ها از این که رهبر حزب رقیب با اتهامات مضحک محکوم شده، ابراز خوشحالی می‌کنند. این نه (فرایند) قانونی بلکه یک بازی سیاسی بود.