رامین پرتو

انچه امروز در غزه و در بطن آن رفح می‌گذرد به نوعی نشان دهنده یک بلاتکلیفی در ماهیت این پرونده است؛ چراکه نه تنها وضعیت غیرنظامیان و شرایط انسانی در این جغرافیا در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، بلکه هر روز اتفاقاتی در این ناحیه رخ می‌دهد که نماینگر بی‌اعتنایی اسرائیل و کابینه تحت رهبری بنیامین نتانیاهو به هشدارهای جهانی است. در این راستا جنگنده‌های ارتش اسرائیل یکشنبه شب، چادرهای آوارگان فلسطینی را در شمال‌غرب شهر رفح در جنوب نوار غزه بمباران کردند و بر اساس گزارش‌های موجود حداقل 30 تا 50 نفر از غیرنظامیان که در رفح اسکان داشته‌اند کشته شدند که بیشتر آنها زنان و کودکان بودند. 

در این بین دفتر اطلاع‌رسانی دولت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد که ارتش اسرائیل فقط در ۲۴ ساعت بیش‌از ۱۰ مرکز اسکان آوارگان فلسطینی را در رفح بمباران کرده که طی آن بیش از ۱۹۰ فلسطینی کشته شده‌اند. دفتر مذکور تأکید کرد، ارتش اسرائیل این چادرها و مراکز اسکان آوارگان در شمال‌غرب رفح را با ۷ موشک و بمب بزرگ بمباران کرده است. همچنین سازمان امداد و نجات غزه نیز اعلام کرد که بر اثر جنایت یکشنبه شب در رفح، افراد زیادی دچار قطعی عضو یا سوختگی شدید شده‌اند و زنان و کودکان زیادی نیز قربانی شده‌اند. 

نکته دردناک این است که منابع فلسطینی اعلام کرده‌اند که این حملات در حالی رخ می‌دهد که وضعیت امدارسانی در رفح به شدت در وضعیت بحرانی قرار دارد. وزارت بهداشت فلسطین هم شامگاه یکشنبه در نوار غزه اعلام کرد که هیچ بیمارستانی در رفح (جنوب) وجود ندارد که بتواند قربانیان حملات اسرائیل علیه آوارگان غرب این شهر را در خود جای دهد. هلال احمر فلسطین نیز تاکید کرد که بمباران تل‌آویو منجر به شهادت و زخمی شدن تعداد زیادی از مردم در منطقه‌ای امن در نزدیکی شهر رفح شده است. 

در این رابطه، دفاع مدنی غزه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که ۵۰ کشته و مجروح فلسطینی در اثر بمباران یک اردوگاه آوارگان در غرب رفح توسط اسرائیل منتقل شدند و کارکنان آمبولانس قبل از انتقال کشته‌ و مجروحان در نتیجه نبود بیمارستانی در شهر رفح که بتواند این تعداد کشته و مجروح را در خود جای دهد، متحیر و سرگردان مانده‌اند. هلال احمر فلسطین نیز تأکید کرد که نیروهایش پس از هدف قرار گرفتن چادرهای متعلق به آوارگان در نزدیکی مقر سازمان ملل در شمال غربی رفح، تعداد زیادی از کشته و مجروحان را خارج کرده‌اند در حالیکه این منطقه از سوی تل‌آویو به‌عنوان یک منطقه انسانی طبقه‌بندی شده است. 

جنگنده‌های ارتش اسرائیل یکشنبه شب، چادرهای آوارگان فلسطینی را در شمال‌غرب شهر رفح بمباران کردند که در پی آنحداقل 30 تا 50 نفر از غیرنظامیان عمدتا زنان و کودکان که در این چادرها اسکان داشته‌اند کشته شدند 

همچنین فرانچسکا آلبانیز، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در اراضی فلسطین گفت که حمله اسرائیل به اردوگاه آوارگان رفح به چالش کشیدن آشکار قوانین و نظام بین‌المللی است و باید دانست که نسل‌کشی در غزه به سادگی و بدون فشارهای خارجی به پایان نخواهد رسید. 

هشدار علیه تل‌آویو

مساله این است که آیا جامعه ملل با وجود صدور رای دیوان بین‌المللی دادگستری در جهت توقف عملیات اسرائیل در رفح، می‌تواند تل‌آویو را ملزم به اجرای این حکم کند یا اینکه باز هم باید شاهد پیشروی و کشتار در رفح آن هم با محوریت غیرنظامیان باشیم؟!

اساساً تل‌آویو در حالی دست به چنین جنایتی علیه غیرنظامیان رفح زده که اکثر دولت‌ها خواهان توقف این مدل از حملات شده بودند اما با انواع و اقسام تهدیدها هم نتوانستند مقابل اقدامات تل‌آویو در رفح را بگیرند. نکت اینجاست که این اقدام در حقیقت به معنای بی‌اعتنایی به رای اخیر دیوان بین‌المللی دادگستری است. این نهاد قضایی بین‌المللی روز جمعه با صدور دستور موقت از اسرائیل خواست تا به هرگونه اقدام نظامی در رفح پایان دهد و حالا جامعه ملل دریافتند که نتانیاهو و تیم وی قرار نیست به این رای دیوان اعتنا کنند. در همین حال امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در شبکه اجتماعی ایکس در این رابطه نوشت: «از حملات اسرائیل که منجر به کشته شدن بسیاری از آوارگان در رفح شد خشمگین هستیم. این عملیات باید متوقف شود. هیچ منطقه امنی در رفح برای غیرنظامیان فلسطینی وجود ندارد. من خواستار احترام کامل به قوانین بین‌المللی و آتش‌بس فوری هستم». رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه هم در سمپوزیوم قانون اساسی ترکیه گفت که کشورش تمام تلاش خود را انجام خواهد داد تا اطمینان حاصل شود که اسرائیل به خاطر جنایاتی که مرتکب شده‌اند به دست عدالت سپرده شوند. او اعلام کرد که نتانیاهو و شبکه کشتار او تلاش می‌کنند تا با قتل‌عام مردم فلسطین قدرت را در اختیار بگیرند زیرا آنها در شکست مقاومت فلسطین ناکام هستند. آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان هم دیروز (دوشنبه) اعلام کرد دستور دیوان بین‌المللی دادگستری به اسرائیل برای متوقف کردن عملیات نظامی آن در رفح، واقع در جنوبی‌ترین نقطه غزه الزام‌آور بوده و باید اجرایی شود. آنچه در این راستا باید موردنظر قرار بگیرد این است که در شرایط کنونی قرار بر این بود تا مجدداً مذاکرات آتش‌بس غزه از سر گرفته شود و حتی گفته شد بود که روسای سیا و موساد به زودی در پاریس با یکدیگر در این خصوص دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد اما حالا به نظر می‌رسد که این مذاکرات هم در حال به حاشیه رفتن است. در این خصوص خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از منابع وابسته به جنبش مقاومت اسلامی فلسطین گزارش داد که حماس پس از حمله اسرائیل به اردوگاه رفح در جنوب نوار غزه در هیچ مذاکره‌ای شرکت نخواهد کرد. برخی دیگر از منابع دیپلماتیک هم اعلام کرده‌اند که به هر ترتیب این مذاکرات آغاز خواهد شد اما بحث اصلی این است که وضعیت در رفح به حدی اسفناک است که اولاً اسرائیل مورد شدیدترین انتقادها قرار گرفته و دوماً اینکه چنین رفتاری نشان از آن دارد که کابینه اسرائیل و به صورت کلی تیم بنیامین نتانیاهو به همراه افرادی مانند وزیر جنگ و حتی فرماندهان ارتش اسرائیل بنا ندارند این مدل از خونریزی‌ها را به پایان برسانند. حال باید دید که آیا جامعه ملل با وجود صدور رای دیوان بین‌المللی دادگستری در جهت توقف عملیات اسرائیل در رفح، می‌توانند تل‌آویو را ملزم به اجرای این حکم کنند یا اینکه باز هم باید شاهد پیشروی و کشتار در رفح آنهم با محوریت غیرنظامیان باشیم!