مریم علامه‌زاده

هتون الفاسی، فعال حقوق زنان سعودی از ژوئن سال 2018 (خرداد - تیر) در زندان‌ عربستان سعودی به سر می‌برد. وی یکی از برجسته‌ترین و شناخته‌ترین پژوهشگران سعودی و استاد دانشگاه ملک سعود ریاض است. سابقه 50 ساله وی در تدریس برای همه شناخته شده و 2 اثر برجسته وی در ارتباط با تاریخ زنان در عربستان بسیار تأثیرگذار است؛ وی مقالات بسیاری نیز در رسانه‌های معتبر جهانی منتشر کرده و افتخارات عدیده‌ای در جامعه بین‌المللی کسب کرده است که از آن جمله می‌توان به عضویت در انجمن ملی افتخاری فرانسه اشاره کرد.

روزنامه واشنگتن‌پست در سرمقاله خود به این موضوع پرداخته است و عنوان می‌کند که کنگره آمریکا باید برای ادامه همکاری با حکومت سعودی، شروطی را برای عربستان سعودی مطرح کند و این‌گونه جلوی اقدامات عربستان علیه زنان بایستد.

فاسی سابقه بیش از یک دهه‌ای در مسئله حقوق زنان داشته و همواره مواضع خود را به‌صورت مسالمت‌آمیز مطرح کرده است. مسائلی که وی دنبال کرده شامل حقوق زنان در رانندگی و حق زنان برای شرکت در انتخابات محلی می‌شود بااین‌حال عربستان سعودی اقدام به زندانی کردن این فرد کرده است.

سابقه 10 ساله فاسی را دایره سرکوبگر بن‌سلمان نتوانست تحمل کند و وی را به زندان انداخت و باوجودآنکه ژوئن (خرداد - تیر) سال گذشته قانون رانندگی زنان تصویب شد، ولی بازداشت این فعالان همچنان تداوم پیدا کرد.

گفته می‌شود که حداقل 9 زن در زندان‌های عربستان سعودی به سر می‌برند و بسیاری از این افراد در بازه‌های طولانی در سلول انفرادی نگه‌داشته شده‌اند. برخی از این زنان از سوی نیروهای سعودی به طرز وحشیانه‌ای شکنجه‌شده‌اند. رسانه‌های دولتی وقیحانه‌ترین مواضع را در قبال این افراد عنوان کرده‌اند و این در حالی است که جرم هیچ‌کدام اعلام و اثبات نشده است.

بر اساس توئیتی که دولت عربستان اخیراً‌ منتشر کرده است، فاسی به‌عنوان یک زندانی عقیدتی، یکی از سه زندانی است که پس از گذراندن دوران حبس انفرادی حالا به زندان عادی الحائر در جنوب ریاض منتقل شده است. بااین‌حال دولت سعودی هیچ جزئیات دیگری را در مورد فاسی و شرایط جسمی وی منتشر نکرده است. چندین سازمان مدافع حقوق بشر و همچنین رسانه‌ها ازجمله واشنگتن‌پست، اواخر سال گذشته میلادی از شکنجه چندین زن در سلول‌های انفرادی سعودی‌ها خبر دادند.

ازجمله این شکنجه‌ها می‌توان به ضرب و شتم‌های وحشیانه، غرق مصنوعی، شوک الکتریکی و حتی سوءاستفاده جنسی اشاره کرد. خانواده یکی از این افراد زندانی بانام لجین الهذول، به رسانه‌ها گفته است که سعود القحطانی، یکی از معاونان ارشد سابق بن سلمان شاهد سو‌ءاستفاده از این زندانی بوده و او را تهدید به قتل و تجاوز کرده است.

بااین‌وجود رفتار ظالمانه رژیم سعودی علیه این افراد اندک واکنشی از سوی جوامع بین‌المللی در پی نداشته است. سال گذشته دولت کانادا نسبت به بازداشت سمر بدوی و نسیمه الساده اعتراض کرد و دولت سعودی به‌راحتی سفیر این کشور را اخراج کرد و سفیر خود را از اوتاوا بازگرداند؛‌ در واکنش به این اتفاق ترامپ از دولت دو کشور خواست که تفاوت‌های یکدیگر را تحمل کنند.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در جریان سفر اخیر خود به عربستان سعودی، عنوان کرد که مراتب اعتراض خود در مورد این بازداشت‌ها را به مقامات ریاض ابراز کرده است؛ اما تغییری در این شرایط ایجاد نشد. از طرفی آمریکا مدافع بن سلمان حتی باوجود ماجرای قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی بوده است؛ بن سلمان می‌داند که هیچ‌وقت لازم نیست برای سو‌ءاستفاده از حقوق بشر به کسی پاسخگو باشد.