الجزیره بررسی کرد؛
اهداف سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی در افتتاح فرودگاه اردن
اعتراضات آشکار اردن به افتتاح فرودگاه رامون رژیم صهیونیستی در شهر ایلات واقع در مرز اردن، نتوانست مانع افتتاح آن شود و مقامات رژیم صهیونیستی فرودگاه رامون را افتتاح کردند.
رژیم صهیونیستی باوجود اعتراضات دولت اردن و شکایت آن به سازمان بینالمللی هوانوردی غیرنظامی ایکائو، روز دوشنبه (یکم بهمن ماه) فرودگاه رامون را در شهر ایلات را افتتاح کرد. به نقل از فلسطین الیوم، رژیم صهیونیستی فرودگاه رامون در نزدیکی مرز با اردن را افتتاح کرد.
در مراسم افتتاح این فرودگاه که در هجده کیلومتری بحر الاحمر واقع شده است بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر، اسرائیل کاتس، وزیر راه و ترابری و شماری دیگر از مسئولان رژیم صهیونیستی حضور داشتند.
هواپیمای حامل نتانیاهو که از سفر چاد به فلسطین اشغالی بازگشته بود و همچنین دو هواپیمای تجاری دیگر، اولین هواپیماهایی بودند که در این فرودگاه به زمین نشستند.
این در حالی است که اردن ضمن اعلام مخالفت با افتتاح این فرودگاه در مرز با این کشور، آن را مخالف با معاهده صلح وادی عربه میان اردن و رژیم صهیونیستی دانسته بود. پیشبینی میشود فعالیت رسمی این فرودگاه بهتدریج از ماه فوریه (اسفند ماه) آینده آغاز شود.
سازمان هواپیمایی غیرنظامی اردن اعلام کرد که طی اعتراضی به ایکائو بر ضرورت اتخاذ تدابیر لازم برای تضمین پایبندی رژیم صهیونیستی به استانداردهای بینالمللی و توافقنامه شیکاگو 1944 امضاشده توسط 192 کشور ازجمله اردن و رژیم صهیونیستی، تأکید کرده و گفته است که در صورت عدم پایبندی این رژیم به استانداردهای بینالمللی مذکور در توافقنامه شیکاگو،1944 افتتاح فرودگاه رامون اقدامی یکجانبه و گستاخی و نادیده گرفتن قوانین امضا شده تلقی میشود.
طبق گزارش شبکه الجزیره، دولت اردن تا اکنون اعلام نکرده که آیا این شکایت سازمان هواپیمایی این کشور به ایکائو جدید است یا خیر، حال آنکه بنا بر گفته لینا شبیب وزیر حملونقل اردن، این کشور در سال 2014 ابلاغیهای علیه فرودگاه رژیم صهیونیستی به ایکائو ارسال کرده است.
در همین ارتباط، رولا الحروب نماینده سابق مجلس اردنی در مصاحبه با الجزیره گفت که اردن هیچ شکوائیهای به ایکائو ارائه نکرده و تنها به ارسال ابلاغیه صوری اکتفا کرده است.
الحروب میگوید که اسناد رسمی در دست دارد که نشان میدهد این فرودگاه حاکمیت اردن را نقض میکند زیرا طول باند پرواز آن 335 متر از استاندارهای بینالمللی بیشتر است و دیوار امنیتی فرودگاه نیز 200 متر از مرز اردن عبور کرده است.
این نماینده سابق مجلس اردن همچنین تصریح کرد رژیم صهیونیستی باوجود اعتراضات اردن به اجرای طرح خود در فرودگاه ادامه داده و حاکمیت زمینی و هوایی اردن را نقض کرده است.
وی افزود اطلاعاتی در دست است که نشان میدهد این فرودگاه برخلاف آنچه گفته میشود برای جابجایی مسافران و حملونقل کالاهاست، در آینده مورد استفاده نظامی به نفع رژیم صهیونیستی قرار خواهد گرفت که این نیز نقض معاهده صلح امضاشده در سال 1994 بین اردن و رژیم صهیونیستی موسوم به معاهده وادی عربه است.
تهدیدات اقتصادی
اردن همچنین از اثرات منفی این فرودگاه بر اقتصاد این کشور بهخصوص بخش گردشگری و هواپیمایی آن، نگران است چراکه فرودگاه جدید رامون در سپتامبر آینده (شهریور ماه) سال 2019 مکانی برای پروازهای مستقیم از اروپا به این فرودگاه و بالعکس خواهد بود و انتظار میرود که در سال نخست حداقل دو میلیون مسافر در این فرودگاه جابهجا شوند.
حسام عیاش کارشناس اقتصادی اردن در این خصوص میگوید که فرودگاه رامون در آینده بر فعالیتهای هواپیمایی اردن تأثیر خواهد گذاشت و درحالیکه اردن قراردادهای ارزان قیمتی را با شرکتهای هواپیمایی بینالمللی امضا کرده بود اما این شرکتها اعلام کردهاند که در مارس آینده (فروردین ماه) سال جاری میلادی خدمات را متوقف میکنند و بعید نیست که فرودگاه اسرائیلی رامون پشت تصمیمات این شرکتهای لغو کننده قرارداد، در قبال فرودگاه و خط پروازی اردن قرار داشته باشد.
عیاش افزود که این فرودگاه اثرات منفی زیادی در آینده بر بخش گردشگری اردن خواهد داشت چراکه توریستهای اروپایی پرواز با هواپیماهای اسرائیلی را به دلیل ارزانتر بودن و بهصرفه بودن ترجیح خواهند داد.
وبگاه عبری والا نیز در مقالهای اشاره کرد افتتاح این فرودگاه میتواند در آینده به رقیبی برای فرودگاه بینالمللی ملکه علیاء اردن تبدیل شود و انتقال پروازهای خارجی به فرودگاه اسرائیلی، باعث وارد آمدن خسارتهایی به فرودگاه اردن میشود.
رامون دروازهای به سمت کشورهای حاشیه خلیجفارس
شبکه الجزیره گزارش داد به عقیده ناظران، فرودگاه جدید رژیم صهیونیستی بهمنزله دروازهای بین این رژیم و کشورهای حاشیه خلیجفارس خواهد بود و این علاوه بر طرح احداث خط ریلی برای اتصال رژیم صهیونیستی به این کشورها از طریق اردن است.
حسن البراری تحلیلگر سیاسی دراینباره، افتتاح این فرودگاه اسرائیلی رامون را با طرح بن سلمان ولیعهد سعودی معروف به نئوم را بیارتباط نمیداند و میگوید که اسرائیل تا حد ممکن سعی دارد از سرمایههای سعودی بهرهبرداری کند چراکه سعودیها منابع مالی گستردهای دارند و میتوانند برای حمایت هر چه بیشتر اسرائیل برای اهداف پیشبردی خودشان با آنها وارد سرمایهگذاری پشت پرده شود.
نئوم یک طرح مربوط به منطقه اقتصادی با هزینهای بالغبر پانصد میلیارد دلار در شمال غرب عربستان است که بین سه کشور عربستان سعودی، مصر و اردن امتداد مییابد و به شهر رؤیاها معروف است. بن سلمان 24 اکتبر 2017 در جریان اجلاس سرمایهگذاری ریاض، از این طرح خبر داده است.
پیشتر نیز محمد بنسلمان ولیعهد عربستان سعودی از آغاز طرحی رؤیاپردازانه برای ساخت یک شهر جدید نوین در شمال غرب عربستان در خاک اردن خبر داد.
خبرگزاری رسمی عربستان واس نیز گزارش داده بود ارزش این شهر نیم تریلیون دلار است و شامل بخشهایی از اردن و مصر نیز میشود.
این طرح که نئوم نام دارد و در مساحت 26 هزار و 500 کیلومتر مربعی احداث خواهد شد. البته به گفته واس، مرحله نخست این طرح در سال 2025 آماده خواهد شد.
ازجمله ویژگیهای پروژه نئوم، اشراف آن بر ساحل دریای سرخ است که شریان اقتصادی مهمی به شمار میرود و ده درصد از مسیر عبور و مرور تجارت جهانی از آن میگذرد.
البراری همچنین تصریح کرد رژیم صهیونیستی انتظار دارد در آینده هرساله میزبان چهار میلیون گردشگر باشد که با گردشگری صحرایی خواه در سینا یا شهر نئوم سعودی در آینده در ارتباط است و لذا تجهیز به زیرساختها برای استفاده از فرصتهای گردشگری که سعودیها ایجاد میکنند، ضروری است.
دیدگاه تان را بنویسید