فرشاد گلزاری

روند تحولات میدانی در غزه از دید بسیاری از تحلیلگران آرام آرام در حال گسترش و شدن گرفتن است و این فرآیند را باید به صورت کلی فاز دوم حملات ارتش اسرائیل علیه این منطقه دانست. واقعیت این است که تل‌آویو با تمام قوا به صورتی حملات خود را گسترش داده که نمی‌توان این هجمه را با عملیات‌های چند هفته پیش مقایسه کرد؛ چراکه عملاً نقاطی مورد هدف قرار می‌گیرد که هیچ ارتباطی با حماس ندارد یا اساساً یک استراتژیک نظامی محسوب نمی‌گردد. در این راستا رسانه‌های فلسطینی نیز گزارش دادند که ارتش اسرائیل ساختمان «کاخ دادگستری» در مدینه الزهرا در مرکز نوار غزه را منفجر کرده است. 

وضعیت غزه بسیار بحرانی است و در این میان باید توجه داشت که هنوز هم بیم کوچاندن فلسطینی‌ها از این مکان می‌رود. کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز، به تازگی نسبت به این موضوع و محصور شدن صدها هزار نفر از ساکنان غزه در مناطقی کوچک در جنوب غزه ابراز نگرانی کرده است

رسانه‌های مختلف و کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز به طور گسترده یک کلیپ ویدیویی را پخش کردند که لحظه بمباران و انفجار ساختمان را نشان می‌دهد. خبرنگار الجزیره هم گزارش داد ک ارتش اسرائیل همچنان به تجاوزات خود در غزه ادامه می‌دهد و طی ساعات گذشته چندین محله پرجمعیت از جمله بیمارستان کمال عدوان را مورد حملات و بمباران شدید قرار داد و صدها شهید و مجروح بر جای گذاشت. یک خبرنگار حاضر در بیمارستان کمال عدوان هم از «پیشروی محسوس نیروهای اسرائیل به سمت جبالیا و پروژه بیت لاهیا در شمال نوار غزه» خبر داد و اعلام کرده که بیش از ۶۰۰ مجروح در راهروهای بیمارستان خوابیده بودند که بامداد دیروز (دوشنبه) مورد حملات مکرر اسرائیل قرار گرفتند. این در حالیست که مدیرکل وزارت بهداشت غزه اظهار کرد که بیش از ۷۰۰۰ آواره در بیمارستان کمال عدوان حضور دارند و اگر یک موشک یا راکت به این مکان یا در نزدیکی آن فرود بیاید بدون شک کشته‌های زیادی بر جای خواهد ماند که حتی امکان جابجایی و دفن آنها میسر نخواهد بود. در این میان دفتر نخست‌وزیری اسرائیل هم اعلام کرد که اجساد ۱۵ اسرائیلی را که از زمان حمله حماس در ۷ اکتبر در غزه به اسارت گرفته شده بودند، سرشماری کرده است. 

بنا به این گزارش، با تایید مرگ سه گروگان دیگر در نوار غزه، حماس اکنون بقایای ۱۵ تن از گروگان‌ها را در اختیار دارند. در فهرست منتشر شده، نام یازده فرد غیرنظامی و چهار سرباز به چشم می‌خورد که یکی از آنها افسر ارشد ارتش اسرائیل بوده است، هرچند جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه نشده است. از سوی دیگر ارتش اسرائیل روز شنبه اعلام کرد که ۱۳۷ گروگان همچنان در غزه نگهداری می‌شوند. 

به موازات این روند منیر البرش، مدیر کل نهاد متولی بهداشت در تشکیلات تحت اداره حماس در غزه به الجزیره گفت که «ما با سرازیر شدن سیلی از اجساد مواجه شده‌ایم». وی اعلام کرد که «کلیه بیمارستان‌ها دیگر نمی‌توانند هیچ نوع کمکی به قربانیان ارائه کنند و تجهیزات پزشکی بیمارستان‌ها بواسطه حملات سربازان اسرائیل تخریب شده و از کار افتاده‌اند». این مسئول جنبش حماس یادآور شد که به زودی برق بیمارستان کمال عدوان در شمال غزه و سایر بیمارستان‌ها قطع خواهد شد. 

پاسخ به واشنگتن و تل‌آویو از 4 جناح

وضعیت در غزه با توجه به شرایطی که توضیح داده شد، بسیار بحرانی است و در این میان باید توجه داشت که هنوز هم بیم کوچاندن فلسطینی‌ها از این مکان میرود. در این خصوص ولکر ترک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، به تازگی نسبت به کوچ اجباری و محصور شدن صدها هزار نفر از ساکنان غزه در مناطقی کوچک در جنوب غزه ابراز نگرانی کرده و هشداد داده بود که هیچ مکان امنی در غزه وجود ندارد اما اگر این سخنان وی را در کنار حملات جدید اسرائیل قرار دهیم به خوبی می‌فهمیم که تل‌آویو دقیقاً به دنبال آن است که غزه در کمترین زمان ممکن خالی از سکنه شود. اینکه حماس به صورت راکتی و حتی بر روی زمین غزه در حال مقابله با ارتش اسرائیل است، یک نکته غیرقابل کتمان به حساب می‌‌آید اما باید توجه داشت که از زمان شروع دور جدید حملات اسرائیل به غزه، جریان مقاومت از 4 ناحیه در حال اعمال فشار بر اسرائیل و همچنین ایالات متحده به عنوان اصلی‌ترین حامی تل‌آویو هستند. 

 اگر تمامی حملات که در چهار جناح (لبنان، یمن، عراق و سوریه) علیه منافع آمریکا و اسرائیل انجام شده را مورد توجه قرار دهیم درمی‌یابیم که جریان مقاومت به دنبال مخابره «هشدار سرخ» به تل‌آویو و واشنگتن در منطقه هستند که البته باید دید واکنش‌ها عملی آنها چه خواهد بود

نزدیک‌ترین جناح به اراضی اشغالی بدون شک حزب‌الله لبنان است. حزب‌الله لبنان دیروز (دوشنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای این جریان پایگاه رویسات العلم ارتش اسرائیل در تپه‌های کفر شوبا و مزارع شبعای لبنان را هدف قرار دادند. همچنین روز یکشنبه یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن با صدور بیانیه‌ای ضمن تأیید حمله روز یکشنبه به دو کشتی اسرائیل در باب المندب، اعلام کرد که کشتی نخست با یک موشک دریایی و کشتی دوم با یک پهپاد مورد حمله 

قرار گرفت.  

در ادامه بیانیه آمده است که حمله به این دو کشتی پس از بی‌توجهی آنها به هشدارهای نیروی دریایی یمن صورت گرفت و بدون شک تا زمانی که حملات علیه غزه ادامه داشته باشد، چنین واکنش‌هایی هم ادامه خواهد داشت. از سوی دیگر وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) ادعا کرده که چند موشک و پهپاد از خاک یمن به سمت ناوشکن آمریکایی «یو.اس.اس کارنی» و چند کشتی تجاری در دریای سرخ شلیک شده که نشان می‌دهد یمنی‌ها در حال عملی کردن هشدارهای خود هستند. علاوه بر لبنان و یمن باید توجه داشت که در دوجبهه دیگر هم شاهد مقابله با آمریکا هستیم. جریان مقاومت عراق روز گذشته (دوشنبه) اعلام کرد که پایگاه ارتش آمریکا در «دهکده سبز» در عمق سوریه و «عین الاسد» در غرب عراق را با دو فروند پهپاد هدف قرار داده‌ است. 

همچنین روز (یکشنبه) هم در واکنش به ادامه حمله اسرائیل به نوار غزه، پایگاه آمریکایی در فرودگاه بین‌المللی اربیل در شمال عراق مورد هدف مقاومت عراق قرار گرفت و این در حالیست که روز گذشته (دوشنبه) پایگاه‌های نظامی آمریکا در سوریه واقع در میدان نفتی العمر که در حومه شرقی دیرالزور قرار دارند، مورد هدف قرار گرفته شد. 

آنچه در این میان و به خصوص در مورد عراق باید موردنظر قرار بگیرد این است که احزاب سیاسی مانند حزب الدعوه هم دیروز (دوشنبه) خواهان پایان اشغال عراق توسط نیروهای آمریکایی شدند که نشان می‌دهد در فاز سیاسی هم مخالفان واشنگتن دست به کار شده‌اند. اگر تمامی این حملات که در چهار جناح (لبنان، یمن، عراق و سوریه) علیه منافع آمریکا و اسرائیل انجام شده را موردنظر قرار دهیم به خوبی می‌بینیم که جریان مقاومت در منطقه به دنبال مخابره «هشدار سرخ» به تل‌آویو و واشنگتن در منطقه هستند که البته باید دید واکنش‌ها عملی آنها چه خواهد بود.