برنامۀ جهانی غذا هشدار می‌دهد که نوار غزه با «گرسنگی گسترده» روبه‌رو است. مدیر اجرایی برنامۀ جهانی غذا می‌گوید که تدارک غذا و آب در غزه عملاً وجود ندارد و تنها بخش کوچکی از آنچه نیاز است از طریق گذرگاه‌های مرزی می‌رسد. سیندی مککین روز پنجشنبه در اعلامیه‌ای گفت که با نزدیک شدن فصل زمستان، غیرنظامیان در سرپناه‌های ناامن با احتمال گرسنگی مواجه‌اند. او از کمبود آب شرب نیز در آنجا یاد کرده است. از سوی دیگر رئیس ادارۀ ملل متحد در امور مهاجرین فلسطینی گفت که او به این باور است که تلاش عمدی برای جلوگیری از فعالیت‌های بشردوستانۀ این اداره در غزه وجود دارد. به گزارش رویترز، فیلیپ لازارانی هشدار داد که ممکن است اداره‌‌اش مجبور شود به دلیل کمبود سوخت، فعالیت خود را به طور کامل متوقف کند. ادارۀ ملل متحد در امور مهاجرین فلسطینی که به بیش از 800 هزار آواره در نوار غزه کمک می‌کند، گفته است که بسیاری از خدماتش قبلاً متوقف شده است. اسرائیل احتمال انتقال سوخت به غزه را رد کرده و می‌گوید گروه حماس ممکن است از آن برای اهداف نظامی استفاده کند. لازارانی هشدار داد که اگر سوخت وارد نشود، مردم به دلیل نبود مواد سوختی از بین خواهند رفت. از سوی دیگر خبرگزاری اسوشیتدپرس به نقل از شرکت عمدۀ خدمات مخابراتی فلسطین گزارش داده که خدمات اینترنت و تلفن به دلیل کمبود سوخت، روز پنجشنبه در سراسر نوار غزه قطع شد. در همین حال نیروهای اسرائیلی برای یافتن آثاری از گروه حماس مشغول پرسه‌زدن در بیمارستان شفا هستند. این نیروها سلاح‌هایی را به نمایش گذاشتند که به گفتۀ آنها مربوط به گروه حماس است، اما هنوز هیچ مدرکی در بارۀ موجودیت حماس در زیر ساختمان بیمارستان ارائه نکرده‌اند. حماس و کارکنان بیمارستان، ادعاها در این باره را رد کرده‌اند.

رئیس نمایندگی فلسطین در اتحادیه اروپا، بلژیک و لوکزامبورگ، کنترل غزه توسط سازمان ملل را غیرقابل قبول دانست و گفت: آن‌ها در مورد چگونگی محافظت از مردان و زنان در حال حاضر صحبت نکرده‌اند، بلکه تنها از آینده غزه سخن گفته‌اند

پیشنهاد   استقرار   یک   نیروی   حافظ   صلح بین‌المللی   در  نوار   غزه

در همین حال به گفته افراد مطلع، ایالات متحده و متحدان اروپایی آن در حال تلاش برای طرحی جهت استقرار یک نیروی حافظ صلح بین‌المللی در نوار غزه پس از جنگ هستند که فشار بر اسرائیل را برای پایان دادن به عملیات نظامی خود افزایش می‌دهد. به گزارش انتخاب، بلومبرگ نوشت: این افراد که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که مقامات آمریکایی و اروپایی اذعان دارند که سؤالات بزرگی در مورد اینکه آیا چنین طرحی در غزه قابل اجرا است یا نه، باقی است و می‌دانند که اسرائیل همچنان نسبت به چنین طرحی بدبین است.  اما آنها گفتند که حتی بحث در مورد این ایده ممکن است به اسرائیل فشار وارد کند تا بیشتر در مورد پایان دادن به جنگ فکر کند و آنچه ممکن است در آینده اتفاق بیفتد را بررسی کند. شورای امنیت روز چهارشنبه قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن خواستار وقفه‌های بشردوستانه در درگیری‌ها شد که نشانه‌ای از بی‌صبری فزاینده نسبت به حمله اسرائیل است که بیش از 11000 نفر را کشته است. ایالات متحده در اقدامی نادر از وتوی خود برای ممانعت از این اقدام استفاده نکرد.   یکی از گزینه‌هایی که توسط مقامات آمریکایی و اروپایی مورد بررسی است، شامل نقش گسترده نهاد «نظارت بر آتش بس» سازمان ملل است که اولین بار در سال 1949 برای کمک به اجرای توافقنامه‌های آتش‌بس بین اعراب فلسطینی و اسرائیل پس از جنگ سال 1948 ایجاد شد. بلومبرگ همچنین به نقل از منابع آگاه گزارش داد که کشورهای عرب از رایزنی درباره جزئیات این طرح اکراه و در حال حاضر بر آتش‌بس تاکید دارند.  نشریه پلیتیکو گزارش داد آلمان پیشنهاد کرده است که سازمان ملل متحد پس از پایان جنگ اسراییل و حماس، کنترل غزه را در دست بگیرد. 

 ایالات متحده و متحدان اروپایی آن در حال تلاش برای استقرار یک نیروی حافظ صلح بین‌المللی در نوار غزه پس از جنگ هستند که فشار بر اسرائیل را برای پایان دادن به عملیات نظامی خود افزایش می‌دهد

آنالنا باربوک، وزیر امور خارجه آلمان به تازگی پیشنهاد برلین را مطرح کرد و گفت: غزه نباید اشغال شود، بلکه در حالت مطلوب، باید تحت حمایت بین‌المللی قرار گیرد.  به نوشته این نشریه هم فلسطینی‌ها و هم برخی دیپلمات‌های اتحادیه اروپا در مورد امکان تحقق پیشنهاد آلمان تردید دارند و یکی از مقامات ارشد فلسطینی در اروپا آن را غیرقابل قبول خواند. وزیر امور خارجه آمریکا ماه گذشته میلادی درباره کنترل غزه بعد از جنگ گفته بود: یک تشکیلات خودگردان فلسطینی کارآمد و احیا شده باید در نهایت غزه را اداره کند. آنتونی بلینکن، اما هیچ دلیلی در مورد چگونگی اجرا کردن این پیشنهاد یا غلبه بر مخالفان اسرائیل ارائه نکرد. بلینکن همچنین هشدار داده است که اسرائیل پس از پایان جنگ با حماس نمی‌تواند غزه را دوباره اشغال کند. اما بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل پیشتر گفته بود که تل‌آویو مسئولیت امنیتی کلی غزه را برای «مدت نامعلومی» برعهده خواهد گرفت. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از سفر اخیر خود به سرزمین‌های اشغالی، چشم‌انداز خود را درباره اتفاقات پس از جنگ ارائه و تاکید کرد که اسرائیل نمی‌تواند پس از جنگ در غزه بماند. جوزپ بورل افزود: ما معتقدیم که یک مقام فلسطینی باید به غزه بازگردد که منظور او یک مرجع فلسطینی است و نه تشکیلات خودگردان فلسطین. نشریه پلیتیکو می‌نویسد طرح آلمان برای کنترل غزه پس از جنگ، درقالب یک سند دو صفحه‌ای و غیررسمی به تاریخ ۲۱ اکتبر/ ۲۹ مهر (دو هفته بعد از شروع جنگ) ارائه شده است. این طرح پنج سناریوی مختلف در مورد آینده نوار غزه، از جمله اشغال مجدد غزه توسط اسرائیل، و کنترل آن توسط تشکیلات خودگردان فلسطین یا مصر را ارائه می‌کند. برلین مدعیست که این سناریو به معنای بین‌المللی‌سازی غزه زیر چتر سازمان ملل و شرکای منطقه‌ای با انتقال دقیق سازمان‌دهی‌شده به سمت خودگردانی فلسطین، و در شکل مطلوبش از طریق برگزاری انتخابات است، ائتلافی که امنیت لازم را تامین می‌کند. برلین همچنین هشدار داده است که این طرح مستلزم سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در عرصه سیاسی و تامین مالی و همچنین یک ائتلاف بین‌المللی برای مشارکت در مسائل امنیتی در کنار سازمان ملل است. بر اساس طرح برلین اتحادیه اروپا باید نقشی فعال را در شکل‌دهی به این طرح پس از جنگ برعهده بگیرد. رئیس کمیسیون اروپا، طرح سازمان ملل را در سخنرانی هفته گذشته خود در جمع سفیران اتحادیه اروپا تکرار کرد و گفت که پس از درگیری، جهان باید اطمینان حاصل کند که غزه دیگر پناهگاه امنی برای تروریست‌ها نیست. اورزولا فون در لاین، گفت: طرح‌های مختلفی در مورد اینکه چگونه می‌توان تضمین کرد که یک نیروی صلح بین‌المللی تحت دستور سازمان ملل در غزه مستقر شود، مورد بحث قرار می‌گیرد. به نوشته پلیتیکو چندین دیپلمات پیش‌بینی کرده‌اند که طرح آلمان به اندازه کافی پیش نمی‌رود. این نشریه می‌نویسد: پیشنهاد آلمان برای کنترل غزه باعث برانگیخته شدن خشم مقامات فلسطینی ست که از اظهارات اتحادیه اروپا در مورد آتش بس در غزه ناراضی بودند. 

سازمان همکاری اسلامی که دارای ۵۷ کشور مسلمان به عنوان عضو است روز دوشنبه همزمان با نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل نشست خبری برگزار کرد تا استدلال کند که اعضا تا زمانی که آتش بس در غزه وجود نداشته باشد قصد ندارند درباره آینده آن صحبت کنند. در بروکسل ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا بر سر وقفه کوتاه آتش در غزه که آن را راهرو بشردوستانه می‌نامند توافق کرده‌اند، اما در مورد آتش‌بس اتفاق نظری وجود ندارد. آتش‌بسی که موافقانی از جمله فرانسه و اسپانیا دارد، اما آلمان و اتریش با آن مخالفند. رئیس نمایندگی فلسطین در اتحادیه اروپا، بلژیک و لوکزامبورگ، کنترل غزه توسط سازمان ملل را غیرقابل قبول می‌داند. وی به پلیتیکو گفت: نقش سازمان ملل در آینده تامین حفاظت بین‌المللی در مرزهاست و نه طرح آلمان که در آن صحبت از اداره امور غزه توسط سازمان ملل است. عبدالرحیم الفارا، افزود: در مورد این طرح با تشکیلات خودگردان فلسطین مشورتی صورت نگرفته است و اینکه این طرح پیش از پرداختن به آینده منطقه به هیچ شکلی به آتش بس اشاره نکرده است. وی گفت: آن‌ها در مورد چگونگی محافظت از مردان و زنان در حال حاضر صحبت نکرده‌اند بلکه تنها از آینده غزه سخن گفته‌اند.