پاکستان بازداشت افغان‌های فاقد مدرک قانونی اقامت را آغاز کرده است. این درحالی است که ده‌ها هزار افغان در پاکستان در دو ماه گذشته مجبور به بازگشت به افغانستان ‌شده‌اند. اما بسیاری از آنها می‌گویند که در افغانستان جایی برای بازگشت ندارند و از بازگشت به افغانستان تحت حکومت طالبان هراس دارند.

سفارت حکومت طالبان در اسلام آباد گفته است که پناهجویان افغان در بازگشت از طریق گذرگاه‌های تورخم و چمن -اسپین بولدگ با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند.

این سفارت دیروز در بیانیه‌ای در ایکس نوشت که «امکانات محدود، جستجوی طولانی و دشوار افراد و خودروها، ناکافی بودن پرسنل ثبت نام پناهجویان، روند تردد مردم را با مشکل مواجه کرده است و هزاران مهاجر افغان در این دو مسیر گیر مانده‌اند.»

به گفته این سفارت «هنوز مشخص نیست» که دارایی‌های نقدی و غیرنقدی پناهجویان چگونه به افغانستان منتقل شوند.ازسوی دیگر، سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای از پاکستان خواست تصمیم خود در مورد اخراج اجباری پناهجویان افغان را فوراً لغو کند.دیپروس موچنا، مدیر ارشد عفو بین الملل، در این بیانیه گفته است: «عفو بین‌الملل قویاً درخواست خود را از دولت پاکستان تکرار می‌کند که فوراً از تصمیم خود مبنی بر اخراج اجباری پناهجویان ثبت‌نشده افغان عقب‌نشینی کند.»