فرشاد گلزاری

ارتش اسرائیل برای بیست و پنجمین روز به بمباران شدید نوار غزه ادامه داد و به موازات آن بنیامین نتانیاهو در حالی از مرحله سوم جنگ غزه صحبت کرد که ایلات اشغالی هدف حمله یک پهپاد قرار گرفت. رسانه‌های عبری مدعی شدند این پهپاد را بر فراز دریای سرخ ساقط کرده‌اند که به نوبه خود می‌تواند این پیام را مخابره کند که یمن هم در حال هشدار دادن به اسرائیل در عرصه نظامی و سیاسی است. روز گذشته (سه‌شنبه) گردان‌های القسام کیبوتس نیریم، العین الثالثه و سایت نظامی مارس را با گلوله‌های خمپاره هدف قرار داده و اعلام کردند تانک ارتش اسرائیل که به شرق محله الزیتون نفوذ کرده بود را با گلوله ضد زره الیاسین ۱۰۵ منهدم کردند. رسانه‌های عبری همچنین مدعی رهگیری موشکی بر فراز فرودگاه رامون شدند بدون اینکه آژیرهای هشدار به صدا درآیند. همزمان با اینکه آژیرها در «کرم شالوم» و شهرک «کیسوفیم» در مجاورت غلاف غزه به صدا درآمد؛ آژیرهای خطر در ایلات نیز بعد از انتشار اخباری مبنی بر ورود یک پهپاد به حریم هوایی این منطقه نفیر کشید. 

رادیو ارتش اسرائیل نیز اعلام کرد که یک پهپاد در حریم هوایی ایلات مشاهده شد که به فعال شدن سامانه‌های دفاع هوایی انجامید. وزارت بهداشت فلسطین در غزه شمار کشته‌شدگان حملات اسرائیل به این منطقه طی 24 روز از بمباران‌های اسرائیل را بیش از ۸۳۰۰ نفر اعلام کرد که ۷۰ درصد آنها را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند. شمار زخمی‌ها نیز بیش از۲۰ هزار نفر و تعداد مفقودی‌ها هم ۲ هزار نفر گزارش شده است. مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین روز گذشته (سه‌شنبه) اعلام کرد که ارتش اسرائیل خانه صالح العاروری، معاون دفتر سیاسی حماس در شهر عاروره در نزدیکی رام‌الله واقع در کرانه باختری را منفجر کرده است. آنچه در این میان باید مورد توجه قرار بگیرد این است که سخنگوی ارتش اسرائیل برای اولین بار اعلام کرد که تاکنون به خانواده‌های ۳۱۵ سرباز کشته شده و خانواده‌های ۲۴۰ مفقودی اطلاع‌رسانی شده است. او در بخش دیگری از سخنان خود گفته است که این جنگی طولانی خواهد بود و اهدافی را محقق خواهیم کرد که متضمن تامین منافع و امنیت ما باشد. همانند این سخنان را چندی پیش نتانیاهو مطرح کرده بود: «این جنگ ممکن است ماه‌ها به طول بینجامد و خروجی آن همچنان 

مشخص نیست.» 

توسل به قوای خارجی؟

اینکه ماجرای «نزاعِ گرم» حماس و اسرائیل به کجا ختم می‌شود، موضوعی است که هیچ یک از ابعاد آن مشخص نیست و باید منتظر تحرکات سیاسی و تصمیمات دیپلماتیک در این خصوص باشیم اما آنچه بدون شک به عنوان یک واقعیت خطرناک و البته مهم در این میان باید موردتوجه قرار بگیرد، این است که اسرائیل در این راستا به دنبال دخیل کردن کشورهای غربی در پرونده تقابل میدانی با حماس است. درست است که ایالات متحده به عنوان شریک اصلی اسرائیل در حوزه نظامی سربازان و مستشاران خود را به تل‌آویو گسیل کرده، اما چند روز پیش کانادا از حضور نیروهای ویژه خود در کنار اسرائیل خبر داد. بنابر گزارش پایگاه خبری کانادای سی.بی.سی نیوز، وزارت دفاع ملی کانادا حضور اعضای نیروهای ویژه کانادایی در اسرائیل را تایید و سخنگوی این وزارتخانه گفت که این نیروها سرگرم «برنامه‌ریزی اضطراری» هستند! بنابر این گزارش، نیروهای ویژه کانادا برای کمک به اعضای سفارت این کشور و با انجام برنامه‌ریزی اضطراری در اسرائیل به سر می‌برند. شاید از ماهیت این اظهارات اینگونه برداشت شود که این نیروها برای خارج کردن اتباع و دیپلمات‌های خود وارد تل‌آویو شده‌ا‌ند؛ اما در این میان ظاهرا سایر کشورهای غربی هم به گونه‌ای در حال ورود نظامی به پرونده فلسطین هستند. روز گذشته (سه‌شنبه) روزنامه الاخبار اعلام کرد که سفارت آلمان با ارسال یک درخواست رسمی به وزارت امور خارجه لبنان از قصد خود برای اعزام نیروهای ارتش این کشور به لبنان خبر داده است. در این درخواست آمده است که این نیروها به بهانه «جلوگیری از آسیب به اتباع آلمانی در خاک لبنان و نجات آنها از شرایط دشوار» در لبنان مستقر خواهند شد. طبق این گزارش، سفارت برلین در بیروت صرفاً به همین حد اکتفا کرده و توضیحی درباره دلایل پنهان پشت درخواست خود برای استقرار اعضای ارتش آلمان در قلمرو کشوری دیگر ارائه نکرده است. دلیل اینکه چرا باید کشورهای عضو ناتو یک به یک و آرام آرام به بهانه اتباع اقدام به اعزام نظامیان خود به منطقه کنند، احتمالاً این است که ناتو به رهبری ایالات متحده به دنبال حضور در داخل و پیرامون اراضی اشغالی برای حمایت از اسرائیل است و این وضعیت را باید گره زدن منافع دیگر کشورها به بحرانی بدانیم که تل‌آویو نمی‌داند چگونه باید از پس آن برآید.