فرشاد گلزاری

جنگ میان مقاومت فلسطین و اسرائیل روز چهاردهم خود را پشت سر گذاشت و این در حالیست که ارتش این رژیم از حملات خود به ۱۰۰ هدف جدید در اقصی نقاط نوار غزه در پنجشنبه شب گذشته خبر داد. رسانه‌های فلسطینی هم روز گذشته (جمعه) گزارش دادند، جنگنده‌های ارتش اسرائیل طی حملات شدید خود بیش از ۲۰ برج مسکونی را در شهر الزهراء ویران کرده‌اند. شهر الزهراء در جنوب نوار غزه قرار دارد و شهری جدید است که تشکیلات خودگردان فلسطین برای کارمندان وزارت‌خانه‌ها و ادارات مختلف خود ساخته اما این منطقه هم از حملات اسرائیل در امان نماند و در کل بر اساس آمارها 4137 نفر در حملات به غزه و کرانه باختری کشته و 13 هزار نفر هم زخمی شده‌اند. از سوی دیگر، همزمان با افزایش گمانه‌زنی‌ها از حمله زمینی ارتش اسرائیل به نوار غزه، وزرای اسرائیل به شبکه سی.ان.ان آمریکا گفتند که کابینه چراغ سبزی را به ارتش برای «نابودی حماس» داده است. این خبرگزاری از نیر برکات، وزیر اقتصاد اسرائیل نقل کرد که کابینه این رژیم تصمیمی را اتخاذ کرده و چراغ سبز را به ارتش برای نابودی حماس داده است و اکنون این مساله در دستور کار ارتش قرار دارد. این شبکه از آوی دیختر، وزیر کشاورزی اسرائیل نیز نقل کرد که تل‌آویو خواهان کنترل امنیتی بر غزه است؛ همانند چیزی که در حال حاضر در کرانه باختری از آن برخوردار بوده و به عنوان یک طرح مشخص آن را اجرایی کرده است. از سوی دیگر، خبرنگار الجزیره اعلام کرد که تل‌آویو طرحی را برای کمک جهت خارج کردن ساکنان شهر عسقلان تصویب کرده است. بلومبرگ نیز به نقل از مقامات گزارش داد که ایالات متحده بر برنامه‌ریزی اسرائیل برای عملیات زمینی در نوار غزه تأثیر گذاشته است. به گفته مقامات امنیتی و نظامی اسرائیل و بر اساس آنچه که بلومبرگ منتشر کرده، واشنگتن بر روش‌های اجرای این عملیات برای کاهش تلفات غیرنظامیان غزه و همچنین بر برنامه‌های پس از پایان عملیات کابینه اسرائیل تأثیر گذاشته است. ایالات متحده به دنبال آن نیست که به طور کلی مانع اجرای عملیات زمینی ارتش اسرائیل شود و توان مخالفت با این موضوع را ندارد اما به دنبال آن است تا تلفات انسانی در این عملیات را به حداقل برساند و اجازه ندهد که جهانیان بیش از این واشنگتن را به دلیل حمایت از تل‌آویو شماتت کنند. این سناریوی پنتاگون در حالی روی میز کابینه جنگ اسرائیل قرار دارد که قرار بود گذرگاه رفح برای کمک‌رسانی به ساکنان غزه و حتی خروج از این منطقه توسط مصری‌ها باز شود اما روز گذشته (جمعه) شبکه خبری سی.‌ان.‌ان به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که این گذرگاه به علت وجود موانع و اختلافات در گفت‌وگوهای بین مصر، آمریکا و اسرائیل باز نخواهد شد. این  خبر در حالی اعلام شد که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی روز گذشته (جمعه) در افتتاحیه نشست سران شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌ آن) که با محوریت تحولات جاری در سرزمین‌های اشغالی برگزار شده بود به تحولات فلسطین و حملات اسرائیل در نوار غزه پرداخت و اعلام کرد که ما از دستیابی به یک راه حل دائمی برای مساله فلسطین حمایت می‌کنیم، اما به صورت صریح مخالف هدف قرار دادن غیرنظامیان در غزه هستیم.

اینکه بایدن و تمام روسای جمهور آمریکا اسرائیل را یک کشور می‌دانند، موضوع جدیدی نیست و یک پروتکل نانوشته به شمار می‌آید؛ اما به نظر می‌رسد در واشنگتن و تل‌آویو عده‌ای در تلاش هستند تا پای روسیه را در فاجعه غزه به میان آورند و اجازه ندهند در میانه جنگ حماس و اسرائیل تا به این حد آرام باشد!

بایدن و حمله سیاسی به مسکو

رئیس‌جمهوری آمریکا در تازه‌ترین مواضع خود سعی کرده تا پرونده اسرائیل و اوکراین را به یکدیگر پیوند بزند که شاید بخشی از آن به عنصر یهودیت مربوط باشد؛ زلنسکی در یک سو و تل‌آویو در سوی دیگر

با تمام این تفاسیر، باید به این موضوع مهم اشاره  شود که پرونده نزاع میان حماس و اسرائیل حالا به جایی رسیده که تاثیر قدرت‌های خارجی بیش از ماهیت اصلی طرفین این نزاع یعنی تل‌آویو و مقاومت فلسطین است. از گذشته تاکنون در تمام دنیا و به خصوص در خاورمیانه و آفریقا، زمانی که یک جنگ منطقه‌ای یا محلی به وقوع می‌پیوندد، بعد از گذشت حدود یکماه و حتی کمتر از آن، قدرت‌های بین‌المللی و در رأس آن ایالات متحده به موضوع ورود می‌کنند که در پرونده اسرائیل این تعهد و ایفای نقش از سوی واشنگتن چند برابر است. بر همین اساس بایدن در حال حمایت‌های بی‌شائبه از اسرائیل است اما به نظر می‌رسد که در این میان دوست ندارد از پرونده اوکراین جدا شود. باید بپذیریم که جنگ در اراضی اشغالی به نوعی توانست یک فضای تنفس را برای پوتین و مسکو به وجود آورد چنانچه اخبار جنگ اوکراین در میان خرابه‌های باقی مانده از غزه دفن شده است! بر همین اساس رئیس‌جمهوری آمریکا در تازه‌ترین مواضع خود سعی کرد تا پرونده اسرائیل و اوکراین را به یکدیگر پیوند بزند که  شاید بخشی از آن به عنصر یهودیت مربوط باشد که زلنسکی در یک طرف و سوی دیگر کابینه تل‌آویو قرار دارد. جو بایدن شامگاه پنج‌شنبه در یک سخنرانی تلویزیونی از دفتر بیضی‌ شکل خود در کاخ سفید، از آمریکایی‌ها خواست که از اسرائیل در جنگ با حماس و از اوکراین در مقابل روسیه حمایت کنند. او تحولات کنونی در عرصه بین‌الملل را یک «نقطه عطف در تاریخ» توصیف کرد؛ چراکه به گفته او نبردی بین دموکراسی‌های جهان و حکومت‌های استبدادی در جریان است. بایدن در جریان این سخنرانی، به وقایعی که در ماه جاری در اسرائیل روی داده و همچنین به حدود ۲۰ ماه جنگ در اوکراین اشاره کرد و جنبش حماس و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را متهم کرد که هر دو قصد دارند یک کشور دموکراتیک در همسایگی خود را نابود کنند! اینکه بایدن و به صورت کلی روسای جمهور آمریکا به صورت علنی اسرائیل را یک کشور خطاب می‌کنند، موضوع جدیدی نیست و یک پروتکل نانوشته به حساب می‌آید اما بحث اینجاست که به نظر می‌رسد در واشنگتن و تل‌آویو عده‌ای در تلاش هستند تا روسیه را در این میان خطاب قرار دهند. به عنوان مثال امیر ویتمن، از اعضای بلندپایه حزب حاکم لیکود و مشاور بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در گفت‌گو با تلویزیون «راشاتودی» آشکارا دولت روسیه را تهدید کرد. او خطاب به مجری این شبکه گفت «ما این جنگ را به پایان می‌رسانیم، اما روسیه بهای آن را خواهد پرداخت و ما در این موضوع شک نداریم». نکته پایانی این است که جو بایدن اعلام کرد که دیروز (جمعه) درخواست دیگری برای یک «بودجه فوری» به کنگره ارائه داده که هدف آن تامین مالی اولویت‌های ملی کشور از جمله تامین مالی مازاد برای اسرائیل و اوکراین است. او افزود که کمک به این دو متحد ایالات متحده را باید «یک سرمایه‌گذاری هوشمندانه» دانست که برای نسل‌های متمادی، امنیت آمریکا را تضمین می‌کند. حال به نظر می‌رسد که واشنگتن قصد دارد اجازه ندهد روسیه در میانه جنگ حماس و اسرائیل تا به این حد آرام باشد!