رسانه آمریکایی می‌گوید مردم قره‌باغ کوهستانی با حمله هفته گذشته جمهوری آذربایجان حالا در بی‌دفاع‌ترین حالت خود قرار دارند و حتی از حمایت حامیان دیرینه خود، از جمله ارمنستان هم برخوردار نیستند. به گزارش روزنامه پولتیکو، ده‌ها نفر از ساکنان قره‌باغ کوهستان با حمله هفته گذشته باکو به این منطقه، به ایست بازرسی جاده‌ای آمده‌اند که قره‌باغ را به ارمنستان متصل می‌کند. درخواست‌های کمک در قره‌باغ کوهستانی شدت یافته و بسیاری از مردم ارمنی‌تبار این منطقه از احتمال نسل‌کشی و پاکسازی قومی خبر می‌دهند. احساس رها شدگی مردم ارمنی‌تبار قره‌باغ بسیار مشهود است. در حالی که جمهوری آذربایجان تحت حمایت رژیم صهیونیستی و ترکیه قرار دارد، رهبران غربی خصوصاً در اروپا از مقابله مستقیم با باکو خودداری می‌کنند. این تا حدی به چشم‌داشت آن‌ها به انرژی جمهوری آذربایجان برمی‌گردد که مخصوصاً با حمله روسیه به اوکراین اهمیت ویژه‌تری پیدا کرده است. باکو روز سه‌شنبه از آغاز عملیات «ضد تروریسم» در قره‌باغ خبر داد و مدعی شد که ارمنستان در حال تقویت نظامی در این منطقه است و عملیات خرابکارانه علیه نیروهای جمهوری آذربایجان انجام داده است.

ایروان این اتهامات را رد کرد و مدعی شد که باکو قصد پاکسازی ارامنه از قره‌باغ را داشته است. در نهایت وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای گفت که با میانجیگری فرماندهی نیروهای حافظ صلح روسیه، توافقی میان طرف آذربایجانی و نمایندگان قره‌باغ مبنی بر توقف کامل درگیری‌ها حاصل شد. به گفته آنها، اجرای این توافق‌ها با هماهنگی فرماندهی نیروهای حافظ صلح روسیه انجام خواهد شد.

طبق گزارش رسانه آمریکایی، اکنون حتی حامیان دیرینه مردم ارمنی‌تبار قره‌باغ، یعنی ارمنستان و روسیه هم برخلاف گذشته، به کمک این مردم نشتافته‌اند. نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان گفت که حفاظت از تامین امنیت مردم قره‌باغ کوهستانی وظیفه نیروهای صلح‌بان روسیه است و مردم ارمنی‌تبار قره‌باغ را به تلاش برای ایجاد ناآرامی‌ علیه او در آستانه عملیات نظامی آذربایجان متهم کرد. روسیه هم که مشغول جنگ اوکراین است و منابع و زمان کافی برای درگیری در مناقشه‌ای دیگر را ندارد. این باعث می‌شود که حدود ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت قره‌باغ کوهستانی قربانی مناقشه‌ای باشند که قدرت‌های بزرگ منطقه در آن منافعی دارند. در این وضعیت، گزینه تسلیم‌شدن مردم قره‌باغ کوهستانی یا تخلیه این منطقه مطرح شده و پاشینیان روز جمعه در پاسخ به این انتقاد که چرا ایروان کاری برای حمایت از مردم قره‌باغ نمی‌کند، گفت که ارمنستان برای پذیرش ۴۰ هزار پناهجو از این منطقه آمادگی دارد. نیروهای قره‌باغ که در حمله نیروهای آذربایجان تحت محاصره قرار گرفته و از کمبود تدارکات رنج می‌بردند، ناچار به تسلیم شدند. بسیاری از مردم قره‌باغ کوهستانی نگران این هستند که مانند آنچه در دهه ۱۹۹۰ در قره‌باغ و مناطق اطرافش روی داد، آن‌ها هم وادار به ترک همیشگی خانه‌هایشان شوند. در حال حاضر مردم این منطقه عملاً در برزخ زندگی می‌کنند.

به گفته «لارنس بروئرز» کارشناس اندیشکده «چتم هاوس»، اکنون که هیچ ناظر بین‌المللی در صحنه حضور ندارد، برخی از ارمنی‌های قره‌باغ نگران سرنوشت خود در دست نیروهای جمهوری آذربایجان هستند. اگرچه باکو سعی دارد در این مناطق از متهم‌شدن به «جنایت» خودداری کند، اما به ادعای تحلیلگر چتم هاوس، تاریخ در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ نشان داده که وقتی سربازان جمهوری آذربایجان به غیرنظامیان ارمنی می‌رسند که در خانه‌های خود باقی مانده و مناطق تحت کنترل باکو را تخلیه نکرده‌اند، این غیرنظامیان به قتل می‌رسند.

نیکول پاشینیان در داخل ارمنستان هم مورد هجمه‌ گسترده‌ای از انتقادات قرار گرفته است. او ابتدا قره‌باغ را رسماً بخشی از خاک جمهوری آذربایجان دانست و حالا هم به این متهم است که تلاش کافی برای تخلیه جمعیت ارمنی‌تبار این منطقه نمی‌کند. پولتیکو مدعی است که مردم قره‌باغ تصور دیگری دارند و می‌گویند که تمامی حامیانی که زمانی روی کمک آن‌ها حساب می‌کردند، حالا جمعیت ارمنی‌تبار این منطقه را رها کرده‌اند.