وزیر امور خارج ارمنستان در جریان نشست شورای امنیت سازمان ملل با موضوع رسیدگی به وضعیت قره باغ گفت، به دنبال عملیات اخیر جمهوری آذربایجان در قره باغ، بیش از ۲۰۰ تن شامل غیرنظامیان در نتیجه این عملیات کشته شده‌اند. 

به گزارش خبرگزاری تاس،‌ آرارات میرزویان، وزیر امور خارجه ارمنستان در نشست شورای امنیت سازمان ملل با هدف رسیدگی به وضعیت قره باغ اعلام کرد، عملیات نظامی که جمهوری آذربایجان در منطقه قره باغ به جریان انداخت بیش از ۲۰۰ کشته و ۴۰۰ زخمی بر جای گذاشت که شامل غیرنظامیان، زنان، کودکان و سالمندان است. 

به گفته این مقام ارمنستانی، در نتیجه این عملیات بیش از ۱۰۰۰۰ تن نیز بالاجبار آواره شدند. وزیر خارجه ارمنستان اظهار کرد:‌ بر اساس آمار مقدماتی، مرگ بیش از ۲۰۰ تن در نتیجه این عملیات تایید شده در حالی که ۴۰۰ تن دیگر نیز زخمی شدند. این ارقام شامل غیرنظامیان، زنان، سالمندان و کودکان است. بیش از ۱۰۰۰۰ تن هم بالاجبار آواره شدند. سه روز قبل در روز ۱۹ سپتامبر تنش‌ها در منطقه عمدتاً ارمنی‌نشین قره باغ واقع در خاک جمهوری آذربایجان بالا گرفت. 

باکو در توضیح درباره عملیاتش در این منطقه ادعا کرد، تدابیری ضدتروریستی محلی را به جریان انداخته و خواستار خروج سربازان ارمنستانی از این منطقه شد. ایروان در پاسخ اعلام کرد، هیچ نیروی ارمنستانی در قره باغ وجود نداشته و آنچه در این منطقه رخ داد را به عنوان اقدام تجاوزکارانه در ابعاد بزرگ خواند. 

روسیه از طرف‌های این مناقشه خواسته تا به خونریزی‌ها پایان داده و به تلاش‌های دیپلماتیک برای حل و فصل مناقشه بازگردند. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان روز بیستم سپتامبر اعلام کرد، با میانجی‌گری هیات صلح‌بانی روسیه، توافقی درخصوص متوقف شدن تدابیر ضدتروریستی در قره باغ حاصل شده است.

در همین راستا نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان دیروز (جمعه) گفت: وضعیت هنوز بسیار پر تنش است و این بحران انسانی ادامه دارد. ما دائماً با متحدان خود در قره‌باغ کوهستانی در ارتباط بوده و می‌توانیم بگوییم که به پیشرفت مثبت امید داریم. او درباره احتمال جابجایی مردم ارمنی‌تبار قره‌باغ کوهستانی به ارمنستان گفت که موضع توافق‌شده باکو با قره‌باغ کوهستانی این است که شرایط زندگی امن و خوب برای ارمنی‌ها در خانه‌هایشان فراهم شود. 

نیکول پاشینیان ادامه داد: مهاجرت مردم ارمنی‌تبار قره‌باغ کوهستانی جزو برنامه‌های اصلی ما نیست. این در حالیست که معترضان ارمنی در پی تحولات اخیر در منطقه قره‌باغ، بار دیگر به خیابان‌ها آمده و با مسدود کردن خیابان‌ها استعفای نخست‌وزیر را خواستار شدند. آندرانیک توانیان، قانون‌گذار ارمنی از معترضان خواسته بود تا با تجمع در میدان جمهوری در ساعت ۶ عصر به وقت محلی خواستار استعفای دولت و حفاظت از ارمنی‌های حاضر در قره‌باغ شوند. معترضان ارمنی نیز با تجمع در موعد مقرر پاشینیان را به تسلیم کردن قره‌باغ به آذربایجان متهم کرده و با استفاده از بطری و سنگ با پلیس درگیر شدند. پلیس ارمنستان اعلام کرده که تنها در روز چهارشنبه ۳۰ معترض ارمنی را دستگیر کرده است.

از سوی دیگر و در امتداد تحولات مذکور، دولت الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان روز پنجشنبه اعلام کرد، مذاکرات میان هیئت‌های آذربایجان و ارمنی‌های قره‌باغ که در شهر «یولاخ» آذربایجان برگزار شد، سازنده بود و در فضایی مثبت برگزار شد. 

در بیانیه باکو آمده است که جمهوری آذربایجان طرحی را برای ادغام مجدد ارمنی‌های قره‌باغ به آنها تحویل داده و هیئت‌ها توافق کردند که در آینده نزدیک جلسه دیگری برگزار کنند. دولت جمهوری آذربایجان همچنین اعلام کرد که درخواست ارمنی‌های قره‌باغ برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به‌ویژه تامین سوخت و مواد غذایی را پذیرفته است. ارتش این کشور هم اخیراً اعلام کرده که عملیات باکو در قره باغ کوتاه اما موفقیت‌آمیز بوده است.