مریم علامه‌زاده

پس از تغییر نام کشور مقدونیه که با هدف پایان دادن به منازعات بلندمدت بین یونان و مقدونیه انجام شد، وزیر دفاع یونان، کسی که رهبری حزب ناسیونالیست اقلیت دولت ائتلافی را بر عهده دارد کناره‌گیری کرد و منجربه بحران سیاسی در کشور یونان شد.

گاردین درگزارشی با اشاره به اینکه تغییر نام بهترین راهکار در دسترس برای پایان دادن به این منازعات بوده است، نوشت پانوس کامنوس، گفت حزب او موسوم به یونانیان مستقل، دیگر قادر به حمایت از الکسیس سیپراس، نخست‌وزیر دولت چپ‌گرا نیست. خروج وی‌ از دولت پایان همکاری است که پیش‌تر بسیاری را شگفت‌زده کرده بود؛ زمانی که حزب ضد حکومتی سیریزا یونان موافقت کرد به نیروهای پوپولیست راست بپیوندند، درحالی که پیش‌تر در سال 2015 موفق به اخذ اکثریت آرا نشده بود.

کامنوس بعد از مذاکره با سیپراس در روز یکشنبه (23 دی ماه) اعلام کرد: مسئله مقدونیه که منجر به مرگ هزاران نفر شده، نمی‌تواند مانع قربانی کردن صندلی وزارتم شود. او اعلام کرد که شش وزیر حزب او فوراً بعد از این اقدام از دولت خارج می‌شوند.

سیپراس که تلاش بی‌وقفه وی منجر به تمجید جامعه بین‌المللی برای پایان دادن به بزرگ‌ترین منازعه عجیب‌و‌غریب دیپلماتیک شده بود، در واکنش به این اقدام اعلام کرد که به سرعت به دنبال رأی اعتماد به دولت می‌رود. رأی اعتماد با دو روز مذاکره، از روز شه‌شنبه آغاز می‌شود.

سیپراس گفت: من به رئیس‌مجلس در مورد این رأی‌گیری خبر داده‌ام و بنابراین دولت می‌تواند دوره خود را در ماه اکتبر (مهر - آبان) سال 2019 کامل کند. او همچنین اعلام کرد که مذاکرات صریحی با کامنوس داشته و از او بابت مشارکت در دولت تشکر کرده است. سیپراس افزود: در لحظات حیاتی هرکس مسئولیت‌های خودش را دارد، اما در مورد منافع ملی من به عقب گام بر نمی‌دارم و تردید نمی‌کنم.

این آشوب در دولت یونان 48 ساعت پس از آن اتفاق افتاد که زوران زائف، نخست‌وزیر مقدونیه موفق به اخذ میزان رأی مورد نظر برای تغییر نام تاریخی این کشور در قرارداد اسکوپیه شد و بر اساس این توافق نام کشور مقدونیه به دلیل شباهت با استان مقدونیه یونان به مقدونیه شمالی تغییر یافت. بر اساس توافقی که انجام شد، باید مجلس یونان نیز این موضوع را به تصویب برساند و با این تغییر نام همسایه شمالی قادر خواهد بود برای پیوستن به ناتو و اتحادیه اروپا مذاکره کند. پیش از این آتن به دلیل اینکه پیوستن مقدونیه به اتحادیه و ناتو می‌توانست حاکمیت استان مقدونیه یونان را زیر سوال ببرد، از این اقدام جلوگیری کرده بود.

روز شنبه، رهبر اسبق سوشیال دموکرات جمهوری یوگوسلاوی به قانون‌گذاران یونان هشدار داد نقش خطیر خود را در این لحظه تاریخی بشناسند و این تغییر را به تأیید برسانند. در حالی که ثبات منطقه غربی بالکان به دلیل نفوذ روسیه به خطر افتاده است، بروکسل و واشنگتن شفاهاً‌ از این توافق حمایت کردند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز در سفری دو روزه به یونان که هفته گذشته انجام شد، ابراز کرد از جرأت به خرج دادن سیپراس برای به میان کشیدن این توافق که به نفع کل اروپا است خرسند است.

کامنوس در جریان یک اجلاس خبری عجولانه از موضع خود دفاع و عنوان کرد این توافق که با نام پرسپس شناخته می‌شود، منجر به تحریک ادعاهای مالکیت بر استان مجاور مقدونیه در یونان می‌شود. این نام متعلق به تمدن و فرهنگ یونان است و نه فقط میراث شاه جنگجو اسکندر کبیر.