پس از تهاجمی که ادعا می‌شود هلیکوپترهای نظامی بلاروس به مرز لهستان انجام داده‌اند، این کشور نیروهای بیشتری را به مرز خود با بلاروس فرستاده است. به گزارش بی‌بی‌سی فارسی، دولت لهستان می‌گوید جنگجویان گروه مزدور واگنر که در بلاروس هستند به سمت مرز در حال حرکت هستند. و اول اوت، دو هلیکوپتر نظامی بلاروس در ارتفاع پایین حدود دو کیلومتر در قلمرو این کشور در منطقه بیاووویژا پرواز کردند. نیروهای مسلح بلاروس در آن زمان در حال انجام تمرینات در این منطقه مرزی بودند. دولت این کشور گفت که «هلیکوپترهای ام‌آی-۸ و ام‌آی-۲۴ به حدود مرزی هیچ تعرضی نکرده‌اند» و این اتهام را «قصه و افسانه» توصیف کرد.

چرا ۱۰۰ نیروی گروه واگنر به سمت مرز لهستان حرکت کرده‌اند؟

این تجاوز نظامی بعد از وارد شدن غیرقانونی هزاران مهاجر از لهستان به بلاروس رخ داده است. لهستان مدعی است که از سال ۲۰۲۱ بلاروس مردم خاورمیانه و آفریقا را تشویق می‌کند که به بلاروس سفر کنند و به طور غیرقانونی از مرز این کشور با لهستان عبور کنند.

لهستان سالهاست تلاش می‌کند مانع ورود پناهجویان شود

دولت لهستان استراتژی راهبرد بلاروس را «جنگ هیبریدی» نامیده است. نخست‌وزیر لهستان، گفت که گروهی متشکل از ۱۰۰ جنگجوی واگنر به سمت گرودنو، شهری در شمال غربی بلاروس در مرز لهستان در حال حرکت بودند و وضعیت را «بیش از پیش خطرناک» توصیف کرد. ماتئوش موراویسکی، هشدار داد که جنگجویان واگنر در بلاروس می‌توانند با تظاهر به این‌که مهاجر هستند وارد لهستان شوند یا می‌توانند در لباس مرزبانان بلاروس به مهاجران غیرقانونی بیشتری برای عبور کمک کنند. وزارت دفاع بلاروس اعلام کرد که سربازان واگنر در اردوگاه برستسکی در جنوب این کشور در حدود ۱۰ کیلومتری مرز لهستان حضور داشتند و در حال آموزش نیروهای بلاروس بودند. با این حال، برخی از تحلیلگران سیاسی معتقدند که سیاستمداران لهستان ممکن است در مورد تهدیدهای واگنر و بلاروس اغراق کنند زیرا آنها در آینده نزدیک با انتخابات روبرو هستند و می‌خواهند نشان دهند که در مورد مسائل امنیتی سختگیر هستند.