هزاران نفر از حامیان حکومت نظامی که هفته گذشته طی یک کودتا، نیجر را به تصرف خود درآوردند، در خیابان‌های نیامی، پایتخت این کشور راهپیمایی کردند و با به اهتزاز درآوردن پرچم‌ روسیه، نام ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را فریاد زدند. آنها همچنین فرانسه، قدرت استعماری سابق در نیجر را به شدت محکوم کردند.

به گزارش بخش انگلیسی صدای آمریکا و به گفته یکی از افراد حاضر در سفارت فرانسه و نیز تصاویر منتشر شده از این شهر، معترضان به سمت سفارت فرانسه راهپیمایی کرده و سپس یکی از درهای آن را به آتش کشیدند. بنابر همین گزارش، ارتش نیجر جمعیت معترضان را متفرق کرد.

گروه شبه‌ نظامی مزدور واگنر در حال حاضر در کشور مالی، همسایگی نیجر فعالیت دارد و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به دنبال افزایش نفوذ این کشور در منطقه است. با این حال هنوز مشخص نیست که آیا رهبران جدید حکومت نظامی در نیجر به همراهی با مسکو خواهند پرداخت یا به شرکای غربی نیجر می‌پیوندند.

جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا، اکواس، روز یکشنبه از برگزاری یک نشست اضطراری در آبجوآ، پایتخت نیجریه خبر داد. اِکُواس اعلام کرد که روابط خود با نیجر را به حالت تعلیق در می‌آورد و در صورتی که رئیس‌جمهور ظرف یک هفته بازنگردد، اجازه استفاده از زور را صادر می‌کند.

طبق اعلام اکواس «در صورتی که خواسته‌های مقامات ظرف یک هفته برآورده نشد، تمام اقدامات لازم برای بازگرداندن نظم قانون اساسی در جمهوری نیجر را انجام دهید. چنین اقداماتی ممکن است شامل استفاده از زور نیز باشد. به همین منظور، روسای ستاد دفاعی اکواس باید فوراً با یکدیگر ملاقات کنند.»

چند روز پس از کودتا، عدم اطمینان در مورد آینده نیجر افزایش یافته و برخی دلایل حکومت نظامی را تسلط بر قدرت نظامیان دانستند.

محمد بازوم، رئیس جمهوری نیجر، دو سال پیش در نخستین انتقال قدرت مسالمت آمیز و دموکراتیک از زمان استقلال این کشور از فرانسه در سال ۱۹۶۰ به ریاست جمهوری نیجر انتخاب شد.

شورشیان دلیل برکناری او را «عدم توانایی برای برقراری امنیت نیجر علیه خشونت روزافزون نیروهای جهادی» عنوان کردند.

کارشناسان می‌گویند با توجه به میلیون‌ها دلار کمک نظامی که جامعه بین‌المللی به نیجر سرازیر کرده است، در میان دیگر کشورهای منطقه، خطر روی گردانی نیجر از آمریکا و دیگر متحدانش بسیار بالاست.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز شنبه گفت: «تداوم همکاری امنیتی و اقتصادی نیجر با ایالات متحده منوط به آزادی بازوم که در حبس خانگی به سر می‌برد و احیای فوری نظم دموکراتیک در نیجر است.»

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز روز یکشنبه گفت: «حملات به فرانسه و منافع آن قابل تحمل نخواهد بود.»

او گفت هر کسی که به اتباع فرانسوی، ارتش، دیپلمات‌ها و مقامات فرانسوی حمله کند، «پاسخی فوری» دریافت خواهد کرد. این حمله پس از اقدام روز شنبه فرانسه برای تعلیق تمام کمک‌های توسعه‌ای و مالی به نیجر صورت گرفت.

کودتای نظامی در نیجر به طور گسترده توسط همسایگان و شرکای بین المللی آن محکوم شده است، آنها همچنین از به رسمیت شناختن رهبران جدید خودداری کرده و خواستار بازگشت بازوم، رئیس جمهوری سابق به قدرت شده‌اند.

ایالات متحده، در همراهی با جامعه اقتصادی اتحادیه کشورهای غرب آفریقا و دیگر رهبران اروپایی، کودتا در نیجر را به شدت محکوم کرده و خواستار آزادی فوری محمد بازوم، رئیس جمهوری نیجر شده است.

افسران ارتش نیجر، روز جمعه ۶ مرداد، ژنرال عبدالرحمان تیانی را به عنوان رئیس دولت جدید معرفی و اعلام کردند که با برکناری محمد بازوم، رئیس جمهوری و تعلیق قانون اساسی از سوی آنها، همه نهادهای سابق منحل شده است.