سرهنگ امادو عبدالرحمان در حالی که چند فرمانده نظامی دیگر او را احاطه کرده بودند در نیجر رسما اعلام کودتا کرد.

وزیر ‌خارجه فرانسه ‌در همین راستا تاکید کرد که کودتا در نیجر هنوز ‌نهایی» نیست.

به گزارش ایلنا به نقل از نووستی، «کاترین کولونا»، گفت که امیدوار است کودتاچیانی که رئیس‌جمهور نیجر را بازداشت کردند به درخواست‌های بین‌المللی برای بازگشت به حاکمیت دموکراتیک پاسخ دهند.

وی اعلام کرد که «محمد بازوم»، رئیس‌جمهوری نیجر، «در سلامت کامل» است. حامیان کودتا در کشور نیجر به مقر حزب وابسته به رئیس‌جمهور مخلوع این کشور حمله کرده و ساختمان و خودروهای را به آتش کشیدند.

پیش از این تظاهراتی در حمایت از رهبران کودتا در خارج از پارلمان نیجر برپا شده بود و در این تجمع پرچم‌های روسیه در دستان حامیان کودتا دیده شده است.

تمام ارتش نیجر اکنون از نیروهایی که محمد بازوم، رئیس‌جمهور این کشور را از روز چهارشنبه بازداشت کرده‌اند، حمایت کرده‌اند.

روسیه هم مانند کشورهای دیگر جهان و سازمان ملل متحد و خواستار آزادی بازوم و بازگشت وی به قدرت شده است.

رئیس جمهور ۶۴ ساله نیجر که دو سال پیش به این سمت انتخاب شد، یک متحد کلیدی غرب در مبارزه با شبه نظامیان اسلام‌گرا در غرب آفریقا است.

آمریکا و فرانسه که پیشتر نیجر مستعمره آن بوده، هر دو پایگاه‌های نظامی در این کشور غنی از اورانیوم دارند و کودتا را محکوم کرده‌اند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا «حمایت بی‌دریغ» واشنگتن از رئیس‌جمهور خلع شده را اعلام کرده است.

سازمان ملل متحد نیز اعلام کرد که عملیات بشردوستانه خود را در نیجر به حالت تعلیق درآورده، با این حال مشخص نیست که آیا کودتا دلیل این تعلیق بوده یا خیر.

سازمان ملل پیشتر اعلام کرده بود که بیش از چهار میلیون نفر در نیجر به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل روز پنجشنبه خواستار آزادی «فوری و بدون قید و شرط» بازوم شد.

آقای بازوم صبح روز پنج شنبه در توییتر خود با انتشار یک متن کوتاه نسبت به انجام کودتا اعتراض کرد. وی از مردم خواست تا از «دموکراسی و آزادی» حفاظت کنند.

بازوم نوشت: «دستاوردهایی که سخت به دست آمده، حفظ خواهند شد».

او همچنین نوشت همه مردم نیجر «که دموکراسی و آزادی را دوست دارند برای حفاظت از این دستاوردها به میدان خواهند آمد».

حسومی مسعودو، وزیر امور خارجه نیجر هم در اولین واکنش به کودتا گفت دولت منتخب این کشور تنها «دولت مشروع و قانونی» است.

با این همه رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور پس از کودتا گفت که برای جلوگیری از جنگ در نیروهای مسلح، از این کودتا حمایت می‌کند.

هنوز مشخص نیست که واقعا چه کسی قرار است مدیریت کشور را برعهده بگیرد زیرا حاکمان نظامی رهبر خود را به طور علنی اعلام نکرده‌اند.

در نیامی پایتخت این کشور، مغازه‌ها و بازارها برای کار روزانه باز شده‌ و در اوایل صبح، هواداران کودتا به خیابان‌ها آمدند.

صدها نفر در خارج از پارلمان این کشور تجمع کردند و چندین پرچم روسیه را در دست داشتند و برخی هم پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود «مرگ بر فرانسه» و «پایگاه‌های نظامی خارجی از کشور خارج شوند».

پس از این تظاهرات جمع کوچکتری از آنها به دفتر حزب حاکم این کشور حمله کردند که کارکنان دفتر حزب مجبور به فرار از ساختمان شدند و پلیس برای متفرق کردن حمله کنندگان گاز اشک آور شلیک کرد.

حامیان کودتا، حزب حاکم را به فساد و کم کاری برای بهبود وضعیت امنیتی و سرکوب شورش‌های طولانی مدت گروه‌های جهادی متهم می‌کنند.