مقامات اوکراینی و لهستانی از ورود نیروهای واگنر از روسیه به خاک بلاروس خبر دادند. همچنین مینسک روز جمعه اعلام کرده بود که اعضای این گروه ‌شبه‌نظامی مزدور سربازان بلاروسی را در جنوب شرقی پایتخت این کشور تمرین می‌دهند. 

آندری دمچنکو، سخنگوی آژانس مرزی اوکراین در بیانیه‌‌ای در کانال تلگرام خود گفت: واگنر در بلاروس است و تحرکاتشان در این کشور قابل مشاهده است. دو منبع نزدیک به نیروهای واگنر می‌گویند که برخی از اعضای این گروه شبه‌نظامی مزدور دست کم از روز سه‌شنبه در بلاروس حضور دارند. 

وزارت دفاع بلاروس روز جمعه ویدیویی منتشر کرد که در آن شبه‌نظامیان واگنر در یک پایگاه نظامی در نزدیکی شهر «آسیپوویچی» به سربازان بلاروسی آموزش می‌دهند. بنابر اعلام ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، انتقال واگنر به بلاروس بخشی از توافق او و الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری این کشور پس از پایان شورش نافرجام ماه گذشته این گروه به رهبری یوگنی پریگوژین بود. استانیسلاو ژارین، معاون وزیر خدمات ویژه لهستان گفت: ورشو نیز حضور نیروهای واگنر در بلاروس را تایید می‌کند. به نظر می‌رسد صدها نفر از شبه‌نظامیان در آن‌جا باشند.

لهستان در ماه جاری اعلام کرد که برای مقابله با هرگونه تهدیدی نیروهای خود را در مرز بلاروس تقویت می‌کند. اگرچه الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس تا کنون نیرویی به اوکراین اعزام نکرده است، اما در فوریه ۲۰۲۲ به مسکو اجازه داده تا از خاک بلاروس برای تهاجم نظامی به اوکراین استفاده کرده و همچنین تسلیحات هسته‌ای خود را در این کشور مستقر کند. 

پروژه هایون بلاروس که بر فعالیت‌های نظامی در این کشور نظارت می‌کند و توسط مینسک به عنوان تشکیلاتی افراطی شناخته می‌شود، می‌گوید که صف‌های بلندی متشکل از دست کم ۶۰ خودرو جمعه شب از روسیه وارد بلاروس شدند. این خودروها که شامل چندین کامیون‌، وانت‌ پیک‌آپ، ون‌ و اتوبوس‌ بودند، با پلاک جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک به تردد می‌پرداختند. به گزارش هایون، مقصد این خودروها تسل در مرکز بلاروس بوده است. هفته گذشته نیز گزارش‌هایی مبنی بر احداث اردوگاهی شامل صد‌ها چادر خالی در این مکان منتشر شده بود.

در همین راستا روزنامه روسی «کومرسانت» اعلام کرد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه «آندری تروشف» را به جای یوگنی پریگوژین، فرمانده فعلی گروه واگنر پیشنهاد کرد که دستور شورش کوتاهی علیه نهاد نظامی این کشور را داده بود و در پی آن به بلاروس، متحد مسکو تبعید شد. 

این روزنامه نوشت، پوتین پنج روز پس از این شورش نافرجام با یریگوژین و فرماندهان واگنر دیدار کرد و به آنها گفت که می‌توانند تحت فرمان فرمانده مستقیم خود به مبارزه ادامه دهند و این فرمانده با نام مستعار «سدوی» به معنای «مو خاکستری» است و مقصود آندری تروشف است که پوتین او را «فرمانده واقعی واگنر برای همیشه» توصیف کرد. به نوشته این روزنامه، پوتین درباره واکنش این گروه به این انتصاب گفت: بسیاری (از آنها) وقتی این را گفتم، سرشان را به نشانه مثبت تکان دادند. 

بر اساس اسناد صادر شده در دسامبر ۲۰۲۱، آندری تروشف در آوریل ۱۹۵۳ در لنینگراد، در اتحاد جماهیر شوروی سابق به دنیا آمد. وی سرهنگ بازنشسته روس و یکی از مؤسسان و مدیران اجرایی گروه واگنر است. طبق اسناد تحریم‌های اتحادیه اروپا که اسناد رسمی فرانسوی است، سدوی، نام جنگی «آندری تروشف»، یکی از فرماندهان ارشد واگنر است. 

در سند اتحادیه اروپا آمده است: آندری تروشف مستقیماً در عملیات نظامی گروه واگنر در سوریه و به طور خاص در منطقه دیرالزور مشارکت داشته است. از این رو، وی سهم مهمی در تلاش جنگی بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه داشته است و از نظام سوریه حمایت می‌کند و از آن سود می‌برد.