شب گذشته در حساب توئیتر «دفتر نماینده ویژه آمریکا در امور ایران»، عکس و نام رابرت مالی حذف و عکس و عنوان آبرام پالی گذاشته و به این موضوع اشاره شد که در حال حاضر این دفتر توسط آربرام پالی، معاون این دفتر اداره می‌شود .

دفتر نماینده ویژه آمریکا در امور ایران همچنین در توییتی کوتاه اعلام کرد که این دفتر و کل تیم وزارت خارجه آمریکا همچنان در حال «اجرای سیاست‌های آمریکا در قبال ایران» هستند. این درحالی است که 18 سناتور جمهوری‌خواه در نامه‌ای که پنجشنبه ۲۲ تیر (۱۳ ژوئیه) منتشر شده به دایانا شاو، معاون بازرسی کل وزارت خارجه آمریکا خواستار تحقیق در مورد نحوه رسیدگی دولت به مجوز امنیتی رابرت مالی شدند. رابرت مالی در حال حاضر در مرخصی اجباری به سر می‌برد.

به گزارش دویچه‌وله، ۱۸ سناتور ایالات متحده به رهبری بیل هارگرتی، سناتور ارشد جمهوری‌خواه در کمیته روابط خارجی سنا در نامه‌ای به دایانا شاو، معاون اداره بازرسی کل وزارت خارجه آمریکا در ارتباط با پرونده رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران خواستار توضیح و شفاف‌سازی شدند.

این نامه از جمله توسط بیل کسیدی، مارکو روبیو، تیم اسکات، تد کروز، و تام کاتن، سناتورهای مشهور جمهوری‌خواه امضا شده است.

مقامات وزارت خارجه آمریکا پیش از این اطلاع داده بودند که مجوز دسترسی رابرت مالی به اطلاعات محرمانه لغو شده و بررسی‌های این وزارتخانه در این باره به جریان افتاده است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده بود که رابرت مالی در مرخصی اجباری به سر می‌برد و آبرام پالی، معاون او موقتا وظیفه‌اش در امور ایران را برعهده گرفته است.  رسانه‌های آمریکایی از سوء مدیریت احتمالی رابرت مالی در نگهداری اسناد محرمانه و از ورود پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، به این پرونده نیز گزارش داده‌اند.

مالی به عنوان نماینده ویژه جو بایدن در امور ایران زمانی که مجوز امنیتی او به حالت تعلیق درآمد، تلاش‌های دولت بایدن برای بازگرداندن توافق هسته‌ای با ایران را هدایت می‌کرد. 

در نامه‌ای که توسط ۱۸ سناتور سنا نوشته شده از دفتر بازرس کل وزارت امور خارجه خواسته شده است تحقیق مستقلی در مورد این‌ موضوع انجام دهد که آیا مقامات این وزارتخانه هنگام بررسی پرونده مالی از تمام قوانین و مقررات پیروی کرده‌اند یا خیر.

مقامات دولتی آمریکا تاکنون به طور دقیق نگفته‌اند که چه زمانی و چرا مجوز امنیتی مالی به حالت تعلیق درآمده است؟ رسانه‌های آمریکا به نقل از کسانی که با تحقیقات پرونده مالی آشنایی دارند نوشتند که او حتی پس از تعلیق صدور مجوز امنیتی خود هفته‌ها به انجام کارهای وزارت خارجه ادامه داده و تماس‌های تلفنی و مصاحبه‌های رسانه‌ای انجام داده است.

سناتورهای آمریکایی اکنون در نامه خود پرسش‌هایی در مورد نحوه برخورد با وضعیت رابرت مالی پس از تعلیق مجوز امنیتی او مطرح کرده‌اند و از بازرسی کل وزارت خارجه خواسته‌اند تا هشت روز دیگر ( ٢١ ژوئیه) به این پرسش‌ها پاسخ دهد. سناتورها پرسیده‌اند چه زمانی به طور کتبی به رابرت مالی ابلاغ شده که بر اساس دستورالعمل وزارت امور خارجه، مجوز امنیتی او به حالت تعلیق درآمده است؟  سناتورها همچنین در نامه خود این پرسش را طرح کردند که چرا وزارت خارجه در همان روز که مجوز امنیتی رابرت مالی تعلیق شد، او را به مرخصی بدون حقوق نفرستاده است؟ 

پژوهشگر بنیاد اوراسیا و کارشناس امور ایران  «روشن است که مخالفان روند اتخاذ دیپلماتیک با ایران از خبر تعلیق راب مالی برای محکوم کردن او و جلوگیری از هرگونه تلاش دولت بایدن برای توافق با ایران استفاده خواهند کرد.»

یکی دیگر از پرسش‌ها این است که چه زمانی به اعضای تیم مالی دستور داده شد که به اشتراک‌گذاری اطلاعات محرمانه و طبقه‌بندی‌شده با او را متوقف کنند و اینکه چگونه و چه زمانی اعضای «گروه کاری ایران» در وزارت خارجه که تحت سرپرستی رابرت مالی بودند، از لغو مجوز امنیتی او مطلع شده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا تاکنون پاسخی به پرسش‌های طرح شده سناتورهای جمهوری‌خواه نداده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده شنبه گذشته از عملکرد مالی دفاع کرد و تلاش‌های او را در حوزه ماموریتش تحسین‌برانگیز دانست.

رابرت مالی در طول دوران ماموریت خود که با آغاز به کار دولت بایدن شروع شد، برای احیای برجام و آزادسازی زندانیان دوتابعیتی در ایران تلاش کرد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده بود که رابرت مالی در مرخصی اجباری به سر می‌برد و آبرام پالی، معاون او موقتا وظیفه‌اش در امور ایران را برعهده گرفته است. 

رسانه‌های آمریکایی از سوء‌مدیریت احتمالی رابرت مالی در نگهداری اسناد محرمانه و از ورود پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، به این پرونده نیز گزارش داده‌اند. رابرت مالی به عنوان نماینده ویژه جو بایدن در امور ایران زمانی که مجوز امنیتی او به حالت تعلیق درآمد، تلاش‌های دولت بایدن برای بازگرداندن توافق هسته‌ای با ایران را هدایت می‌کرد.

نظر کارشناسان درباره تعلیق  راب مالی چیست؟

به گزارش دیپلماسی ایرانی، در خصوص بحران رابرت مالی تعدادی از تحلیلگرانی که «الجزیره» با آنها گفت‌وگو کرده است، درباره دو مسئله توافق‌نظر دارند:

نخست: مسائل مورد مذاکره میان تهران و واشنگتن بزرگتر از شخصیت هر مذاکره‌کننده‌ای در تیم‌های دو کشور است. به این ترتیب که این مسائل مورد اختلاف مهم و اساسی است و بُعد یا ترجیح شخصی درخصوص آنها وجود ندارد. دوم: کنار گذاشتن رابرت مالی کسانی را خوشحال می‌کند که خواستار بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران نیستند و او هدف تندروهای مخالف این توافق بود؛ یعنی کسانی که او را به عنوان فردی دلسوز ایران به تصویر کشیدند.

۱۸ سناتور جمهوری‌خواه روز پنجشنبه در نامه‌ای به دایانا شاو، معاون بازرسی کل وزارت خارجه آمریکا خواستار توضیح، شفاف‌سازی و تحقیق در مورد نحوه رسیدگی دولت به مجوز امنیتی رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران شدند

پرفسور جودت بهجت، استاد مرکز پژوهش‌های راهبردی خاور نزدیک و جنوب آسیا در دانشگاه دفاع ملی پنتاگون، در گفت وگو با سایت «الجزیره» گفت: «خبر مربوط به رابرت مالی تعجب‌آور است. او یک دیپلمات بلندپایه با تجربه فراوان در طول چندین دهه است».

بهجت افزود: اگرچه مالی در مذاکرات پرونده هسته‌ای نقش کلیدی دارد؛ اما کنار گذاشتن او امری ممکن است. به ویژه که این مذاکرات به مسئولان بلندپایه‌ای که مذاکرات را جلو می‌برند مرتبط نیست بلکه به موانعی مربوط است که واشنگتن و تهران نیاز دارند بر آنها غلبه کنند مانند مبادله زندانیان، سطح غنی سازی و لغو تحریم‌ها. به گفته او نباید درخصوص اتفاق رخ داده اغراق کرد؛ اما همچنین نباید آن را دست کم گرفت. پژوهشگر بنیاد اوراسیا و کارشناس امور ایران نیز گفت: «روشن است که مخالفان روند اتخاذ دیپلماتیک با ایران از این خبر برای محکوم کردن مالی و جلوگیری از هرگونه تلاش دولت بایدن برای توافق با ایران استفاده خواهند کرد.»

آسل راد، درباره نگرانی‌ها درخصوص این‌که نبود مالی ممکن است بر روند پیشرفت مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا تأثیر بگذارد، تصریح کرد: «طبق بیانیه‌ای که روز پنجشنبه از سوی متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه منتشر شد، چندین مقام وزارت امور خارجه و کاخ سفید در حال کار روی این موضوع هستند و این مذاکرات از نبود مالی تأثیر نخواهد پذیرفت.»

به نوبه خود جورجیو کافایرو، مدیر اجرایی مرکز تحلیل کشورهای عربی خلیج فارس در واشنگتن در گفت وگو با سایت الجزیره گفت: نیت اشخاص خوشحال از اتفاقی که برای مالی افتاده باعث می‌شود در این خصوص تردید کنم که چه‌بسا گروه‌های مخالف دیپلماسی دستی در ماجرای فرستاده بایدن در امور ایران دارند به ویژه این‌که مالی ثابت کرد شخصی باهوش، شایسته و عاقل است.

طبق گفته کافایرو، مالی باور دارد توافق جدید با ایران درباره پرونده اتمی این کشور به نفع آمریکا و امنیت بین‌المللی است؛ اما شخصیت‌هایی در واشنگتن طرفدار دستور کار خطرناک نومحافظه‌کارها هستند. دستور کاری که با تلاش مالی برای حل و فصل موضوع هسته‌ای ایران از طریق دیپلماسی به جای تشدید تحریم‌ها یا جنگ در تعارض است.