سازمان همکاری اسلامی در واکنش به اقدام موهن قرآن سوزی در سوئد، نشست اضطراری برگزار می‌کند. خبرگزاری عربستان سعودی به نقل از این سازمان نوشت: نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی برای بررسی تبعات اقدام موهن قران سوزی در سوئد در هفته آتی برگزار می شود.

این سازمان که ۵۷ عضو دارد در بیانیه ای در پایگاه رسمی خود اعلام کرد که با دعوت عربستان سعودی، کشورهای عضو هفته آینده در مقر این سازمان در جده برای یک نشست اضطراری گرد هم خواهند آمد. این نشست اضطراری و بدون سقف زمانی برای کمیته اجرایی برگزار می شود تا اقدامات لازم در خصوص پیامدهای اقدام سوزاندن قرآن کریم در روز عید قربان در سوئد را پیگیری کند.  

این بیانیه افزود که اعضای سازمان همکاری اسلامی در نشست خود، در خصوص اقدامات لازم برای مقابله با این گونه رفتارهای پست و همچنین گرفتن یک موضع واحد درخصوص هتک حرمت قرآن کریم بحث و تبادل نظر خواهند کرد.  پیش‌تر، سازمان همکاری اسلامی، اقدام یک فرد افراطی در آتش زدن قرآن کریم در مقابل مسجد جامع در استکهلم پایتخت سوئد را شدیدا محکوم کرده بود.  

این نخستین بار نیست که کشور سوئد در لوای آزادی بیان، این بازی سیاسی را علیه مسلمانان ادامه داده و در اقدامی هنجارشکنانه و نژادپرستانه به فرد یا گروهی مجوز رسمی آتش زدن قرآن داده‌ است. سال گذشته نیز این حرکت هنجارشکنانه و غیرانسانی در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم تکرار شد.

بهمن ماه سال گذشته نیز «راسموس پالودان» یک شهروند تندرو و اسلام ستیز سوئدی - دانمارکی در اقدامی موهن، یک نسخه از قرآن را در مقابل ساختمان سفارت ترکیه در پایتخت سوئد آتش زد که او هم مانند قرآن‌سوزی اخیر، برای این اقدام زشت و موهن خود از مقامات سوئد مجوز گرفته بود.

همچنین سلوان مومیکا، مهاجر ۳۷ ساله عراقی که از کشورش به سوئد گریخته است و روز چهارشنبه گذشته اقدام به آتش زدن نسخه‌ای از قرآن در مقابل بزرگ‌ترین مسجد در استکهلم، پایتخت سوئد کرده بود، در مصاحبه با یک روزنامه سوئدی اعلام کرد که طی ۱۰ روز دیگر پرچم عراق و نسخه‌ای از قرآن را در مقابل سفارت عراق در استکهلم آتش خواهد زد.

وی گفت که از تاثیر کاری که کرده، آگاه است و او هزاران تهدید به قتل دریافت کرده است. سلوان مومیکا که در منطقه قره‌قوش واقع در «بخدیدا» در استان نینوای متولد شده، در شبکه‌های اجتماعی خود را «متفکر و نویسنده» معرفی کرده است. چندی پیش احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق عنوان داشت: فرد موهن به قرآن کریم، دارای تابعیت عراقی است، به همین منظور از مسئولان سوئدی می‌خواهیم وی را به دولت عراق تحویل دهند تا ما بر اساس قوانین کشور اقدام به محاکمه‌ وی کنیم.

در این راستا عصر روز پنجشنبه هم صدها تن از حامیان مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق به ساختمان سفارت سوئد در منطقه صالحیه در مرکز بغداد یورش بردند. این در حالیست که وزارت خارجه عراق سفیر سوئد در این کشور را احضار کرده است. همچنین در واکنش به این اقدام، وزارت خارجه مراکش اعلام کرد که این کشور کاردار سوئد را برای ابراز محکومیت شدید خود نسبت به هتک حرمت قرآن در این کشور احضار کرده و در بیانیه‌ای از فراخواندن سفیر خود در کشور سوئد در اعتراض به اهانت به قرآن کریم خبر داد.

پاکستان هم اعلام کرد که این کشور اقدام شنیع آتش زدن قرآن کریم در سوئد همزمان با عید سعید قربان را به شدت محکوم می‌کند. همچنین دومای روسیه هتک حرمت قرآن کریم در سوئد را به شدت محکوم کرد و از استکهلم خواست تا از اهانت به احساسات مذهبی مسلمانان جلوگیری کند.