فرشاد گلزاری

حدود 10 روز پیش یون سوک یول، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی در جریان سخنرانی روز یادبود در آرامگاه ملی سئول اعلام کرد طبق توافقی که با رئیس جمهور آمریکا برای تقویت تعهد اتمی واشنگتن به سئول داشتیم، ائتلاف با آمریکا به ائتلاف هسته‌ای ارتقا پیدا کرده است. او در این راستا به اطلاعیه واشنگتن که در جریان دیدارش با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در آوریل سال جاری میلادی در واشنگتن تصویب شد، اشاره کرد که گفته می‌شود این ائتلاف شامل برنامه‌هایی برای تقویت تعهد بازدارندگی گسترده آمریکا به دفاع از کره جنوبی با تمامی توانایی‌های نظامی‌اش از جمله تسلیحات اتمی می‌شود. رئیس جمهوری کره جنوبی در همان زمان اعلام کرده بود که کره شمالی در حال پیشرفت و توسعه توانایی‌های اتمی و موشکی خود بوده و استفاده از تسلیحات اتمی را قانونی کرده است. او همچنین خطاب به همسایه شمالی خود اعلام کرد که دولت و ارتش ما با ایجاد یک وضعیت امنیتی آهنین بر مبنای ائتلاف آمریکا و  کره جنوبی که از همیشه قوی‌تر است، از جان و امنیت مردم دفاع خواهد کرد.

آمریکا با اعزام زیردریایی هسته‌ای به سواحل کره جنوبی در حال پاسخ دادن به پیونگ‌یانگ است و می‌گوید که با اعزام این زیردریایی صرفاً کره جنوبی را حمایت نمی‌کند، بلکه ژاپن را هم زیر چتر حمایتی قرار می‌دهد و از سوی دیگر تهدید خود علیه پکن را علنی‌تر می‌کند

اما آنچه در این میان به عنوان یک پیام مهم اجتماعی و سیاسی از سوی وی مخابره شد، اشاره رئیس جمهوری کره جنوبی به جنگ کره بود. وی در جایی گفت که 160 هزار سرباز کره جنوبی در جریان جنگ کره در سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ میلادی کشته شدند اما بقایای ۱۲۰ هزار تن از آنها هنوز پیدا نشده است. این پیام به نوعی نشان دهنده آن است که وی در حال اشاره به تبعات مخرب هرگونه جنگ در شبه جزیره کره است و با تمام این تضادها نمی‌خواهد درگیری با همسایه شمالی را عملیاتی کند. حدود دو روز بعد از این سخنانِ یون سوک یول، خبرگزاری یونهاپ اعلام کرد دولت کره جنوبی استراتژی امنیت ملی خود را با محوریت تهدیدهای برنامه‌های موشکی و اتمی کره‌شمالی و اهداف سئول برای تحقق یک دولت محوری جهانی منتشر کرده است. این استراتژی در کتابچه‌ای ۱۰۷ صفحه به زبان کره‌ای و ۱۵۰ صفحه به زبان انگلیسی منتشر و با هدف ارائه سیاست‌های دولت برای امور خارجی، اتحاد و دفاع در چارچوب یک محیط امنیتی که به سرعت در حال تغییر بوده، ارائه شده است. همچنین این استراتژی با پیشرفت توانایی‌های هسته‌ای کره شمالی، تشدید رقابت استراتژیک بین ایالات متحده و چین و مسائل امنیتی در حال ظهور، مانند نگرانی‌های زنجیره تامین و تغییرات آب و هوایی تهیه شده است.

بر اساس توافق حدود یکماه پیش روسای جمهور کره جنوبی و آمریکا، قرار بر این شد تا واشنگتن از سئول حمایت کند و حالا ورود زیردریایی هسته‌ای به معنای عملی شدن این حمایت است

مساله اینجاست که از زمان اظهار موضع رئیس جمهوری کره جنوبی تا انتشار این سند شاید کمتر از 48 ساعت گذشته باشد و این مساله گویای دو نکته است. نکته اول اینکه کره جنوبی با این اقدامات سیاسی- رسانه‌ای به دنبال آن است تا تهدید کره شمالی را چند برابر نشان دهد و بگوید که تمام اقداماتی که در این راستا با مشارکت ایالات متحده انجام داده، به دلیل احساس خطر از ناحیه پیونگ‌یانگ است. نکته دوم اینکه سئول به خوبی می‌دانست قرار است ایالات متحده چگونه با این تهدیدات روبرو شود و آن را خنثی کند؛ چراکه روز گذشته (جمعه) زیردریایی هسته‌ای آمریکا وارد سواحل کره جنوبی شد.

هشدار به پکن و پیونگ‌یانگ

بر اساس توافق حدود یکماه پیش روسای جمهور کره جنوبی و آمریکا، قرار بر این شد تا در چارچوب بیانیه واشنگتن، حمایت هسته‌ای واشنگتن از سئول افزایش پیدا کند و در این میان ایالات متحده برای برخورد و دفع تهدیدات احتمالی کره شمالی یک زیردریایی هسته‌ به سواحل کره جنوبی اعزام کند و حالا با گذشت حدود یکماه این اقدام عملیاتی شده است. بر این اساس ارتش کره جنوبی روز گذشته (جمعه) اعلام کرد زیردریایی یو.اس.اس میشیگان نیروی دریایی آمریکا از نوع اس.اس.جی.ان و از کلاس اوهایو برای قدرت نمایی نسبت به کره شمالی وارد سواحل کره جنوبی شده است. این نخستین‌بار در حدود شش سال گذشته است که یک زیردریایی با نیروی پیشران هسته‌ای نیروی دریایی آمریکا از کلاس اس.اس.جی.ان یا زیردریایی مجهز به موشک کروز به سواحل کره وارد می‌شود اما باید توجه داشت که زیردریایی‌ مجهز به موشک بالستیک هسته‌ای برای نخستین‌بار از ۱۹۸۰ به آبهای کره جنوبی وارد شده و در حقیقت این به معنای تکرار یک تهدید قدیمی در اطراف سئول است. رویترز در گزارش دیروز خود نوشت ورود این زیردریایی به بندر بوسان کره جنوبی بعد از آن رخ می‌دهد که کره شمالی روز پنجشنبه دو موشک کوتاه برد را از ساحل شرقی خود شلیک کرد و ماه گذشته میلادی نیز پیونگ‌یانگ به صورت موفق دست به پرتاب یک ماهواره جاسوسی زد. هدف از این اقدام نشان دادن عزم واشنگتن به محافظت از این کشور نسبت به حمله‌ای از سوی کره شمالی اعلام شد اما واقعیت این است که ایالات متحده صرفاً برای تهدید سئول از ناحیه کره شمالی دست به چنین اقدامی نمی‌زند. آمریکایی‌ها می‌دانند که پیونگ یانگ از سوی چین در حال حمایت شدن است و به همین دلیل اعزام زیردریایی هسته‌ای به سواحل کره جنوبی را نمی‌توان صرفاً یک موضوع تک بُعدی دانست.

ایالات متحده با این اقدام در حال پاسخ دادن به پیونگ‌یانگ است و می‌گوید که با اعزام این زیردریایی صرفاً کره جنوبی را حمایت نمی‌کند، بلکه ژاپن را هم زیر چتر حمایتی قرار می‌دهد و از سوی دیگر تهدید خود علیه پکن را علنی‌تر می‌کند. این در حالیست که آنتونی بلینکن هم قرار است به زودی وارد چین شود و با مقامات پکن دیدار کند. این دیدار اولین ورود یک مقام بلندپایه سیاسی آمریکا پس از پنج سال به پکن است و به همین دلیل باید گفت که ایالات متحده علاوه بر تهدید سخت، دیپلماسی را هم در دستور قرار داده تا همه چیز از کنترل خارج نشود. اما نکته پایانی بحثی است که تا حدودی تایوان را هم دربرمی‌گیرد. کره جنوبی قرار است به‌زودی تسهیلات قابل‌توجهی را برای تولید تراشه‌های کامپیوتری در منطقه سئول، پایتخت این کشور راه‌اندازی کند و خبرها حاکی است که کره جنوبی درنظردارد با استفاده از حدود ۲۳۰ میلیارد دلار سرمایه‌ای که از غول تراشه‌های حافظه‌ای سامسونگ دریافت می‌کند، بزرگ‌ترین مرکز تراشه دنیا را تاسیس کند. این بدان معناست که حتی اگر چین به تایوان حمله کند، باز هم تکنولوژی تراشه‌ها زیرنظر واشنگتن خط سیر خود را می‌پیماید و این به معنای همه جانبه بودن منازعه با چین است.