کمیسیون روابط خارجی سنای آمریکا با ارسال نامه‌ای به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه و جانت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، خواستار پاسخگوکردن و همچنین اعمال تحریم علیه کسانی شد که نهادها و حاکمیت قانون در لبنان را تضعیف می‌کنند.

 به گزارش العربیه فارسی، این کمیسیون، دولت بایدن را ترغیب کرد با همکاری با متحدان اروپایی، با قاطعیت و اقتدار از استقلال، نهادها و حاکمیت قانون در لبنان حمایت کند.

باب منندز، رئیس و عضو کمیسیون روابط خارجی سنای آمریکا، حزب‌الله و برخی دیگر در صحنه سیاسی لبنان را به ندادن اولویت‌ به نیازهای مردم لبنان و مقدم‌ شمردن منافع تنگ‌نظرانه خود، متهم کرد.

این کمیسیون بر نیاز لبنان به یک دولت منتخب قدرتمند و مستقل از نفوذ خارجی که نیازهای مردم این کشور را در اولویت قرار دهد، تاکید ورزید.

انتخابات پارلمانی لبنان در تابستان 2022 ، آشکارا نشان‌ داد که رای‌دهندگان لبنانی، خواهان تشکیل دولتی بدون حضور حزب الله هستند که از توان رویارویی با چالش‌های عظیم فراروی کشور برخوردار باشد.

نمایندگان پارلمان لبنان، پنج‌شنبه گذشته برای دهمین بار متوالی نتوانستند رئیس جمهوری کشوری را انتخاب کنند که حتی پیش از پایان دوره ریاست جمهوری میشل عون، رئیس جمهوری پیشین در 31 اکتبر در بدترین بحران سیاسی و اقتصادی تاریخ خود بسر می‌برد.

ناکامی پارلمان لبنان در این رابطه در فضای اختلافات عمیق ناشی از فقدان اجماع بر سر نام جانشین عون بازتاب یافته است زیرا انتخاب رئیس جمهوری در لبنان پس از توافق فراکسیون‌های اصلی بر سر نام یک نامزد انجام می‌شود.

به موجب قانون اساسی لبنان، حد نصاب لازم برای انتخاب رئیس جمهوری، رای مثبت 86 نماینده در دور نخست و کسب اکثریت مطلق در دور دوم است.