رهبران اتحادیه اروپا خواستار اقدام قاطع علیه انتشار سیستماتیک و گسترده اطلاعات غلط شدند و اعلام کردند که این مسئله چالش استراتژیک برای سیستم‌های دموکراتیک اروپا است.

رهبران اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای بعد از نشست‌شان در بروکسل اعلام کردند: پاسخ و مقابله با انتشار اطلاعات غلط باید بر اساس احترام کامل به حقوق بنیادین انجام گیرد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، شورای اتحادیه اروپا خواستار پاسخ قاطع و اجرای هماهنگ برنامه اقدام عملی در برابر انتشار اطلاعات غلط شد.

همچنین با این نشست نیز شورای اتحادیه اروپا خواستار مقابله با تمام اشکال ضد یهودیت، نژادپرستی و بیگانه هراسی شد و بر اهمیت مبارزه با نفرت پراکنی تأکید کرد. رهبران اتحادیه اروپا در عین حال خواستار تقویت استقلال دفاعی نظامی شدند.

هم‌زمان کمیسیون اروپا اعلام کرده است که تمام شهروندان بریتانیایی که پس از برگزیت قصد ورود به اروپا را دارند باید با پرکردن فرم‌های آنلاین مبلغ هفت یورو برای ورود به اتحادیه اروپا پرداخت کنند. این هفت یورو برای یک محدوده سه‌ساله خواهد بود.

آخرین جلسه شورای اروپایی در سال ۲۰۱۸ میلادی با حمایت همه‌جانبه رهبران اروپایی از توافق‌نامه برکسیت بین دولت بریتانیا و اتحادیه اروپا به کار خود پایان می‌دهد.

رهبران ۲۸ عضو اتحادیه اروپا توافق کردند که به دنبال تقویت نقش این اتحادیه در حوزه دفاعی نظامی شوند و در ‌عین ‌حال عضویت در ناتو را ادامه‌ دهند.

هم‌زمان با نشست رهبران اروپا، دیوید لیدینگتون یکی از مهم‌ترین چهره‌های محافظه‌کاران بریتانیا و وزیر پیشین دادگستری ترزا می می‌گوید: امیدوارم که رهبران ۲۷ کشور اروپایی دست‌کم راه‌های روشن و شفافی درباره آینده تجاری بریتانیا و اتحادیه اروپا ارائه کنند، چرا که نخست‌وزیر اگر می‌خواهد توافق‌نامه اخیر رأی بیاورد نیاز به چنین شفافیت‌هایی دارد.

شورای اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد در اجلاس دو روزه بروکسل اعضای این اتحادیه از روند مذاکرات درباره سرمایه‌گذاری در حوزه دفاع اروپایی به ارزش پانزده میلیارد دلار استقبال کردند. همچنین در ‌عین ‌حال بر همکاری نزدیک و ارتقای روابط دفاعی نظامی تأکید کردند.

این بیانیه پس از آن صادر شد که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه خواستار تشکیل ارتش اتحادیه اروپا شد. اگرچه این اظهارات توسط آلمان یکی از اعضای ارشد اتحادیه مورد استقبال قرار گرفت اما ترامپ به‌شدت از آن انتقاد کرد.

همچنین در این نشست رهبران اروپا درباره بریگزیت، روسیه، بحران مهاجرت با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

دوتالد تاسک، رئیس شورای اروپا در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: رهبران اروپا بر حمایت از توافق خروج و بیانیه سیاسی درباره روابط آینده با انگلیس، تأکید کردند. اظهارات تاسک نشان می‌دهد اتحادیه اروپا به دنبال مذاکرات دوباره درباره این توافق نیست.

 تاسک در شروع این نشست در روز پنجشنبه (22 آذر ماه) گفت: رهبران 28 کشور اروپایی باید در این نشست مهم به امور مهاجرت بیشتر بپردازند و در نهایت بر سر این موضوع مهم به توافق رسیدند.

رهبران اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای بعد از نشست‌شان در بروکسل اعلام کردند: پاسخ و مقابله با انتشار اطلاعات غلط باید بر اساس احترام کامل به حقوق بنیادین انجام گیرد

این اظهارات تاسک درحالی است که ایتالیا از پنجشنبه‌شب (22 آذر ماه) مانع تصویب بیانیه مشترک نشست اروپایی در بروکسل شده و از سایر کشورهای اروپایی خواسته بود نخست به خواسته‌های این کشور در مورد مسئله مهاجران غیرقانونی پاسخ دهند. رویترز گزارش می‌دهد این اقدام نادر ایتالیا نشان‌دهنده اختلافات عمیق در اتحادیه اروپا در شروع این نشست در بروکسل بود. سران اتحادیه اروپا پس از ساعت‌ها مذاکره و درمیان مخالفت‌های ایتالیا در مورد سیاست‌های مهاجرتی در نهایت به توافق رسیدند.

از طرفی پیش‌تر نیز خبرگزاری رویترز خبر داد که دونالد تاسک رئیس شورای اروپا بامداد جمعه (23 آذرماه)، اعلام کرده است سران اتحادیه اروپا روز پنجشنبه (22 آذر ماه) در نشست بروکسل پس از ساعت‌ها مذاکره در مورد مسئله مهاجران غیرقانونی به توافق دست یافتند.

همچنین رهبران اتحادیه اروپا در رابطه با روابط روسیه و اوکراین بعد از تنش اخیر در تنگه کرچ به گفت‌وگو پرداختند. رهبران این بلوک نگرانی شدید خود را نسبت به افزایش تنش‌ها در تنگه کرچ و دریای آزوف نیز اعلام کردند.

آن‌ها خواستار آزادی هرچه‌ سریع‌تر همه افراد اوکراینی بازداشت شده و در ‌عین ‌حال خواستار لغو توقیف کشتی‌های اوکراینی و همچنین آزادی رفت و آمد کشتی‌ها در تنگه کرچ شدند.

شورای اروپا اعلام کرد که رهبران اروپایی همچنین درباره بحران مهاجرت گفت‌وگو کردند. آن‌ها خواستار اصلاح قوانین پناه‌جویی شدند.

بحران مهاجرت در حالی گریبان اروپا را گرفته است که این قاره با چالش‌های دیگری از جمله بحران بدهی‌ها، افزایش پوپولیسم و تنش تجاری با آمریکا مواجه است. همچنین مسئله خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، برگزیت نیز برای این اتحادیه مشکل‌ساز شده است.

شورای اروپا خواهان اتخاذ تدابیر بیشتر برای کاهش مهاجرت غیرقانونی و جلوگیری از حوادث سال ۲۰۱۵ است. در این نشست، از دیگر محورهای گفت‌وگو میان رهبران اروپایی تغییرات آب و هوایی بود.