سینا سبزیان

فضانوردان روس در حال گردآوری نمونه‌هایی هستند تا سوءظن خرابکاری‌های خارجی در فضاپیمای سایوز را که به گفته آن‌ها منجر به سوراخ شدن این سفینه و نشت از آن شد را بررسی کنند.

فضانوردان با برش یک لایه زخیم عایق‌کاری بر روی کپسول سایوز که به ایستگاه بین‌المللی فضایی متصل شده است، وارد آن شدند تا سرنخ‌هایی از سوراخی که به احتمال بسیار به وسیله دریل در بدنه سایوز ایجاد شده و منجر به نشت آن در چهار ماه گذشته شده بود، بدست آورند.

سرگی پروکوپیف و اولگ کونوننکو، دو فضانورد روس که در یک حفره کوچک بیرون از پوسته خارجی کپسول سایوز قرار داشتند، پنج ساعت تمام در حال کار خسته کننده بر روی موضوع بودند.

پس از راه یافتن به فضای درونی کپسول و یافتن بخش بیرونی حفره ایجاد شده در بدنه سفینه فضایی، آن‌ها در پیامی رادیویی به مرکز کنترل عملیات بیرون از مسکو پیام دادند که: دوستان این دقیقاً همان حفره‌ای است که ما به دنبال آن بودیم.

در ماه آگوست (مرداد - شهریور) خدمه سفینه پس از مشاهده سوراخ از داخل، اقدام به بستن آن به وسیله اپوکسی و گاز پانسمان کردند. مقامات فضایی روسیه پیش از جدا شدن سفینه ماژولار سایوز و انتقال پروکوپیوف و دو نفر دیگر به زمین، خواستار بررسی این حفره از بیرون فضاپیما شد. فضایی که حفره در آن ایجاد شده است به‌منظور ورود و خروج استفاده نمی‌شد و بنابراین خطری برای سرنشینان سفینه به دنبال ندارد. پروکوپیف و کونوننکو به‌منظور انجام این عملیات، مجبور به استفاده از جت‌های تلسکوپی برای دسترسی به فضاپیمای سایوز شدند. تقریباً چهار ساعت زمان لازم بود تا آن‌ها خود را از فاصله 30 متری به کپسول سایوز برسانند و سوراخ کردن عایق‌کاری آن، از میزان مورد انتظار سخت‌تر بود که همین مسئله زمانی حدود یک تا دو ساعت را می‌طلبید و کار فضانوردان را برای ورود به بخش بیرونی کپسول فضایی سایوز بسیار سخت‌تر کرد.

پس از آنکه دو فضانورد با چاقو و کاترهای بلند اقدام به برش عایق از جنس نقره کپسول کردند، تکه‌های برش خورده در فضا معلق شدند تا در نهایت آن‌ها موفق به جدا کردن یک نمونه دو میلیمتری از درزگیر اپوکسی سیاه از سوراخ شدند. اتاق کنترل دائماً از آن‌ها می‌خواست که در طول عملیات چند دقیقه استراحت کنند.

نشت کپسول، منجر به تنش‌ها بین آژانس‌های فضایی ایالات متحده و روسیه شد. دیمیتری روگزین، رئیس روسی فضاپیما، گفته است که شاید این حفره در زمان ساخت یا در زمان چرخش ایجاد شده باشد. فرمانده ایستگاه فضایی در زمان انتشار خبر، هرگونه اشتباه خود یا همکارانش را به شدت تکذیب کرد. او بعدتر صحبت‌های خود را تغییر داد و رسانه‌ها را متهم به تحریف سخنانش کرد. فضانوردان اظهار کردند که جای هیچ‌گونه دریل کاری در فضای داخل فضا پیما به چشم نمی‌خورد.

به گفته روگزین، تحقیقات در مورد این حادثه در حال انجام است و نمونه‌های جمع‌آوری شده به وسیله فضاپیمای سایوز به زمین بازگردانده می‌شود.

فضاپیمای سایوز یکی از پرکاربردترین سفینه‌های مورد استفاده برای انتقال فضانوردان به ایستگاه‌های فضایی است. این فضاپیما یکی از قدیمی‌ترین فضاپیماهای سرنشین دار جهان به شمار می‌رود. این فضاپیما که از سوی روسیه در اوایل دهه شصت میلادی ساخته شد، ابتدا به‌منظور سفر انسان به ماه طراحی شده بود، اما پس از پایان رقابت آمریکا و روسیه برای دسترسی به کره ماه، سایوز به‌منظور حمل فضانوردان شوروی سابقه و همچنین سایر فضانوردان از دیگر کشورهای جهان به ایستگاه‌های فضایی سالیوت و آلماز به کار گرفته شد.