مریم علامه‌زاده

در نشستی در سازمان ملل با حضور مسئولان این سازمان، مقامات لبنانی و مقاماتی از رژیم صهیونیستی، روز چهارشنبه (چهاردهم آذر ماه)، تحولات مرزهای لبنان و اراضی اشغالی مورد بررسی قرارگرفت.

این نشست سه‌جانبه، مشارکت مسئولانی از مقامات ارتش لبنان، رژیم اشغالگر صهیونیست و همچنین نیروهای سازمان ملل حاضر در لبنان موسوم به یونیفل را در مقر سازمان ملل متحد در منطقه رأس‌الناقوره که در مرزهای سرزمین‌های اشغالی و لبنان واقع شده است، به همراه داشت.

بر اساس گزارش شبکه 10 رژیم صهیونیستی از این نشست، تحولات این مرزها پس از آن بررسی می‌شود که رژیم اشغالگر اقدام به آغاز عملیات موسوم به سپر شمال کرد. هدف از اجرای این عملیات شناسایی انهدام تونل‌های لبنان در منطقه مرزی بود.

رژیم اشغالگر مدعی است که حزب‌الله لبنان اقدام به حفر این تونل‌ها کرده است.

در این نشست همچنین، جبران باسیل، وزیر امور خارجه لبنان، دستوراتی را برای تنظیم گزارشی به شورای امنیت علیه رژیم صهیونیستی صادر کرده است. وی دلیل تنظیم چنین گزارشی را بررسی حفاری‌های رژیم صهیونیستی و انداختن تقصیر بر گردن حزب‌الله عنوان کرد. به گفته وی رژیم اشغالگر با نقض گسترده قوانین و مقررات بین‌المللی اقدام به نادیده گرفتن حقوق کشور لبنان می‌کند که حفاری تونل‌های هجومی یکی از این موارد است. بر اساس گزارش‌ها، تعداد نقض‌های این رژیم ماهانه به بیش از 150 مورد می‌رسد.

تل‌آویو پایتخت رژیم اشغالی، از شورای امنیت درخواست کرده است که این جلسه را برای بررسی «تونل‌های هجومی» برگزار کند و مدعی است حزب‌الله در مرزها این اقدام را انجام می‌دهد تا بتواند دست به تهدیدهای تروریستی علیه مرزهای اشغالی بزند.

دنی دانون، نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در این جلسه تعهد کرد که تصاویر این تونل‌ها را به کارشناسان سازمان ملل ارائه کند و مدعی است که حزب‌الله و ایران پشت این اقدام هستند و بارها دست به ارتکاب جنایات جنگی و اقدامات خصمانه زده‌اند.

وی با بیان اینکه حمله نظامی در منافع اسرائیل نمی‌گنجد گفت: با این وجود برای حفاظت از تمامیت ارضی کشورمان ممکن است این اقدام را در برنامه آتی خود لحاظ کند.

دانون در توجیه عملیات سپر شمال در جلسه سازمان ملل گفت: این یک اقدام محدود است و اسرائیل این عملیات محدود را برای شناسایی تونل‌های تروریستی که حزب‌الله در جنوب لبنان حفر کرده است، انجام می‌شود.

به گفته دانون، نقض قطعنامه 1701 از سوی حزب‌الله لبنان صورت گرفته است.

وی همچنین عنوان کرد که از دبیر کل سازمان ملل متحد درخواست کرده است تااین نقض‌های قوانین بین‌المللی را محکوم کند.

وی افزود: مأموریت نیروهای یونیفل درجنوب لبنان ممانعت از مالکیت تسلیحات و زیرساخت‌های نظامی از سوی حزب‌الله است و با این حال اقدامی از سوی این نیروها انجام نمی‌شود و ارتش لبنان نیز جلوی حزب‌الله قرار نمی‌گیرد و جنوب کشور به‌طور کامل در اختیار حزب‌الله قرارگرفته است و هرگونه عملیاتی را علیه اسرائیل انجام می‌دهد.

آمریکا نیز در اقدامی قابل انتظار از اقدام رژیم صهیونیستی برای انجام چنین عملیاتی دفاع کرد. جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید با اشاره به این عملیات گفت: ایالات متحده آمریکا به شدت از عملیات سپر شمال اسرائیل و تلاش‌های این رژیم برای دفاع از تمامیت ارضی و حاکمیت خود حمایت و هرگونه اقدامی برای زیر سوال بردن این حاکمیت را محکوم می‌کند. گفتنی است نتیجه نهایی این جلسه باید پس از ارائه مستدلات و بررسی سازمان ملل متحد مشخص شود.