سیدمحمد میرزامحمدزاده

روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به پرونده بررسی احتمال همکاری تیم کمپین انتخاباتی ترامپ با روس‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال 2016، می‌نویسد این پرونده تا همین حالا هم دست‌آوردهای زیادی داشته است. این رسانه مدعی است که حتی اگر این پرونده نتیجه نهایی در پی نداشته باشد، حداقل مشخص کرده است که ترامپ و دار و دسته‌اش همواره در حال دروغ گفتن بوده‌اند و هستند. این مقاله با برشمردن دروغ‌های متعدد ترامپ و تیمش، عنوان می‌کند که این افراد از گذشته به دروغگویی در مورد اظهارات ترامپ خو گرفته‌اند و این روند به یک حالت عادی برای آن‌ها بدل شد‌ه‌اند. در این مقاله می‌خوانیم:

دارو دسته دروغگوها

هفته گذشته، مایکل کوهن، وکیل پیشین ترامپ، در دادگاهی پذیرفت که به بازرسان کنگره در مورد قرارداد تجاری با روسیه دروغ گفته است. او گفت که برای وفاداری به ترامپ، شهادت دروغ داده است. وی پیش‌تر نیز پذیرفت که در مورد اسناد مالی کمپین انتخاباتی در مورد پرداخت رشوه برای سرپوش‌گذاشتن بر رسوایی جنسی در دوران کمپین انتخاباتی دروغ گفته است و عنوان کرد این کار را به دستور ترامپ انجام داده است.

پال منافورت و ریک گیتس، مقامات ارشد کمپین انتخاباتی ریاست‌جمهوری ترامپ برای سرپوش‌گذاشتن بر کلاهبرداری اقتصادی خود دروغ گفتند. جورج پاپادوپلوس، یکی از دستیاران کمپین انتخاباتی ترامپ، برای به دست آوردن یک پست دولتی و در نهایت، مایکل تی فلین، یکی از مشاوران ترامپ، در مورد تعاملات خود با یک مقام روس و دیگر مسائل، به دلایل نامعلوم، دروغ گفتند.

اگر رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده بررسی ارتباط احتمالی نزدیکان ترامپ و روسیه برای دستکاری در نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکادر سال 2016، هیچ دستاوردی در روند 18 ماهه خود نداشته باشد، حداقل مشخص کرده که ترامپ از سال 2016 و اوایل 2017 دور و برش را با افرادی پرکرده است که دروغگویی، جزئی از عادات زندگی فردی آن‌ها است؛ اگرچه تحقیقات مولر بالاخره مشخص کرده که روس‌ها در انتخابات آمریکا چه با اطلاع ترامپ و چه بدون آن، دخالت داشته‌اند.

آن‌ها حتی با وجود داشتن وکلایی که همه عواقب دروغگویی را برای آن‌ها تشریح کرده بودند و خطر گرفتاری را به وضوح با عواقب آن می‌شناختند، به مقامات دولتی دروغ گفتند.

افراد بیشتری در دایره نزدیکان ترامپ از سوی مولر در حال بررسی و تحقیق هستند؛ شاید آن‌ها هم دروغگو از آب درآیند. آن‌ها بخشی از جامعه‌ای هستند که ترامپ را احاطه کرده‌اند و شامل برخی مقامات کاخ سفید و کابینه دولت می‌شوند.‌ کسانی که اگر آشکارا به فروپاشی فرهنگ صداقت دست نزنند، حداقل درحال منحرف کردن آن هستند و  نمونه بارز آن‌ها شخص ترامپ است.

گواندا بلر، نویسنده شرح حال ترامپ می‌گوید:‌ ترامپ به دنبال افرادی است که بی‌توجهی وی به حقیقت را پذیرفته باشند و از او طوطی‌وار تقلید کنند؛ حتی با وجود آنکه این تقلید، دروغگویی باشد و حتی با علم به اینکه این تقلید یک دروغ است و حتی اگر او روز قبل خلاف آن را گفته باشد. آن‌ها باید به چیزی که او در لحظه می‌گوید، وفادار باشند یا آنکه خیانت‌کار شناخته شوند.

دستیاران کمپین انتخاباتی کسانی بودند که حرف‌های ترامپ را، حتی با وجود علم به نادرستی آن‌ها، تکرار می‌کردند. کسانی که به تیم دولت وی پیوستند، از قبل می‌دانستند ممکن است از آن‌ها انتظار برود گفته‌های ترامپ را تایید کنند، هیچ اهمیتی نداشت که این گفته‌ها چقدر از واقعیت فاصله دارند یا چقدر این تاییدها به شهرت آن‌ها لطمه بزند.

به طور مثال سین اسپایسر، اولین سخن‌گوی خبری کاخ سفید، به دروغ اصرار داشت که اولین روز کاری ترامپ، شلوغ‌ترین اولین روز کاری در طول تاریخ آمریکا بود. سارا هاکابی سندرز، که جایگزین اسپایسر شد، هر روز مجبور بود با بخش‌های مختلف خبری تماس بگیرد و در مورد اظهاراتش توضیح‌ دهد، چرا که اعتبار وی به طور فزاینده‌ای در حال تخریب بود.

بچه‌های بنگاه‌داری

در طول چند دهه، چنین رفتاری برای کسانی که ترامپ را همراهی می‌کردند، عواقبی در پی نداشت. در تجارت املاک و مستغلات، دروغگویی باب بود و صحبت‌های دروغ را می‌شد به عنوان تاکتیک‌های سخت‌افزاری تجاری یا رمز و راز ترامپ توجیه کرد.

اما در مقابل مولر، که از دید اطرافیان ترامپ یک دشمن بزرگ به شمار می‌رود، تحمل کمی در مواجهه با این دروغ‌ها دارد؛ دروغ‌هایی که یکی از مشاوران ارشد کاخ سفید یک‌بار آن‌ها را حقایق جایگزین خواند. مولر تیمی از دادستان‌ها و کارشناسان FBI را هدایت می‌کند که به صورت هدفمند و روش‌مند کلمات و کردار افراد را بررسی می‌کنند.

وکلای ترامپ، فارغ از اینکه موکلینشان چقدر در این دروغ‌ها مشارکت داشته‌اند، همواره درتلاش هستند بازرس ویژه را ناتوان نگه دارند.

جی اسکولو، یکی از وکلای ترامپ، مجبور شد اظهارات عمومی خود را در مورد موضوعی که مورد توجه مولر بود، باز پس گیرد.

تیم حقوقی ترامپ، در یادداشتی محرمانه به بازرس ویژه، پذیرفته است که رئیس‌جمهور و نه پسرش، اظهارات گمراه‌کننده درمورد دیدار وکیل مرتبط با کرملین و مقامات کمپین ترامپ در ارتباط با برج ترامپ ارائه کرده است. این اظهارات می‌تواند در بررسی‌های بازرس ویژه شاهدی برای مانع‌تراشی ترامپ در مسیر عدالت باشد.

تیم حقوقی رئیس‌جمهور اصرار دارد که جواب ترامپ به سوالات تنها به صورت کتبی باشد، چرا که جواب‌های شفاهی می‌تواند مسائل بیشتری را لو دهد. آن‌ها اخیراً به برخی از سوالات بازرس ویژه، پس از چندین ماه مذاکره، پاسخ دادند. اگر مولر از این پاسخ‌ها قانع نشود می‌تواند رئیس‌جمهور را برای شهادت، احضار کند.

کسی جلوی مولر می‌ایستد؟

اما متیو وایتیکر، کفیل جدید دادستان کل آمریکا، که به صورت شفاهی از تحقیقات مولر انتقاد کرده است و حالا بر آن نظارت دارد، می‌تواند جلوی احضار رئیس‌جمهور را بگیرد؛ حتی اگر او این‌کار را نکند، کاخ سفید می‌تواند یک دعوای حقوقی ترتیب دهد و جلوی احضار را بگیرد.

کسانی که به تیم دولت ترامپ پیوستند، می‌دانستند ممکن است از آن‌ها انتظار برود گفته‌های ترامپ را تایید کنند، هیچ اهمیتی نداشت که این گفته‌ها چقدر از واقعیت فاصله دارند یا چقدر این تاییدها به شهرت آن‌ها لطمه بزند

بسیاری از کسانی که به نفع ترامپ شهادت داده‌اند قدرت و پشتیبانی ترامپ را ندارند. برخی از آن‌ها در مواجهه با بازرسانی که پرونده‌های سیاه از پیامک‌ها ایمیل‌ها و سایر مدارک محکومیت‌شان را به طور کامل و جامع داشتند، بهت‌زده شدند.

سام نانبرگ، یکی از مشاوران اسبق و قدیمی ترامپ، گفته است او می‌ترسد بازرس ویژه، به نتیجه برسد که یک توطئه گسترده در بین شاهدین دروغگو شکل گرفته است. در حالی که آن‌ها می‌توانستند صرفا با شهادت صادقانه جلوی چنین اتفاقی را بگیرند.

او گفت:‌ مردم در واقع علیه خود توطئه و با این‌کار به مولر کمک می‌کنند. اگر فلین، گفته بود که (با روس‌ها) در مورد تحریم‌ها صحبت کرده است، امروز به راحتی مشاور امنیت ملی می‌شد. اما در عوض او حالا منتظر محکومیت به دلیل دروغگویی به بازرسان در مورد مسائل مختلف است؛ از جمله صحبت با سفیر روس در مورد اینکه دولت جدید تحریم‌ها علیه روسیه را بر می‌دارد یا خیر.

دلایل این دروغ‌ها متفاوت بوده است، اما مردم تلاش می‌کرده‌اند از خود دفاع کنند.  کوهن، کارچاق‌کن قدیمی ترامپ، در دادگاه فدرال هفته گذشته اعلام کرد که او کنگره را در مورد پروژه هتل ترامپ در مسکو گمراه کرده است، چرا که او نمی‌خواست مقابل توصیفات دروغ ترامپ در مورد قراردادهای تجاری وی در مسکو قرار گیرد. او همچنین در دادگاه اعلام کرده این کارها برای وفاداری به ترامپ انجام شده است.

مشاور ویژه نشان داد که ترامپ در جریان کمپین انتخاباتی و حتی در کاخ سفید، اطراف خود را با افرادی احاطه کرده است که دروغ‌گویی جز لاینفک زندگی آن‌ها است

کوهن در دادگاه گفت: من این اظهارات اشتباه را هم‌سو با پیام‌های سیاسی شخص شماره 1 (ترامپ) و وفاداری به وی ابراز کردم. در اعترافاتی که کوهن ثبت کرده، تأکید کرده است که چند هفته پیش از گمراه کردن کنگره در مورد این توافق، او تماس‌های نزدیک و منظمی با کارمندان کاخ سفید و همچنین وکلای ترامپ داشته است.

مشاور ویژه نشان داد که ترامپ در جریان کمپین انتخاباتی و حتی در کاخ سفید، اطراف خود را با افرادی احاطه کرده است که دروغگویی جز لاینفک زندگی آن‌ها است.

در حالی که هتل مسکو هیچ‌وقت ساخته نشد، اعترافات دادگاه کوهن نشان می‌دهد ترامپ چه در زمان کاندیداتوری و چه در زمان ریاست‌جمهوری به بهترین نحو، اطلاع خود از این موضوع را مخفی کرده است. نزدیک به 20 بار ترامپ به صورت عمومی اصرار داشت او هیچ قرارداد تجاری با روسیه نداشته است.

اما اظهارات کوهن حاکی از آن است که ترامپ اصرار داشته است مذاکرات تا ماه ژوئن (خرداد - تیر) یعنی در زمانی که به صورت رسمی کاندیدای جمهوری‌خواهان شده است، ادامه داشته باشد.

ترامپ اصرار دارد چیزی که دادستان‌ها با عنوان دروغ می‌شناسند، که حقیقت است؛ و چیزی که آن‌ها حقیقت می‌خوانند، او به عنوان دروغ می‌شناسد

منافورت محکوم به دروغ پشت دروغ شده است. در اعترافات ماه سپتامبر (مرداد - شهریور) او ابراز داشت که به وزارت دادگستری در مورد قراردادهای تجاری خود دروغ گفته است و برای ترغیب شواهد به دروغگویی به بازرسان تلاش کرده است.

حقیقت ترامپ یا حقیقت مولر؟

ترامپ خود بزرگ‌ترین منتقد مولر بوده و تیم وی را متهم کرده است که با تهدید شاهدین به عواقب سخت در صورت عدم موافقت با اظهارات بازرس ویژه، دروغ را رواج داده است.

ترامپ اصرار دارد چیزی که دادستان‌ها با عنوان دروغ می‌شناسند، حقیقت است؛ و چیزی که آن‌ها حقیقت می‌خوانند، او به عنوان دروغ می‌شناسد.

در حالی که همه مسائل در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، به نظر می‌رسد باید شاهد اعتراف به دروغ‌‌های بیشتری باشیم. کمیته اطلاعات سنا، نیز در حال بررسی موازی احتمال دخالت روس‌ها در انتخابات است، موارد دیگری را هم به دفتر بازرس ویژه ارجاع داده است که ممکن است دروغ گفته باشند.

بازرسان در حال بررسی این موضوع هستند که دو نفر یا بیشتر از جمله دوستان قدیمی ترامپ، راجر و استون در مورد انتشار ایمیل‌های هک شده در ویکی‌لیکس دروغ گفته‌اند یا خیر. اسنادی که از سرورهای کمیته دموکرات‌ها از سوی سرویس اطلاعاتی روسیه دزدیده شده بود و در ویکی‌لیکس منتشر شد. مولر در حال تحقیق این موضوع است که آیا کسی از تیم کمپین ترامپ با مقامات ویکی‌لیکس یا دولت روسیه برای افزایش شانس ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری دخالت داشته است یا خیر.

جرومی کورسی، نویسنده محافظه‌کار، تردید دارد که آیا استون به درستی به کنگره در مورد پیام توئیتری‌ خود که تابستان 2016 منتشر شد، شهادت داده است یا خیر.

در این توئیتر آمده بود که «به من اعتماد کنید به زودی پته پودستا روی آب می‌افتد.»

کورسی عنوان کرده او به استون برای پوشش این پیام کمک کرده است؛ در حالی که او نمی‌دانست که ویکی‌لیکس قصد دارد کمپین هیلاری کلینتون را با انتشار ایمیل‌های دزدیده شده از کامپیوتر شخصی جان پودستا، رئیس کمپین، زیر سوال ببرد. او گفت که استون در آن زمان این اظهارات دروغ را در شهادت خود جلوی کنگره ابراز کرد، اتهاماتی که استون به شدت آن‌ها 

را رد می‌کند. حالا کورسی با تغییر موضع گفته است که بازرسان او  را به دروغگویی در مورد دیگر ارتباطاتش با استون در مورد ویکی‌لیکس متهم کرده‌اند. در حالی که او مدعی است فقط به دلیل استناد به اظهارات اشتباه متهم است.