بسیج امپراتوری رسانهای برلوسکنی؛
راستها به دنبال راهیابی «سیلویو» به کاخ ریاستجمهوری
سیلویو برلوسکنی، نخستوزیر اسبق ایتالیا امپراتوری رسانهای خود را در حمایت از کمپینش برای رسیدن به ریاست جمهوری این کشور در ماه جاری میلادی تقویت میکند، در حالی که یک سری نگرانیهای خفته اما حل نشده در مورد تضاد منافع او نیز احیا میشوند. به گزارش رویترز، این سرمایهدار رسانهای و میلیاردر ۸۵ ساله که چهار دوره نخستوزیر ایتالیا بوده، کاندیدای ریاست جمهوری رسمی ائتلاف راست میانهروی ایتالیا بوده و کنترل سه شبکه تلویزیونی ملی، یک روزنامه و چندین مجله را در اختیار دارد. بسیاری از مفسران میگویند پیشینه برلوسکنی و با توجه به اینکه او به اتهام کلاهبرداری مالیاتی محکوم شد و از بابت برپایی مهمانیهای غیراخلاقی رسوا شده - او را از این که نامزدی ایدهآل باشد دور ساختهاند و همچنین روی کاغذ او از حمایت گسترده پارلمانی مورد نیازش نیز برخوردار نیست. با این حال، برلوسکونی با کم اهمیت جلوه دادن این نگرانیها و یک سری مشکلات مزمن مربوط به سلامتیاش، کمپینی رسانهای را در حمایت از خود به راه انداخته که یادآور کمپینهای سابق او هستند؛ کمپینهایی که سه بار پیروزی او را در انتخابات سراسری در پی داشتند.
قرار است در ۲۴ ژانویه، رایگیری میان بیش از ۱۰۰۰ نماینده پارلمان و نمایندگان منطقهای آغاز شود و او تلاش دارد تا حمایت تعداد قابل توجهی از نمایندگان و سناتورهای غیر وابسته را که به طور بالقوه میتوانند او را به کاخ ریاست جمهوری برسانند، کسب کند. برلوسکنی حتی با وجود اینکه نیازی به رای مردم ایتالیا ندارد، امیدوار است که با جلب افکار عمومی در پشت نامزدیاش بتواند به متقاعد کردن قانونگذاران برای حمایت از خودش کمک کند. دانیله آلبرتازی، استاد سیاست در دانشگاه سوری انگلیس که از نزدیک زندگی حرفهای برلوسکنی را دنبال کرده، میگوید: او میخواهد یک جنبش ایجاد کند، جنبشی که شدیدا مورد نیاز نیست اما به وضوح فکر میکند که آن میتواند مفید باشد. چندین هفته است که شبکههای تلویزیونی وابسته به برلوسکنی، جاهطلبیهای او برای ریاستجمهوری را تبلیغ کرده و ویژگیها و دستاوردهای او را برجسته ساختهاند و در عین حال سعی در نادیده گرفتن معایبی همچون محاکمههای قضایی جاری علیه او به اتهام رشوه دادن به شاهدان در یک پرونده حقوقی داشتهاند.
روز پنجشنبه، روزنامه Il Giornale متعلق به خانواده او تبلیغ تمام صفحهای را با عنوان سیلویو برلوسکنی کیست... چه کسی بهتر از او؟ منتشر کرد. این تبلیغ تصویری از این نخستوزیر اسبق ایتالیا مربوط به دهههای قبل و فهرستی که از آن به عنوان ۲۲ ویژگی و دستاوردهای مفروض او یاد کرده، منتشر کرد. از جمله ویژگیهایی که برای او ذکر شد، عبارتند از یک فرد خوب و سخاوتمند، دوست همه، دشمن هیچکس و یک مرد خودساخته، الگویی برای همه ایتالیاییها. یکی از دستاوردهای ذکر شده برای او در این تبلیغ هم پایان دادن به جنگ سرد بوده است. برخی دیگر از آنها نادرست بودهاند از جمله پایهگذاری تلویزیون تجاری در اروپا و ریاست باشگاهی که بیشترین برد را در تاریخ فوتبال جهان داشته است.
در همین حال احزاب راستمیانه ایتالیا در بیانیهای مشترک ضمن تایید اینکه میخواهند «سیلویو برلوسکنی» رئیس جمهور بعدی کشورشان شود گفتند، آنها به دنبال جلب حمایت گسترده از وی در پارلمان هستند. رهبران احزاب راستمیانه ایتالیا به دنبال نشستی در ویلای برلوسکنی در رم گفتند: رهبران این ائتلاف موافقند که برلوسکنی در این برهه زمانی دشوار فرد مناسبی برای ریاست جمهوری است. حزب چپمیانه دموکراتیک ایتالیا که با حمایت از برلوسکنی به عنوان «رئیسجمهوری ایتالیا» مخالف است، گفت: این تصمیم بسیار ناامیدکننده و نگرانکننده است. رایگیری میان بیش از یک هزار هیات پارلمانی و منطقهای ۲۴ ژانویه (چهارم بهمنماه) برگزار میشود و به احتمال زیاد برلوسکنی مانع رسیدن «ماریو دراگی» نخستوزیر ایتالیا به پست ریاست جمهوری میشود.
دیدگاه تان را بنویسید