بریتانیا از مذاکرات قاچاق پناهجویان حذف شد؛
رویارویی پاریس - لندن بر سر مهاجران
فرشاد گلزاری
پنجشنبه هفته گذشته خبری از سوی رسانههای اروپایی منتشر شد که باز هم بهت و حیرت را به افکار عمومی تزریق کرد. خبری که حکایت از یک تراژدی دیگر با محوریت پناهجویان داشت و باز هم به تمام جهانیان نشان داد که اگرچه فاصله مرگ و زندگی، به اندازه یک دم و بازدم بیش نیست، اما انسانهای قرن بیست و یکم خوی بیتفاوتی عجیبتری نسبت به گذشتگان در خود پرورش دادهاند که خروجیاش حالا جنازههای روی آب است. بر اساس اعلام یورونیوز، بیش از ۳۰ مهاجر که از سواحل شمالی فرانسه و با عبور از آبهای کانال مانش در پی رسیدن به خاک بریتانیا بودند در پی غرق شدن قایقشان جان باختند. خبر به حدی تکاندهنده بود که امانوئل ماکرون، رئیسجمهوری فرانسه به دنبال این حادثه به سرعت بیانیه صادر کرد و وعده داد دولت، قاچاقچیان انسان را که باعث این حادثه شدهاند، پیدا خواهد کرد. چند ساعت بعد هم مقامات فرانسه اعلام کردند که ۴ نفر در ارتباط با این حادثه بازداشت شدهاند. گزارشها حاکی است قایق مهاجرانی که جان باختند عصر روز چهارشنبه در حالی که ۵۰ مهاجر را با خود حمل میکرد پس از جدا شدن از سواحل دانکرک در شمال فرانسه در مانش واژگون شد و به زیر آب فرو رفت. آمار اولیهای که مقامات کشوری فرانسه از این حادثه ارائه داده بودند حکایت از مرگ بیش از پنج مهاجر و بیهوش شدن پنج تن دیگر داشت ولی فعالان مدنی در فرانسه معتقدند که دولت پاریس از ارائه آمار دقیق سر باز میزند. از سوی دیگر همزمان با بالا رفتن آمار قربانیان حادثه که به تایید مقامات رسمی و پلیس فرانسه رسید، دفتر نخستوزیری بریتانیا نیز از تشکیل فوری اتاق بحران برای بررسی این حادثه خبر داد. بر اساس آماری که از سوی گاردین و بی.بی.سی منتشر شد، خانه شماره خیابان داونینگ استریت که دفتر کار و محل اقامت نخستوزیر بریتانیا به حساب میآید پس از این حادثه خواستار تشکیل فوری یک جلسه با حضور اعضای کابینه برای رسیدگی به موضوع و تصمیمگیری در خصوص این بحران شده بود که خیلیها فکر میکردند قرار است این جلسه مرهمی باشد بر آلام خانوادهها و افکار عمومی که این جنازههای غوطهور در آب را مشاهده کردهاند؛ اما واقعیت طور دیگری رقم خورد. در این میان باید توجه داشت که قاچاقچیان انسان برای عبور از باریکترین قسمت کانال مانش که ۳۳ کیلومتر طول دارد، مهاجران غیرقانونی را سوار بر قایقهای کوچک بادی و لاستیکی به آبهای سرد و مواج میان فرانسه و بریتانیا میسپارند؛ جایی که محل عبور مستمر کشتیهای باری غول پیکر است. به گفته وزارت کشور بریتانیا، تا ۱۷ نوامبر سال میلادی جاری، ۲۳ هزار پناهجو با موفقیت از این معبر پرخطر عبور کرده و ۱۹ هزار نفر دیگر نیز از سوی پلیس فرانسه رهگیری و متوقف شدهاند. بر اساس گزارش تحقیقی خبرگزاری فرانسه، هزینه عبور از کانال مانش با توجه به رقمهای اعلام شده از سوی قاچاقچیان و بنا بر ادعای برخی پناهجویان بین ۳ تا ۷ هزار یورو متفاوت است. این هزینه شامل اجاره کوتاه مدت چادر در تپههای بادگیر شمال فرانسه و تامین غذای ساده پخته شده روی آتشی است که زیر باران ماه نوامبر در منطقه کاله فرانسه افروخته میشود. گاهی اوقات هم این هزینه شامل ارائه یک جلیقه نجات و تامین سوخت لازم برای موتور قایق نیز میشود. در این گزارش آمده که نرخهای مذکور از طریق شبکههای اجتماعی به متقاضیان پیشنهاد میشود و گاهی هم بسته به پیچیدهتر شدن شرایط سفر، نرخها بالاتر میرود و پناهجویان نیز ناگزیر هستند تا پول بیشتری پرداخت کنند. حال سوال این است که کدام طرف مقصر است؟
تنش میان فرانسه و بریتانیا بر سر مساله مهاجران و پناهجویان به حدی بالا گرفته که پاریس دعوت خود از وزیر کشور بریتانیا برای شرکت در نشست مقابله با قاچاق پناهجویان در کاله را پس گرفت
تشدید اختلاف پاریس - لندن
به گفته وزارت کشور بریتانیا، تا ۱۷ نوامبر سال میلادی جاری، ۲۳ هزار پناهجو با موفقیت از کانال پرخطر مانش عبور کرده و ۱۹ هزار نفر دیگر نیز از سوی پلیس فرانسه رهگیری و متوقف شدهاند و رقمی حدود 3 تا 7 هزار یورو از آنها برای عبور از این معبر دریافت میشود
با نگاهی به آمار و ارقامی که ارائه شد، به خوبی میتوان درک کرد که قاچاق پناهجویان حداقل از مبدأ فرانسه، سود بسیار زیادی دارد و در این میان مافیای نیمه دولتی فرانسه که کاله را بارانداز خود برای این کار میداند، حاضر نیست به هیچ وجه از چنین درآمدی چشمپوشی کند یا حداقل برای مدتی از آن دست بشوید. توجه داشته باشید که کانال مانش و حوادثی که در پی تلاش مهاجران برای سفر به سواحل بریتانیا در این گذرگاه روی میدهد، همواره از محورهای تنش و اختلاف میان پاریس و لندن بوده است. مقامات بریتانیا تلاشهای انجام شده از جانب فرانسه برای کنترل و مهار این بحران را به رغم پرداخت کمکهای مالی انجام شده ناکافی میدانند. در این میان دولت بریتانیا در راستای تشدید مقابله با مهاجرت غیرقانونی که بخشی از برنامه این کشور در قالب برگزیت محسوب میشود، به تازگی در جهت تصویب لایحه بحثبرانگیزی گام برداشته که هدف از آن اصلاح نظام پذیرش مهاجر و پناهجو در این کشور است. به موجب برخی از بندهای این لایحه، مجازاتهای در نظر گرفته شده برای عاملان و طراحان مهاجرت غیرقانونی تشدید میشود و حداکثر مجازاتی که برای قاچاقچیان انسان وضع شده از ۱۴ سال به حبس ابد افزایش خواهد یافت. به موجب آمار تایید شده از سوی خبرگزاریهای رسمی بریتانیا نزدیک به ۲۶ هزار نفر از ابتدای سال جاری میلادی با استفاده از قایقهای کوچک خود را از طریق کانال مانش به سواحل این کشور رساندهاند، آماری که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با افزایش سه برابری همراه بوده است. حالا در این وضعیت فرانسویها به دنبال آن هستند تا بتوانند خود را به حاشیه برانند و بریتانیا را مقصر اصلی این وضعیت نشان دهند و در این مسیر توافقی که مکرون و جانسون در حاشیه اجلاس آب و هوای گلاسکو بر سر مهاجران با یکدیگر منعقد کردند نیز به نوعی معلق شد. در این راستا روز یکشنبه، وزرای مسئول در امر مهاجرت از کشورهای آلمان، هلند، بلژیک و فرانسه از ساعت ۱۵ به وقت محلی در کاله نشستی را به ریاست فرانسویها در مورد مبارزه با قاچاق پناهجویان شروع کردند اما مساله مهمتر این بود که پریتی پاتل، وزیر کشور بریتانیا در این نشست حضور نداشت. عدم حضور وزیر کشور بریتانیا در این نشست مهم، نشان میدهد که روابط به شدت میان لندن و پاریس تیره شده است. اینکه چرا وزیر کشور بریتانیا در این نشست حضور ندارد، به نوعی درخواستی بوده که از سوی ژرالد درمنن، وزیر کشور فرانسه مطرح شده است. او نامه پنج بندی بوریس جانسون را به رئیس جمهوری فرانسه ارائه داد و از وی خواست تا دعوت از وزیر کشور بریتانیا را پس بگیرد. بر همین اساس کاملاً واضح است که پاریس به نوعی میخواهد بریتانیا را در این پرونده مورد مواخذه قرار دهد و حالا شمشیر تیز خود را بر گردن لندن گذاشته است.
دیدگاه تان را بنویسید