فرشاد گلزاری

 هر چه زمان می‌گذرد و به جلو می‌رویم، مساله انتخابات ریاست جمهوری 2020 ایالات متحده اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. اینکه چرا ماهیت انتخابات آمریکا مهم است یا اینکه چرا باید این رویداد سیاست داخلی برای ما اهمیت داشته باشد موضوعی است که بیش از هرچیز به ساختار قدرت ایالات متحده و همچنین تاثیر سیاست خارجی این کشور به عنوان یکی از قدرت‌های اصلی نظام بین‌الملل مربوط است. بدون تردید نمی‌توان برای تحلیل اوضاع و احوال و وقایعی که در حوزه بین‌الملل به صورت روزانه رخ می‌دهد نقش واشنگتن را نادیده گرفت که البته این موضوع باز هم به سیاست خارجی و لایه‌هایی ربط دارد که در پشت پرده سیاست داخلی ایالات متحده در جریان است و سال‌های سال همین لایه‌ها، کلونی‌ها و لابی‌ها به سیاست‌های کاخ‌سفید جهت داده‌اند. به عنوان مثال شما شاید فقط نامِ‌لابی‌هایی مانند لابی یهود یا لابی عربستان را در معادلات قدرتِ آمریکا شنیده باشید اما این در حالیست که «لابی ایرلندی‌ها»، «لابی ارامنه» و حتی «لابی امارات متحده عربی» در این ساختار منافعی دارند و همچنان در حال تامین آن هستند. به همین دلیل است که می‌گوییم انتخابات ایالات متحده و به طور کلی فضای داخلی این کشور در عرصه کنونی بیش از هر زمان دیگر مهم و با ارزش است؛ چراکه احزاب و جریان‌های داخلی این کشور تاحدی به صورت مستقیم بر سیاست‌های کلان واشنگتن تاثیرگذار هستند. نمونه این مساله را می‌توانیم در شرایط فعلی که کرونا به صورت بی‌رحمانه در ایالات متحده قربانی می‌گیرد و ده‌ها هزار نفر را به کام مرگ کشیده مشاهده کرد. در حالی که مردم ایالات متحده از مدیریت ترامپ و تیم وی در مقابله با ویروس کرونا ناراضی هستند ما شاهد آن هستیم که ترامپ اخیراً (روز یکشنبه) در مصاحبه با فاکس نیوز اعلام کرده که به اعتقاد او و تیمش، 100 هزار نفر در آمریکا جان خود را بر اثر شیوع این ویروس از دست خواهند داد! اینکه چرا ترامپ این مساله را برجسته می‌کند، ممکن است تا حدودی به هدف قرار دادن چین مربوط باشد؛ چراکه او در همین مصاحبه گفته است که چین مرتکب اشتباهی هولناک شده و پکن را مقصر شیوع کروناویروس جدید دانسته و تلاش کرده بر آن سرپوش بگذارد. این سخنان ترامپ از آنجایی اهمیت پیدا می‌کند که او بی‌محابا به رسانه‌ها و روزنامه‌ها حمله کرده و معتقد است از سوی رسانه‌ها با چنان رفتار خصومت آمیزی روبه‌رو شده که هیچ رئیس‌جمهور دیگری در آمریکا آن را تجربه نکرده است! این اظهارات در وضعیتی مطرح شده که ترامپ در حال مصاحبه با رسانة مورد علاقه‌اش یعنی فاکس نیوز بوده و به خوبی نشان می‌دهد که او درصدد آن است تا تقصیر را نه تنها به گردن چین، بلکه به گردن دموکرات‌ها و رسانه‌های آنها (مانند سی.ان.ان) بیندازد. به عبارتی دیگر جنب و جوش ترامپ و اینکه او مدام در حال تکذیب اخبار مربوط به کرونا است و از سوی دیگر سعی می‌کند پای دموکرات‌ها و حتی چین را به این مساله باز کند نشان‌دهنده آن است که فکر و ذکر حاکمِ کاخ‌سفید در این ایام چیزی نیست جز انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا!

 شهروندان آمریکا به دلیل اینکه آماش و حزبش به آزادی تجارت و عدم دخالت دولت در زندگی مردم معتقدند، به سوی او روانه شده‌اند و حتی او را آلترناتیوِ حزب جمهوریخواه برای ترامپ می‌دانند غافل از اینکه او فقط به دنبال گرم کردن تنور انتخابات 2020 است

 جاستین آماش: آلترناتیو یا گرم‌کننده تنور انتخابات؟!

در میان انبوهی از اخبار مربوط به کرونا در آمریکا و حمله‌های دموکرات‌ها به ترامپ یکباره شاهد آن بودیم که خبری مبنی بر ورود حزب سوم ایالات متحده (حزب لیبرترین) به کارزار انتخابات 2020 آمریکا منتشر شد و برخی‌ها را ذوق‌زده کرد. بر اساس بیانیه‌ای که از سوی این حزب منتشر شده، «جاستین آماش» به عنوان نامزد این حزب به صورت رسمی وارد انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا شده است. آماش پیش از این عضو حزب جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان بود، دموکرات‌ها را به پیشبرد استیضاح ترامپ تشویق می‌کرد. او نخستین جمهوری‌خواهی بود که پس از خواندن گزارش «رابرت مولر»، دادستان ویژه پرونده دست داشتن احتمالی روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶، اعلام کرد که رئیس‌جمهور باید استیضاح شود. آماش رئیس فراکسیون آزادی و از نمایندگان مرتبط با «جنبش تی پارتی» است که در ساختار سیاسی آمریکا یک جنبش محافظه‌کار و تندرو تلقی می‌شود اما با این حال چندی پیش مجله آتلانتیک، او را یکی از مهمترین حامیان آزادی‌های مدنی در مجلس نمایندگان خوانده است. نکته این است که بزرگترین احزاب سوم آمریکا حزب لیبرترین، حزب سبز و حزب مشروطه ایالات متحده هستند و در هر دوره از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا این احزاب یک نفر را به عنوان نامزد وارد میدان می‌کنند و اینبار هم شاهد تکرار این سناریوی قدیمی هستیم. اینکه چرا جاستین آماش در فضای کنونی وارد فضای انتخابات 2020 ریاست جمهوری آمریکا شده، دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد که البته بسیاری از مردم و به خصوص طرفداران حزب جمهوریخواه که از رفتار ترامپ ناراحت هستند به سوی او متمایل شده‌اند، اما واقعیت این است که ورود حزب لیبرترین به کارزار انتخاباتی نوعی از مانور سیاسی به نفع برچسب دموکراسی در آمریکا را نمایان می‌کند. بسیاری از مردم ایالات متحده که سیاست را حداقل هفته‌ای چند روز می خوانند و از فضای داخلی آمریکا خبر دارند به این نتیجه رسیده‌اند که فضای سیاسی ایالات متحده در فضای کنونی و به خصوص در آستانه انتخابات 2020 بسیار خسته‌کننده شده است؛ چراکه فقط دو حزب سنتی (دموکرات‌ها و جمهوریخواهان) در این انتخابات حضور دارند و دو چهره تکراری (جو بایدن و دونالد ترامپ) را باید تحمل کنند.

جنب و جوش ترامپ و اینکه او مدام در حال تکذیب اخبار کرونا است و از سوی دیگر سعی می‌کند پای دموکرات‌ها را به این مساله باز کند نشان‌دهنده آن است که فکر و ذکر حاکمِ کاخ‌سفید چیزی نیست جز انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا!

این در حالیست که نظرسنجی سی‌بی اس نیوز –یوگاو که بین ۲۸ آوریل و اول ماه می انجام شد، نشان می‌دهد جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا از ترامپ در میان رای‌دهندگان احتمالی، با شش درصد پیشتاز است تا بدین ترتیب نتیجه ۴۹ درصد به ۴۳ درصد رقم بخورد. این یافته‌ها همچنین یک عقیده‌ای را در میان متحدان ترامپ تقویت می‌کند، مبنی بر اینکه رئیس جمهوری آمریکا در بحران کرونا ویروس بیش از حد خودش را در رسانه‌ها نشان داده است! ۵۳ درصد از رای‌دهندگان می‌گویند که در هفته‌های اخیر خیلی از ترامپ دیده و شنیده‌اند و تنها ۱۱ درصد می‌گویند که او را به اندازه کافی ندیده‌اند. در مقابل رای‌دهندگان معتقدند بایدن را در دوران شیوع این ویروس مرگبار کمتر دیده‌اند و تنها ۲۴ درصد گفتند که او را زیاد دیده‌اند و ۴۷ درصد گفته‌اند که او را به اندازه کافی ندیده‌اند. این آمار و ارقام نشان می‌دهد که سیاست‌گذاران انتخابات 2020 آمریکا به دنبال آن هستند تا بتوانند فضای فعلی داخل را به سمت و سوی دیگر ببرند و حتی احتمال می‌رود که ورود جاستین آماش نوعی فریب سیاسی باشد تا ترامپ بتواند در این مسیر برای خود وقت بخرد. برخی دیگر از شهروندان آمریکا به دلیل اینکه آماش و حزبش به آزادی تجارت و عدم دخالت دولت در زندگی مردم معتقدند، به سوی او روانه شده‌اند و حتی کار به جایی کشیده او را آلترناتیوِ حزب جمهوریخواه برای ترامپ می‌دانند غافل از اینکه او فقط به دنبال گرم کردن تنور انتخابات 2020 است. به هر ترتیب باید تا ماه اوت که کنوانسیون هر دو حزب (دموکرات و جمهوریخواه) نامزد نهایی خود را معرفی می‌کنند صبر کرد؛ چراکه پس از معرفی دو نامزد نهایی، مناظره آنها و معاونانشان با یکدیگر شروع می‌شود و معلوم نیست که کرونا تا آن زمان چه بلایی بر سر ترامپ می‌آورد.