اشرف غنی اکثریت آرای انتخابات افغانستان را کسب کرد

کابل، همگرایی یا واگرایی؟

بر اساس نتایج اولیه شمارش آرا اشرف غنی توانسته در انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان پیروز شود. به گزارش اسکای نیوز، کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرد محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری کنونی توانسته با اکتساب ۵۰.۶۴ درصد آرا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیروز شود. نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که ششم مهر امسال برگزار شد، بعد از سه ماه امروز اعلام شد. بر اساس گفته کمیسیون انتخابات افغانستان محمد اشرف غنی با گرفتن بیشتر از ۹۲۳ هزار رای و عبدالله عبدالله با گرفتن بیشتر از ۷۲۰ هزار رای به ترتیب مقام اول و دوم را در انتخابات افغانستان دارند. قرار بود نتایج ابتدایی این انتخابات به تاریخ ۲۷ مهر اعلام شود اما چندین بار به تاخیر افتاد. این نتیجه ابتدایی بوده و نتیجه نهایی بعد از رسیدگی به شکایت‌ها اعلام می‌شود. کمیسیون انتخابات افغانستان در ابتدا میزان مشارکت را حدود دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر اعلام کرده بود. بعد از بررسی کمیسیون انتخابات حدود یک میلیون رای را باطل اعلام کرد که سطح آرای معتبر در انتخابات ۱۳۹۸ ریاست جمهوری یک میلیون و ۸۴۳ هزار رای است. ستاد انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله خواهان ابطال ۳۰۰ هزار رای دیگر نیز است که ادعا می‌کند خارج از وقت رای‌دهی یا فاقد معلومات بیومتریکی و یا تکراری است. وی که رئیس اجرایی دولت کنونی است، عنوان کرده که این نتایج را قبول ندارد.

در این میان مسوولین کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اخیراً گفته بودند که نتایج ابتدایی، به زودی اعلام می‌شود. این در حالی است که مشکلات موجود مابین کمیسیون و کمپین‌های انتخاباتی به خصوص تیم ثبات و همگرایی هنوز حل نشده است. در همین حال «فضل احمد معنوی» عضو ارشد تیم و ثبات و همگرایی به خبرگزاری صدای افغان گفته است که ما چاره‌ای نداریم مگر اینکه با فرآیند همراه شویم اما اعتراضات تیم ثبات و همگرایی همچنان سر جای خود باقی است.

معنوی اظهار کرده که تقلب‌ها که در خلال باز شماری آرای صورت گرفته است قابل چشم پوشی نیست و در این زمینه اسناد و مدارکی توسط نهادهای ناظر برای ما فرستاده‌اند که امیدوار هستیم کمیسیون شکایات به آن رسیدگی کند. اگر کمیسیون شکایات، غیر جانبدارانه و بر بنیاد قانون به شکایات رسیدگی کند و آرای سره و نا سره را از هم جدا کند نتایج نهایی قابل تغییر است. معنوی هرچند صریحاً موافقت این تیم را با اعلام نتایج ابتدایی ابراز نداشت، اما با در نظرداشت شرایط موجود در کشور، به نظر میرسد که جز موافقت چاره‌ای ندارند. وی در پاسخ به اینکه بازشماری دوباره آرای 27 ولایت که خواست تیم ثبات و همگرایی بوده، در شرایط کنونی کشور چقدر منطقی است؟ گفت: خواست ما منطقی و همراه با دلیل  است و بدون شک بر اساس قانون، باز شماری مجدد آرای 27 ولایت، غیر ممکن نیست. این عضو ارشد تیم و ثبات و همگرایی در پاسخ به اینکه تیم شما با اعلام نتایج ابتدایی، پیش از بازشماری دوباره آرا تا چه حد موافق هست؟ گفت: کمیسیون، کار خود را انجام می‌دهد و ما هم کار خود را. موافقت یا عدم موافقت ما تاثیری چندانی ندارد، چنانچه پیش از این نیز کمیسیون به خواست ما، در اکثر موارد عمل نکرده است.

این در حالیست که بسیاری از تحلیلگران معتقدند هیچ اقدامی در مورد شمارش مجدد یا ابطال آرای انتخاباتی صورت نخوهد گرفت و اشرف غنی به عنوان رئیس جمهوری افغانستان کار خود را شروع خواهد کرد. از سوی دیگر داده‌ها نشان از آن دارد که یکی از دلایل مهندسی انتخابات و پیروزی غنی، مذاکره صلح آمریکا با طالبان است. لذا در روزهای آینده شاهد بهم ریختگی در داخل افغانستان خواهیم بود.