سیدمحمد میرزامحمدزاده

اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان که از تهدیدات طالبان می‌ترسید، همواره تورهای انتخاباتی خود را به‌صورت آنلاین در نرم‌افزار اسکایپ برگزار می‌کرد، تا اینگونه بتواند به رأی‌دهندگان خارج از کابل از طریق دنیای مجازی دسترسی داشته باشد.

اما روز سه‌شنبه (26 شهریور ماه) رئیس‌جمهور خطر سفر 60 کیلومتری را از پایتخت به استان همجوار پروان، به منظور برگزاری تور انتخاباتی در یک مرکز آموزش پلیس به جان خرید. آن‌جا در حالی که مراسم تازه آغاز شده بود، طالبان یک بار دیگر به عهد خود که حمله به هر چیزی که مربوط به انتخابات باشد، عمل کردند؛ در حالی که این مراسم، کمتر از دو هفته پیش برنامه‌ریزی شده بود.

به نوشته نیویورک‌تایمز، یک بمب‌گذار انتحاری سوار بر یک موتورسیکلت، در حالی که مردم منتظر ورود به مرکز آموزش پلیس بودند که به شدت حفاظت می‌شد، خود را منفجر کرد. آنطور که وزارت داخلی افغانستان اعلام کرد، حداقل 26 نفر در این انفجار کشته شدند و 42 نفر دیگر نیز آسیب دیدند. غنی که خود درون مرکز بود، حداقل 500 متر با محل حادثه فاصله داشت و از این انفجار آسیبی ندید.

بنابر اعلام وزارت داخلی، در یک بمب‌گذاری انتحاری دیگر در کابل، اندکی بیشتر از یک ساعت بعد، حداقل 22 نفر جان خود را از دست دادند و 38 نفر نیز زخمی شدند.

طالبان، مسئولیت هر دو حمله را برعهده گرفت و آن را تعهد به وعده تشدید خشونت علیه دولت تحت حمایت آمریکا دانست؛ چراکه ترامپ یک هفته قبل اعلام کرد که مذاکرات صلح با این گروه را متوقف می‌کند.

تصمیم ترامپ مبنی بر لغو مذاکرات،‌ یک سال دیپلماسی برای مصالحه با طالبان و تلاش برای پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا که پس از حمله یازدهم سپتامبر 2011 آغاز شده بود را بر باد داد.

اینکه آیا این مذاکرات دوباره احیا می‌شود یا آنکه نیروهای آمریکایی افغانستان را ترک می‌کنند، هنوز بر کسی معلوم نیست. غنی شکست این مذاکرات را به پیروزی تعبیر کرده بود، چراکه دولت افغانستان در این مذاکرات جایی نداشت. او همچنین نسبت به این موضوع که از طالبان تعهدی برای همکاری در قبال ترک نیروهای آمریکایی نگرفته بودند، معترض بود.

حالا این شایعه در افغانستان پیچیده است که خروج آمریکایی‌ها می‌تواند منجر به جسورتر شدن طالبان و احتمالا شتاب گرفتن بازگشت به قدرت این گروه شود.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی این گروه گفت که حملات روز سه‌شنبه با هدف ضربه به نیروهای امنیتی افغان انجام شد.

مجاهد گفت که طالبان به افاغنه هشدار داده بود که در تورهای انتخاباتی یا دیگر مراسم‌ اینچنینی شرکت نکنند و این رویدادها را اهداف نظامی‌ خوانده بود، چراکه به واسطه نیروهای امنیتی محافظت می‌شدند. او گفت که اگر شهروندان در چنین مراسم‌های کشته یا زخمی‌ شوند، مسئولیت برعهده خودشان است.

غنی پس از این حمله در حساب توئیتری خود نوشت: طالبان دشمن اصلی نظام جمهوری ما هستند. آن‌ها یکبار دیگر ثابت کردند که اعتقادی به صلح و ثبات در افغانستان ندارند.

او تأکید کرد که انتخابات بر اساس برنامه‌ریزی 28 سپتامبر (ششم مهر ماه) انجام می‌شود و مردم برای آینده سیاسی خود تصمیم‌ می‌گیرند.

حمله در کابل دقیقا در همان نقطه‌ای صورت گرفت که (چهاردهم شهریور) یک حمله دیگر منجر به کشته شدن 12 فرد از جمله یک سرباز آمریکایی و یک سرباز رومانیایی شده بود. ترامپ همین موضوع را دلیلی برای قطع مذاکرات صلح خوانده بود.

بنا بر اعلام مقامات سلامت افغانستان، عمده کشته‌ شدگان در حمله استان پروان شهروند بودند. 

در تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، تصاویر اجساد زنان و مردان بسیاری روی زمین دیده می‌شود. یک تصویر نیز کامیونی را نشان می‌دهد که پشت آن پر از اجسادی از زنان، مردان و کودکان است

عبدالقسیم 30 ساله کسی که در صف ورود به سالن مراسم بود، گفت که اندکی پس از فرود هلیکوپتر اشرف غنی او متوجه موتورسواری شد که با لباس ارتش افغانستان به ساختمان نزدیک می‌شد و چند دقیقه بعد بمب خود را در نزدیکی نیروهای امنیتی منفجر کرد و پس از چند دقیقه او تنها زجه مردمی را می‌شنید که درخواست کمک می‌کردند. وی که خود آسیب جدی ندیده بود گفت افرادی را دیده که بی دست و پا همچون گوسفندان قصابی شده روی زمین افتاده بودند.

در تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، تصاویر اجساد زنان و مردان بسیاری روی زمین دیده می‌شود. یک تصویر نیز کامیونی را نشان می‌دهد که پشت آن پر از اجسادی از زنان، مردان و کودکان است.

قبل از آن‌که مذاکرات صلح تعلیق شود، امرالله صالح، معاون اول رئیس‌جمهور، از روی خوش‌اقبالی توانست از یک حمله پیچیده شامل یک خودروی بمب‌گذاری شده و چندین بمب‌گذار که توانسته بودند در تیر ماه به ساختمان اداری وی نفوذ کنند، جان سالم به در برد. او که در مراسم اخیر نیز حاضر بود، از حادثه آسیبی ندید.

حمله اخیر در حالی صورت می‌گیرد که نیروهای افغان در حال آماده‌سازی برای حفاظت از بیش از 5300 حوزه انتخاباتی هستند و 400 تا 500 حوزه از هم‌اکنون به دلیل مسائل امنیتی تعطیل شده‌اند. انتخابات مجلس سال گذشته و انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2014 هدف خشونت‌های اینچنینی و اتهامات فساد و عدم صلاحیت قرار گرفت.

عبدالعزیز ابراهیمی، سخنگوی کمیته انتخابات افغانستان گفت که با نیروهای امنیتی در تماس هستیم و آن‌ها متعهد به تأمین امنیت انتخابات هستند.

از طرف دیگر ارتش، پلیس و نهادهای امنیت ملی در بخش‌هایی از کشور در حال جنگ با طالبانی هستند که مراکز دولتی در استان‌های شمالی را هدف حملات قرار داده‌اند. از زمان شروع مذاکرات صلح طالبان و آمریکا هر دو طرف عملیات‌های نظامی خود را قدرت داده‌اند.

همزمان با تعلیق مذاکرات، ترامپ و پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا از تشدید عملیات‌های نیروی هوایی و نیروهای عملیات ویژه این کشور در حمایت از دولت و ارتش افغانستان علیه طالبان خبر دادند.

در همین حال طالبان عنوان کرد که عملیات‌های خود را افزایش می‌دهد و تهدید کرد که نیروهای آمریکایی بیشتری را می‌کشد.

روز دوشنبه یک سرباز آمریکایی در عملیات علیه طالبان کشته شد، این هفدهمین سرباز آمریکایی کشته شده در سال جاری میلادی بود و بیشترین آمار مرگ و میر آن‌ها از سال 2014 پس از اعلام پایان عملیات نظامی آمریکا در افغانستان به‌شمار می‌رود.

این تصمیم ترامپ یک سال دیپماسی برای مصالحه با طالبان و تلاش برای پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا که پس از حمله یازدهم سپتامبر 2011 آغاز شده بود را بر باد داد

روز سه‌شنبه، شورای امنیت سازمان ملل‌متحد به اتفاق آرا مأموریت 17 ساله در افغانستان را تمدید کرد؛ بر اساس این مأموریت نیروهای سازمان ملل هم‌اکنون در حال کمک به آماده ‌سازی انتخابات هستند.

کریسفتوف هوسگن، سفیر آلمان در سازمان ملل که در تهیه پیش‌نویس این تمدید مشارکت داشت گفت که با تصویب این راهکار ما به مردم افغان این پیام را می‌دهیم که در کنار آنها هستیم و به سادگی از کنار مسائل عبور نمی‌کنیم.